Ingela_67
05-03-2004, 16:20
Har inhandlat två jättefina ex av Lyckliga Lotta, men hur sköter man dem? Fick tipset att de inte ska planteras i lerkrukor utan i plast, men sen då..lite eller mycket vatten..sol, skugga, gödsel?
Tacksam för svar // Ingela.
Helen i Piteå Zon 5
05-03-2004, 17:34
Jag planterar de flesta av min växter i lerkrukor, men man måste komma ihåg att det torkar ut mycket snabbare än plastkrukor. Lyckliga Lotta (Impatiens hawkeri) ska ha jämn vattning och aldrig torka ut riktigt, ge svag näringlösning vid varje vattning, ska stå ljust men inte i direkt solsken, jag har mina på skuggsidan. Lycka till! / Helen
Jag har bara mina som sommarplanor!
Åsa, mälardalen zon 2
05-03-2004, 17:38
Det kan vara lite svårt att hålla en Lyckliga Lotta fin såhärårs de brukar vara ganska hårt drivna och kan ha problem med att anpassa sig till våran bostadsmiljö.
Såhär står det på blomsterfrämjandets hemsida om Lyckliga Lotta:
Lyckliga Lotta - (Impatiens hawkeri (I. Nya Guinea-hybrider))
Ursprung: Nya Guinea, Salomonöarna
Skötselråd:
Ljus och temperatur: Ljust, soligt men skuggas lätt i söder. Rumstemperatur, vintertid svalt, sommartid även ute.
Vatten och näring: Vattnas rikligt utan att jorden blir blöt. Gödslas från vår till höst.
Att tänka på: Om jorden torkar, faller knopparna av, bladen rullar ihop sig och skrumpnar, likaså angriper bladlöss. Ge växten en större kruka, det underlättar vattningen. Förökas lätt med sticklingar, som rotar direkt i jord. Betraktas som ettårig men kan övervintras.
Ingela_67
06-03-2004, 08:10
Tusen tack för hjälpen!!!

// Ingela.
Brukar sätta ihop två Lyckliga Lotta i en stor kruka ute på sommaren och de blir urstora och blommar rikligt hela sommaren. Mycket blomsterglädje för lite arbete det är inte illa det.
Eva St
lilla mamma
06-03-2004, 18:42
Lottan gör mig lycklig.
Vattna henne och låt bli solen.
Jag hade 4 stycken ute i somras, de blev STORA.
Vattna henne, ha undervärme och låt bli solen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.