Full version: Bortom tillväxten
batski
Vilket grund ska samhället vila på när ständig expansion inte längre är möjlig? Mattias Hagberg har en idé:

Bortom tillväxten
silos
CITAT (batski @ 15-09-2011, 10:21) *
Vilket grund ska samhället vila på när ständig expansion inte längre är möjlig? Mattias Hagberg har en idé:

Bortom tillväxten

Detta har jag också tänkt på många gånger!
Huggorm
Jag tror stenhårt på minskad tillväxt, antingen går vi den vägen frivilligt eller så tvingas vi om några år. Och när det väl kommit igång så tror jag folk kommer bli ganska nöjda.
batski
CITAT (Huggorm @ 15-09-2011, 16:19) *
Jag tror stenhårt på minskad tillväxt, antingen går vi den vägen frivilligt eller så tvingas vi om några år. Och när det väl kommit igång så tror jag folk kommer bli ganska nöjda.

Ja vi har ju inget val lixom. Bara det inte blir för sent...
Huggorm
CITAT (batski @ 15-09-2011, 16:23) *
Ja vi har ju inget val lixom. Bara det inte blir för sent...

Det vore bättre att gå i bräschen och utveckla metoder för nedrustningen som vi sedan kan sälja till andra länder rolleyes.gif
Jubbe063
Naturen kommer nog att begränsa människan när vi blir för många eller när balansen rubbas för mycket.
batski
CITAT (Huggorm @ 15-09-2011, 16:26) *
Det vore bättre att gå i bräschen och utveckla metoder för nedrustningen som vi sedan kan sälja till andra länder rolleyes.gif

Yep yes.gif

CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 16:27) *
Naturen kommer nog att begränsa människan när vi blir för många eller när balansen rubbas för mycket.

Hmm det är jag tyvärr inte så säker på. Grejen är att vi inte riktigt är en del av ekosystemet längre och därför är vår påverkan på naturen av groteskt stora proportioner. Snubben som en gång lanserade Gaia-teorin tror själv inte längre på den...
Jubbe063
CITAT (batski @ 15-09-2011, 16:34) *
Yep yes.gif
Hmm det är jag tyvärr inte så säker på. Grejen är att vi inte riktigt är en del av ekosystemet längre och därför är vår påverkan på naturen av groteskt stora proportioner. Snubben som en gång lanserade Gaia-teorin tror själv inte längre på den...

Klimatförändring, torka, översvämningarna, storm, sjukdom etc etc är ju naturens sätt att reagera mot människans aktiviteter. Se bara på alla vällevnadssjukdomar som drabbar oss på grund av livsstil som inte är naturlig för vår fysik, anatomi och biologi.....
Huggorm
CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 16:40) *
Klimatförändring, torka, översvämningarna, storm, sjukdom etc etc är ju naturens sätt att reagera mot människans aktiviteter. Se bara på alla vällevnadssjukdomar som drabbar oss på grund av livsstil som inte är naturlig för vår fysik, anatomi och biologi.....

Evolutionen tar nog hand om de problemen
silos
CITAT (Huggorm @ 15-09-2011, 17:04) *

Nä nä,det är Gud som tar hand om de problemen!
*Stintan*

tummenupp.gif

Kanske blir det dubbelt värre om vi inte tillåter naturen att reagera. Dra i bromsen kanske vi kan men knappast backa.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 15-09-2011, 17:04) *

Visst är det så. Men Evolutionen sker hos alla livsformer. Multiresistenta bakterier, virus muterar och då och då till former som orsakar många dödsfall. Hur vi än vrider och vänder frågan kommer vi inte ifrån att vi är biologiska varelser där mutagener uppstår, där vi utsätts för bakterier och virus etc etc...... Och vi lever i en värld där vi aldrig kommer att kunna styra vår planet. Naturkatastrofer sker och vi får så gott anpassa oss efter det förutsättningar naturlagarna ställer upp genom fysiken, kemi och biologin

CITAT (silos @ 15-09-2011, 17:07) *
Nä nä,det är Gud som tar hand om de problemen!

Mmm det tror du, men inte jag.

CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 17:14) *
tummenupp.gif

Kanske blir det dubbelt värre om vi inte tillåter naturen att reagera. Dra i bromsen kanske vi kan men knappast backa.

Så sant, så sant.
batski

Ja det är sant, men det jag befarar är att vi pushar naturen så långt att dess reaktioner kommer att innebära slutet för både den mänskliga och även för många andra arter. Men mest av allt bävar jag inför det massiva lidandet som det hela kommer att innebära.
*Stintan*
CITAT (batski @ 15-09-2011, 17:22) *
Ja det är sant, men det jag befarar är att vi pushar naturen så långt att dess reaktioner kommer att innebära slutet för både den mänskliga och även för många andra arter. Men mest av allt bävar jag inför det massiva lidandet som det hela kommer att innebära.

Men du behöver väl inte ta ut eländet i förskott.
batski
CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 17:20) *
Visst är det så. Men Evolutionen sker hos alla livsformer. Multiresistenta bakterier, virus muterar och då och då till former som orsakar många dödsfall. Hur vi än vrider och vänder frågan kommer vi inte ifrån att vi är biologiska varelser där mutagener uppstår, där vi utsätts för bakterier och virus etc etc......

Har precis läst om virus och pandemier i "Eating Animals". Ett stort problem är ju att vi iom den enorma användningen av antibiotiker på djurfabrikerna i kombination med de stora koncentrationerna av djur på begränsade ytor håller på att skapa virus som vi sen inte kan stoppa förrän massor av människor har dött. Men jag tror ändå att klimatförändringarna med allt större naturkatastrofer som följd kommer att vara ett betydligt större problem.
Jubbe063
CITAT (batski @ 15-09-2011, 17:22) *

Ja, det är risken, men tror inte det är slutet på jorden. Mycket eller det mesta vi känner till kanske dör, men andra arter kommer att ersätta de döda arterna i de olika biotoperna och nya biotoper uppstår.

Hmmm, lidandet är en del av livet, så det är oundvikligt.

CITAT (batski @ 15-09-2011, 17:35) *
Har precis läst om virus och pandemier i "Eating Animals". Ett stort problem är ju att vi iom den enorma användningen av antibiotiker på djurfabrikerna i kombination med de stora koncentrationerna av djur på begränsade ytor håller på att skapa virus som vi sen inte kan stoppa förrän massor av människor har dött. Men jag tror ändå att klimatförändringarna med allt större naturkatastrofer som följd kommer att vara ett betydligt större problem.

Vilket som, människans liv kommer att förändras oavsett, frågan är bara när.
batski
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 17:25) *
Men du behöver väl inte ta ut eländet i förskott.

Grejen är att vi nog inte kommer att förstå att det är för sent förrän det verkligen är det. Och allt fler forskare börjar tala om att det redan är för sent.

Jag vet att jag har länkat till följande länk förut, men jag gör det igen för att jag verkligen är övertygad om att det är livsviktig information. Minns tyvärr inte i vilken del han talar om flaskhalseffekten och hur snabbt det kan gå:
The Most IMPORTANT Video You'll Ever See (part 1 of 8)

Jag vill verkligen uppmana alla att se på de här klippen. Tror det eller ej så brukar jag vara rätt skeptisk till konspirationsteorier, men just det här makes perfect sense tyvärr!
batski
CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 17:39) *
Ja, det är risken, men tror inte det är slutet på jorden. Mycket eller det mesta vi känner till kanske dör, men andra arter kommer att ersätta de döda arterna i de olika biotoperna och nya biotoper uppstår.

Ja det tror jag med, men det hjälper inte oss som drabbas...

Hmmm, lidandet är en del av livet, så det är oundvikligt.

Ja fast allt lidande är faktiskt inte oundvikligt och jag önskar vi kunde ta detta på allvar och försöka göra så mycket som vi bara kan för att undvikan det lidandet som går att undvika.

Vilket som, människans liv kommer att förändras oavsett, frågan är bara när.

Absolut och det är ju viktigt att vi inser det. För visst skulle det vara betydligt trevligare om det kan förändras snart nog så vi undviker de värsta konsekvenserna?
batski
Och det är inte bara naturkatastroferna som jag är rädd för, utan all hunger och alla väpnade konflikterna - även i vår del av världen - som oundvikligen kommer att blossa upp när resurserna börjar bli knappa...
Jubbe063
CITAT (batski @ 15-09-2011, 17:49) *
Ja det tror jag med, men det hjälper inte oss som drabbas...
Ja fast allt lidande är faktiskt inte oundvikligt och jag önskar vi kunde ta detta på allvar och försöka göra så mycket som vi bara kan för att undvikan det lidandet som går att undvika.
Absolut och det är ju viktigt att vi inser det. För visst skulle det vara betydligt trevligare om det kan förändras snart nog så vi undviker de värsta konsekvenserna?

Nej, hjälper ej dem som drabbas.

Menade inte att ALLT LIDANDE är oundvikligt, utan att lidande i en eller annan form är oundvikligt, sen om lidandet är av svält, skada, sjukdom eller annan orsak låter jag vara osagt. Lidande går ej att undvika ....

Visst, håller med dig. Vi ska göra det vi kan för att mildra och eller undvika de konsekvenser vi kan. Att stilla sitta och vänta löser inga problem. Men det vi inte kan undvika måste vi möta, själv inte ett dugg orolig eller rädd för framtiden. Allt som sker händer i en evig kedja av orsak och verkan. Jag kan inte ta ansvar för vad andra gör, bara ansvara för egna ord, tankar och handlingar. Jag kan försöka påverka andra men sen är det deras ansvar att själv följa mina råd eller göra något annat eller inget.
batski
CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 18:25) *
Nej, hjälper ej dem som drabbas.

Menade inte att ALLT LIDANDE är oundvikligt, utan att lidande i en eller annan form är oundvikligt, sen om lidandet är av svält, skada, sjukdom eller annan orsak låter jag vara osagt. Lidande går ej att undvika ....

Nej allt lidande går inte att undvika hur mycket vi än hade velat det.

CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 18:25) *
Visst, håller med dig. Vi ska göra det vi kan för att mildra och eller undvika de konsekvenser vi kan. Att stilla sitta och vänta löser inga problem. Men det vi inte kan undvika måste vi möta, själv inte ett dugg orolig eller rädd för framtiden. Allt som sker händer i en evig kedja av orsak och verkan. Jag kan inte ta ansvar för vad andra gör, bara ansvara för egna ord, tankar och handlingar. Jag kan försöka påverka andra men sen är det deras ansvar att själv följa mina råd eller göra något annat eller inget.

Ja visst är det så. Men information är viktigt. Utan information kan inte folk fatta medvetna beslut.
gnon49
Människan är bekväm och vill gärna förhala det som är otrevligt. Redan idag blir det ju kravaller när något impopulärt politiskt beslut skall tas. Högre pensionsålder, längre arbetstid, högre skatter och folk blir uppretade. Höjs bensin o dieselpriserna kraftigt så är kravallerna ett faktum i många länder.
Så vi kör nog på så länge det går och blir nog allt mer egoistiska när det gäller att försvara den livsstil vi är vanan med. Även med militära medel. Ty sådan är människan, denna unga art på vår jord. Det har ju funnits flera människoarter på vår jord så vi är knappast dom sista. Så länge jorden är bebolig kommer nya arter att se dagens ljus även om tredje världskriget skulle bryta ut. Evolutionen är fantastiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon