elenorbengtsson
Hej!

Undrar vad ni har för absoluta måsten och favoriter i fröstället?

Här är det: wub.gif
Vit tagetes VanillaF1 (sambon vägrar gula och orangea)
Krasse, både busk- och slinger
Luktärt, flera sorter
Sockerärtor som kan ätas som de är

Sedan något som jag aldrig lyckats driva klart men inte tänker ge upp:
Gyllenbär

Och så något som lyckades så bra direkt att alla vänner och bekanta fick plantor och jag själv aldrig mer behöver så:
Röd Rudbeckia Magnus wub.gif
Nu är jag sugen på att hitta frön till vit rudbeckia också... wub.gif

Misslyckanden och "aldrig-mer-fröer" tar vi en annan gång - nu var det inspiration som söktes! wink.gif

Få se vad ni har för favoriter, kanske det blir fler saker som jag bara "måste" ge mig på...? biggrin.gif

Kramar /Ellen
Ina
Krasse!!
Om jag var tvungen att bara ha en annuell skulle det nog bli krassen, den klarar jag mej inte utan! Sen kommer ju solrosor av olika färger, höjder och modeller, Spansk flagga, luktärter...

På "ätsidan" är det nog rädisor (+ rättikor) och spenat som är måsten. smile.gif
kerstin z5-6
Numer sår jag bara två anueller Vit hög tobak samt luktärt:)
Det ryms inte fler smile.gif:)perennerna tar all plats
Blomstertanten
KRASSE
biggrin.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sommarsquash biggrin.gif
Tesa
Jag bara måste så gula petunior för dom är sååå snygga till mitt hus....och så sår jag Heliotrop vartenda år men bara ibland lyckas jag få dom i blom...men då är det värt besväret....och nu har en spikklubba blivit måste också... Datura metel nånting, fin är den iaf... och Lisa "Lavendel Blue"..
Och att äta måste jag ha Okra (5-6 år och har inte lyckats ännu men skam den som ger sig..) och majs... och så måste jag så smörgåskrasse på friland för dom får så himla snygga fröställningar....pärlband att ha i buketter...
..sen har jag en massa måsten till men dessa är dom som ger mig tvångstankar.... unsure.gif laugh.gif
Betty
Silverek.
Unn
Tomat!
Inte många år i mitt liv jag inte sått det - men i mitt liv med helt egen trädgård kan jag lägga till sallad, mangold, rädisa, svart grönkål, persilja, gul morot. Ettåriga blommor är jag inte mycket för, krasse, rosenskära, luktärt, solros blir det dock varje år. Annars är det perenner för hela (-och stora-) slanten. Där har det visat sig att kantnepeta blivit tradition att så eftersom katterna i sin tur har skaffat sig tradition att tugga i sig just den sådden smile.gif Gör inget - den är himla lättsådd!
Sylvia
Chili!! Den kan jag inte vara utan, det blir bara fler sorter varje år....
Sommarblommor som den vita dubbla Cosmos 'Cosmonaut' som är så snygg, krasse, luktärt...
kryddan
Rosenböna, Luktärt och Krasse rolleyes.gif wub.gif
ariana
Luktärter ett måste biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

blomman för dagen fjärilskrasse vill ja inte va utan heller
renate
tongue.gif Krasse olika färger,Tagetes,höga och låga,Solrosor,Sommarmalva vit,Kantlobelia,sommardalia.Detta är måsten!
Ätbart:Tomat,gurka,gyllenbär, i växthus.Sallat,persilja(köpa på rot i Konsum).Dillen frösår sig själv i växthuset.
Sedan sår jag olika perenner varje år! rolleyes.gif laugh.gif
Renate
bea
Absolut luktärt.....
Fast jag lyckas aldrig riktigt med dom.
/bea
Fredi
Gyllenbär! Mumsigare finns inte och plantan är vacker.

Jag har lyckats med dem på balkong två år i rad... Skall bli spännande att se hur de klarar sig efter flytt till hus.
cala98
hur gör du för att få upp Gyllenbären ur fröna? det händer inget i mina krukor?
Kicki J
Datura kommer först i ledet och långt därefter hängpetunia, tagetes vanilla, lobelia(kant), ipomoea. Har provat en massa nya sorter i år så vi får se om det blir någon ny favorit.
rolleyes.gif Hälsn Kicki
Kajsa
Pelargoner, letar nya sorter att fröså varje år, använder pelargoner som
jag använde tagetes förr, fast dom är mycket finare på hösten.
I år har jag sått eng. pelargoner, olika sorter.
vickeva
CITAT (Kajsa @ 07-03-2004, 18:41)
använder pelargoner som jag använde tagetes förr, fast dom är mycket finare på hösten..

och hur använde du tagetets förr?? *nyfiken*
Kajsa
Runt fruktträden, blandat i rabatterna, där det blir fula hål, om något dött
under vintern. Man kan kanta en rabatt med tex vita pelargoner. Jag ser dom som slit och släng blommor, sparar sällan dessa. Så roligt börja om
med nya varje år, har väl satt ett 70-tal i år. Men jag ger bort varje vår till
vänner, en utmärkt present.
vickeva
CITAT (Kajsa @ 07-03-2004, 21:01)
Runt fruktträden, blandat i rabatterna, där det blir fula hål, om något dött
under vintern. Man kan kanta en rabatt med tex vita pelargoner. Jag ser dom som slit och släng blommor, sparar sällan dessa. Så roligt börja om
med nya varje år, har väl satt ett 70-tal i år. Men jag ger bort varje vår till
vänner, en utmärkt present.

å vad jag önskar att jag var din vän... wub.gif wub.gif *älskar vita pelargoner...*
Eva i Norrköping
Strandkrassing har blivit ett måste! Det blev så himla lyckat förra året, med massor av kuddar i vitt som blommade och blommade hela sommaren lång och doftade såå underbart, honung.. mmmm!

Luktärter kan man ju inte vara utan heller, och Ipomoea och Spanska flaggan och Svartöga - gillar allt som klättrar!

Ätbara måsten är mangold, ruccola och isört. Den sistnämnda vill jag verkligen rekommendera, så jättegott i sommarens alla sallader!
Kajsa
Vickeva
Det är inte försent sätt en påse vita pelargoner, dom blommar till frosten
tar dom. Man kan inte misslyckas. rolleyes.gif
Fredi
CITAT (cala98 @ 07-03-2004, 12:43)
hur gör du för att få upp Gyllenbären ur fröna? det händer inget i mina krukor?

Det är möjligt att jag lyckades på grund av naivitet... Jag satte bara dem i ett minidrivhus och ställde i ett fönster åt söder. Det tog drygt en vecka för dem att gro. Jag har för mig att de skall ha 21-24 grader varmt och mycket ljus för att gro.

Har du köpt fröer eller tagit dem från bären själv?
vickeva
CITAT (Kajsa @ 07-03-2004, 22:10)
Vickeva
Det är inte försent sätt en påse vita pelargoner, dom blommar till frosten
tar dom. Man kan inte misslyckas. rolleyes.gif

Jag har sått... för första gången, håll tummarna för mig..... Några särskilda tips???
Kajsa
Man behöver inte krångla till det med såjord, sätter fröna direkt i bra krukväxtjord med lecakulor, ett frö i varje kruka. Såjorden är bra till en
massa andra fröer. Plantorna tittar oftast upp på en vecka. Lika lätt som att
sätta tagetes.
Annki
Lejongap och ringblommor är två måsten! Hittade ett lejongap "Pink Champagne" i år som har en otrolig laxrosa färg. Och ringblommor är så kul för det finns så många olika sorter. Favoriten är Green Heart. Luktärtor, så klart. För doftens skull. Och rosenskära, för de skira blommorna... och 1000 till ungefär. Favoriter, alltså! wub.gif
Pernilla N
Lejongap, luktärter, tobak och Rosenskäror!!!!
Hälsningar
Pernilla N
Sollan
Dofttobak....hela trädgården doftar på kvällarna.... wub.gif ujuj...
/sollan
Eleanor
[COLOR=purple]PIONVALLMO!!! Suck..... jag längtar redan efter de stora fladdrande bollarna, & så höööga luktärter i massor & chilepeppar!
Ewa L
Dubbla Petunior, ett absolut måste! Och Blomstertobak! Och Rosenskära! Och Lejongap! Och... wub.gif
ingmet
Rosenskäror i massor, blev genomförälskad wub.gif när jag såg den långa häcken av rosenskäror på Milleniumträdgårdsutställningen på Rosendal 2000. Sår även dill, vanlig hederlig dill, i rabatten och lite här och där. Ibland får färskpotatisen sällskap av ett fång dillkvistar eller så blir den kvar och går "i blom" och blir då gott sällskap till kräftkoket. Dillkronor är vackra även när de täcks av ett lager frost..
petrea
Oj oj oj så svårt att välja några... laugh.gif rolleyes.gif

Men de absoluta favoriterna är bland blommorna Blomman för dagen, Tagetes, Luktärt, Blomstertobak (som doftar)... wub.gif

Bland det ätbara: Sommarsquash, Tomat, Gurka , Gyllenbär...

Och sedan en massa massa mer..... wub.gif

Petrea

Det är bättre med en tokig idé än inga alls!!
Gotlandsåsa
Vad roligt att läsa om alla drömmar. Själv vill jag ha rosenskära (jag hoppas att den självsår sig i år igen), jungfrun i det gröna som har en så fantastisk färg och så för första gången en röd Zennia som jag hoppas mycket på. Den förodlar jag. Krasse blir det i år igen, denna gången blekgul slingerkrasse. Jag har aldrig lyckats med krasse, får mest blad. I år sår jag i ogödslad jord och hoppas på bättre resultat.

Grönsaker är måste; ffa frilandsgurka och sallad. Morot vill sig inte riktigt heller, försöker sista året i år.
Och potatis förstås! Nån som kan tipsa om en bra tidig sort som ger många mindre potatisar?
Åsa i zon 1
elenorbengtsson
Så roligt! biggrin.gif

Det kom verkligen många inspirerande svar på min tråd! Jättekul, hoppas det kommer ännu fler.
Har nu skaffat även Coops förekatalog, så nu har jag tre olika att bläddra i... smile.gif Och massor av nedklottrade kuvert med skisser över trädgården med olika planer, listor med saker som ska mätas, planeras och planteras...
Idag har jag mest suttit vid söderväggen på en svajjande go gammal stol och spanat och funderat och sett snön sakta smälta samtidigt som jag gosat med katten som trivts ypperligt i mitt knä och sett till att jag inte kunnat läsa i medhavda tidningar... smile.gif

Soliga vårkramar / Ellen
zaaritha
Ringblommor!!
Fast---i år har jag inte köpt frö, det brukar komma ändå!
Och; borstnejlikor--de sår jag varje år på olika ställen, älskar dem!!
M-B
myskmadra
Imopoea "heavenly blue"- blomman för dagen, den himmelsblå. Jag funderar på om den blå som numer syns på fröpåsarna är densamma?
Jag har odlat den sen barnsben och blir inte trött på den.......passar lika fint i fönster, på balkongen eller uppslingrad kring ett träd.
Basilika är en annan favorit, gärna röd.
Annars mest pigg på att så det oprövade, med för mig okända namn.
Ewa L
CITAT (zaaritha @ 13-03-2004, 19:33)
Ringblommor!!
Fast---i år har jag inte köpt frö, det brukar komma ändå!
Och; borstnejlikor--de sår jag varje år på olika ställen, älskar dem!!

Just de 2 sorter som du nämner har jag inte en tanke på att så!
Underbart att vi är så olika att all frön får ett hem. wub.gif
belle
jag vill ha ringblommor, luktärt, mörk trumpetblomma, brokbladig krasse, blåklint, pionvallmo mm, mm....... smile.gif
Hella
Luktärtor!
Jag köper på postorder från England, Owl's acre sweet peas. Kan verkligen rekommendera dem, de har jättefina kollektioner. Gå in på www.lathyrus.com och titta! För att lyckas förkultuverar jag i hemmagjorda papperskrukor enl. en gammal artikel som går att hitta i arkivet på odla.nu. Jag låter fröna ligga på fuktigt hushållspapper i en burk efter blötläggning tills de grott, på så sätt fick jag plantor av nästan 100% av de frön jag sådde förra året. I år ska jag sätta c:a 300 frön! Snacka om att bli besatt.

Hella
Kristina i Skåne
Luktärt, klockranka, solokra och hibiscus "Simply love" är mina måsten!
Fenja
Ingen riktig sommar utan en massa doft- och ovanliga pelargoner, i år har jag bland annat hittat fyra svartbladiga som jag är mycket spänd på! Jag sår också luktärtor, busk- och slinger krasse, ringblommor, vallmo och lite olika kryddörter. Och en massa till... biggrin.gif
Fenja
Ann-Christine
Mitt måste är Klocktobak
Susanne i Linköping
Rosenböna! Blommor och mat på en gång.

Jag hittade för ett par veckor sedan några bortglömda rosenbönsbaljor i ett hörn i skafferiet, i de torra skidorna låg några mögliga frön. Av ren nyfikenhet la jag två bönor i ett glas med en tuss fuktat hushållspapper. Och de grodde! Nu näns jag inte kasta bort de två tappra plantorna, som mäter över 30 cm redan, utan de har fått varsin kruka. Hur ska detta sluta...? ohmy.gif
MRLINDELL
Hmmm .. mitt aboluta måste ...

Solbrillor, en solstol med fotpall, en kopp varm choklad med lite vispgädde, en skön filt .. det skall bli sol och +12 grader i morgon, vi ses på playan Zzzzz tongue.gif
ariana
Det blir fint med plajan blommorna växer ju själva rolleyes.gif
Terese på Ingarö
Lejongap.
Nybörjare som jag är: Den blir stor och tjusig och tål vadsomhelst (torka på sommaren och höstfrosten till ...november!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon