Anna-Karin Lundberg
15-09-2011, 07:18
Inatt väcktes hundarna och jag av ett förskräckligt vrålande från ett djur. Jag har kaniner i en hage iträdgården så jag kastade mig upp och tände utebelysningen, men såg inget i trädgården. Vrålandet fortsatte, det var från ett mycket större djur än en kanin, det hörde jag nästan genast. Det lät som när en hund skriker i ångest, skriker och skriker rakt ut i luften. Jag har hundar själv, fast stora, men ändå var jag tvungen att räkna in dem för att säkert se att det inte var någon av dem.
Vad hände där ute i mörkret? Var det verkligen rävar? Parar de sig nu? Kan en grävling och räv slåss om livet? Min granne har en katt, men det här kan omöjligt vara ett så litet djur, det lät mer som en cockerspaniel i storlek med tanke på röststyrkan. Jag letade fram ficklampa och morgonrock och sprang ut, hundarna skällde inne. När jag väl var ute hade djuren flyttat på sig, de var nu inne på min grannes tomt och där av tog skriken. Hade en räv tagit en katt så hade den dött för länge sen, det lät mer som att ett lodjur tagit en nästan lika stor hund och att de kämpade för sina liv, men det var ju mörkt och jag blev rädd... Monstren är ju större i mörkret...
VAD kan det här ha varit? Jag bor på gränsen till skogen i Tyresö, två mil utanför Stockholm. Jag är van vid vilda djur, men det här slår nog alla rekord, jag kunde inte sova sen!
Jösses! Jag har ingen blekaste aning, men vill gärna höra vad det kan tänkas vara.
malcolm
15-09-2011, 08:21
Rådjur kan också föra ett himla liv.
Myosotis
15-09-2011, 08:36
Jag har också hört hemska skrik några få gånger. Grävling kan tydligen skrika väldigt hemskt. Harens dödsskrik lär också vara gräsligt.
Gossen Ruda
15-09-2011, 09:02
Grävling i slagsmål är nog troligast, kanske rävar. Inget djur har parningstid nu, rådjuren borde vara klara.
Piccante
15-09-2011, 10:40
grävling kan skrika om de slåss och rådjur tycker jag kan "skälla" och bröla på massa vis med om de blir skrämda.
Det var förmodligen grävlingar.
Jag har också vaknat av ett förfärligt skirk.
Då var det 2 grävlingar som slogs på gräsmattan.
Rävläten. Ungefär en minut in är ett slagsmål.
Grävlingslagsmål
Anna-Karin Lundberg
15-09-2011, 14:21
Det var inte rådjur eller hare, dem känner jag till. Det lät helt klart om en hund som höll på att bli dödad, fy, det var hemskt! Det lät inte som en liten hund eller en katt, det var så kraftigt. Jag kolla Azurs länkar. Kanske grävlingsslagsmål, det har jag aldrig hört. HUndarna blev uppjagade, de vaknade före mig. Shit, det lät för hemskt.
Anna-Karin Lundberg
15-09-2011, 20:16
Nu har jag lyssnat på länkarna, tack Azur! Jag hittade fler grävlingsslagsmål där och de verkar kunna slåss väldigt våldsamt, skrek också högt. Rävslagsmålet påminde också om det jag hörde inatt, men det är svårt att jämföra ljudet i en laptop med verkligheten.
Jag var rädd att en varg hade tagit min grannes hund, de är utomhus vid alla möjliga tider på dygnet. Ett lodjur knipsar väl bara nacken av det den vill döda? Det här var en kamp.
Mest troligt grävlingar eller rävar, efter att jag sett och lyssnat på Youtube.
Jag tittade efter pälstussar i morse, men såg inga. Grävlingar har kommit till området, rävar finns sedan länge. Jag ska hålla koll, se om jag ser eller hör mer.
kerstin z5-6
15-09-2011, 20:27
Räv gissar jag:) de kan låta förfärligt
sqrulan
15-09-2011, 20:34
Jag gissar också på räv! Deras ljud är onaturliga skärande skrik, här skriker dom högt som demoner på kalla höstnätter! Varför vet jag inte men det ger en kalla kårar ibland!
Skruttis
16-09-2011, 08:27
CITAT (Azur @ 15-09-2011, 12:59)

Rävläten. Ungefär en minut in är ett slagsmål.
Grävlingslagsmål Tack för länkarna.
Väldigt intressant att få veta vad man själv får höra på nätterna ibland.
theresen
16-09-2011, 08:49
hörde också saker när jag bodde hemma. det var ute i skogen men det kom aldrig så nära och tur var väl det.
fråga grannen kanske om han/hon hört nåt eller sett nåt eftersom du sa ljudet gick över till grannen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.