Full version: nytt Växthus
sroman
Jag har köpt ett växthus som är 3x2 m.
jag har tänkt att ställa detta på lekablock. med plattor utanför.
har grävt ut ett område och har tänkt att lägga en markduk för att sedan fylla på med sättgrus
som jag sedan lägger lekablocken på (2 stenar högt)
Min fråga är: skall jag lägga plattor inne i hela växthuset eller bara i mitten där jag skall gå?

/nybörjare på växthus
RB9310
Du ska bara lägga i mitten om du planerar att odla på sidorna men se till att du får ordentligt djup för rötterna på sidorna. Ska du bara ha krukor etc i växthuset kan du sätta plattor i hela eller som jag lägga trall.
Peztis
Hur du ska göra beror ju alldeles på hur du planerar att odla. Vissa föredrar krukodling medan andra föredrar odlingsbäddar. Hur har du tänkt där? Båda alternativen har sina för- och nackdelar.

Fördelen med odlingsbäddar är en större volym jordmån för växternas rötter och det kommer därför inte att torka ut lika lätt och fort. Man behöver heller inte byta ut all jord utan endast en del och sedan tillföra ny kompost så att mikorlivet kan hjälpa till att ta hand om ev skadedjur.
Nackdelen är att det är tungt jobb att byta ut denna del av jorden.

Fördelen med krukodling är att det är lätt att byta ut all jorden, nackdelen är att det oftast torkar ut fortare i en kruka.

Ska du ha odlingsbäddar ska du så klart endast ha stenplattor där du planerar att gå, oftast i mittsträngen.
Ska du ha krukor o liknande så ska du stenlägga allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon