svennis
Tack Ezerth!
Svennis har dom roliga bilderna på rosor
Jag tog åt mig.
Vi är duktigar o delar med oss o tycker det är roligt.
Marknadsföring.. vi får ha hit lita fler som kan hålla igång.

Vi är ju från hela långa landet.
Jag känner lust att få in bild om något annat roligt, försöka
Vi får inte gå för långt....väldigt försiktiga.

invintring a.JPG

Ezereht
Hur ser man att dom vintrar in? Undrade min son, men jag med =)
svennis
QL Thereze!
QL = kul
Lyckat Thereze.
Din son vill lära sig mycket, kanske liknar dig
Bina sitter på vintern i ett klott runt drottningen och de äldre bina ytterst.
Männen) drönarna behövs inte över vintern.

pust.JPG

Pusst till att röka med så bina håller sig lugna.
Kajsa
På TV sa man i veckan att det finns för få biodlare i landet. Kan man ha bi i vanliga villaområde, ska man inte bo på landet, lite för sig själv ?
Ezereht
Man får ha bin i villaområden. Fast tyvärr bor ju inte jag ens i villa utan i en sorts lägenhetskollektiv :/ Men svärmor hade biodling vid sin sommarstuga några år. Tyvärr var min son för liten då så han minns det inte.

Jag googlade lite och hittade flera träffar, men bl. a. den här artikeln:
Biodlare får ha bin i villaområde.

Hittade också det här:
Biodling passar alla

Biodling förknippades förr med äldre män med stora trädgårdar på landsbygden. Men du behöver varken vara pensionär eller man för att satsa på biodling. Faktum är att fler och fler av de nya biodlarna numera bor i villaområde och fler och fler är kvinnor. Ungdomarna blir också biodlare i ökande antal.Allt som krävs är intresse, en bit mark där du kan ställa dina bikupor samt ett förrådsutrymme till din biodlingsmateriel. Har du ingen egen tomt kan du höra med någon lantbrukare eller annan person efter en plats där du kan få ställa dina bikupor. Kommunen kan också ha en markbit, där du kan placera dina bisamhällen.Biodlare är alla från dem som har ett par bisamhällen till dem som bedriver yrkesmässig honungsproduktion med flera hundra bisamhällen.
Biodling kan också bedrivas på deltid som komplement till annan näringsverksamhet, t.ex. inom turistnäringen.
Biodling är en fascinerande sysselsättning för alla som är intresserade av naturen.
En verksamhet som ger mer än du anar.

Man kan ju prata med närmsta grannarna innan, om att tam-bin är snällare än vildbin och kanske att dom får en burk honung per höst samt bättre pollinering jada jada så dom blir lite peppade dom med. Som i fallet med artikeln hade man ju ett bra tillfälle att försöka bli av med birädslan om man tagit sig lite tid, och låtit pojken få veta mer om bin.
ingrids
Visst har Ruda (?) berättat att solitärbin är mycket snällare än bisamhällen så om man sätter upp bon till solitärbin (såna där bambupinnsknippen) så hjälper man pollinerare men behöver inte sköta samhällena och bina är inte lika stickbenägna vilket borde lugna skeptiska grannar. Tänker själv att det är mer vad jag gör än vad bin och getingar gör som gör att jag blir stucken, men det kan handla om att ha vuxit upp med tre bisamhällen i trädgården.
svennis
Jag har ju nästan inte blivit stucken iår fast jag är inne o rotar. Det varmer så gott.
Bi tål inte doft, parfym
Jag har haft bi i ett koloniområde o ingen blev stucken.

Fredriksdal 067.JPG

Gåsahalsens Koloniförening x.JPG

Kajsa
svennis ni är duktiga som håller på, jag antar det fodrar ett brinnande intresse och kunskap.
svennis
CITAT (Kajsa @ 16-09-2011, 20:08) *
svennis ni är duktiga som håller på, jag antar det fodrar ett brinnande intresse och kunskap.

Nej tvång!
Hur roligt som hellst. Bina är mina vänner..

Bi Självporträtt.jpg

Kajsa
Det ser lite ruskigt ut, dom sitter i massor, hua g.gif
svennis
Drottningar är så vackra.

Drottningen.JPG

Skälderviken.
Mitt smulltronställe. En vild pimpinell växer där.
Tar mig billigt dit med EL -cykel

Pimpinell.JPG

elc.JPG
svennis
Krister Cedergren påå Råå tar sig tid.
Viktigt att någon ställer upp. Han berömnde Warner rosorna. thanks.gif
http://cedergrens.com/index.php?option=com...49&Itemid=2

Krister Cedergren.JPG
renate
Fina bilder om biodling och dina bin/vänner.Bra att ni biodlare finns så vi kan njuter av god närproducerat honung.Jag välkomna bi i min trädgård,men kan inget om biodlig.
svennis
Krister Cedergren är agenten för Warner rosorna i Sverige.
Krister Cedergren Plantskola

Även Rapsody in Blue..

http://cedergrens.com/index2.php?page=shop...rt&Itemid=2

Open Arms.JPG

Rhapsody in Blue.JPG

skånepåg
Min farfar är Honungs/biodlare =)
Har fortfarande kvar lite i burken jag fick förra vintern, det är ju gott i teet biggrin.gif

Edit glömde ju även nämna att det var honungsbi =)
Ezereht
Men hur är det med den här kvalstersjukan? Hörde det var svårare numer att ha tambin för att så många blir sjuka?

Open arms var fin, som melonsorbé.
svennis
[quote name='Ezereht' date='24-09-2011, 19:46' post='1466041']
Men hur är det med den här kvalstersjukan? Hörde det var svårare numer att ha tambin för att så många blir sjuka?

Varroa har jag inga bekymmer med nu.
Tror bina har lärt sig o ta hand kvastret. Varroapatrull
Många tar död på sina bi när de behandlar.
Spännande, jättekull o ha bi.. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon