Man får ha bin i villaområden. Fast tyvärr bor ju inte jag ens i villa utan i en sorts lägenhetskollektiv :/ Men svärmor hade biodling vid sin sommarstuga några år. Tyvärr var min son för liten då så han minns det inte.
Jag googlade lite och hittade flera träffar, men bl. a. den här artikeln:
Biodlare får ha bin i villaområde.Hittade också det här:
Biodling passar alla
Biodling förknippades förr med äldre män med stora trädgårdar på landsbygden. Men du behöver varken vara pensionär eller man för att satsa på biodling. Faktum är att fler och
fler av de nya biodlarna numera bor i villaområde och fler och fler är kvinnor. Ungdomarna blir också biodlare i ökande antal.Allt som krävs är intresse, en bit mark där du kan ställa dina bikupor samt ett förrådsutrymme till din biodlingsmateriel. Har du ingen egen tomt kan du höra med någon lantbrukare eller annan person efter en plats där du kan få ställa dina bikupor. Kommunen kan också ha en markbit, där du kan placera dina bisamhällen.Biodlare är alla från dem som har ett par bisamhällen till dem som bedriver yrkesmässig honungsproduktion med flera hundra bisamhällen.
Biodling kan också bedrivas på deltid som komplement till annan näringsverksamhet, t.ex. inom turistnäringen.
Biodling är en fascinerande sysselsättning för alla som är intresserade av naturen.
En verksamhet som ger mer än du anar.
Man kan ju prata med närmsta grannarna innan, om att tam-bin är snällare än vildbin och kanske att dom får en burk honung per höst samt bättre pollinering jada jada så dom blir lite peppade dom med. Som i fallet med artikeln hade man ju ett bra tillfälle att försöka bli av med birädslan om man tagit sig lite tid, och låtit pojken få veta mer om bin.