EKLO
Hej,

på mindre än en vecka har det i mitt grönsaksland dykt upp två enormt stora bladrosetter, av alldeles ludna blad på c:a 3 dm styck.

Jag blev förstås mer än förvånad, skördade frilandsgurka i landet förra fredagen och såg då inte skymten av ngt sånt här, så fort har det sannerligen gått.

Det är ingenting som jag har sått på den delen av trädgården, men kan det vara ett frösått kungsljus? Sådana har jag sått i ett annat land, men de blommade aldrig utan dog av första vintern.

Det hela är ett mysterium - först trodde jag det var en av alla frösådda fingerborgsblommor, men de bladen känner jag ju igen, och de här är både större. ludnare och gråare.

Nu har jag grävt upp dem, och funderar på att plantera dem i en blomrabatt -

någon som har idéer om art/sorry att jag inte har bild

tack på förhand/Eklo
kerstin z5-6
De bienna kungsljusen ser precis ut så som du beskriver.De perenna kan ibland likna digitalis som små
EKLO
så kul med kungsljus som tagit sig av sig självt! Nu har jag tagit upp dem och planterat på ett soligt ställe, tyvärr är det inte så sandig och lätt jord där som jag tror de vill ha, men jag hoppas det ska funka ändå.

några tips för att lyckas? zon 1-2
kerstin z5-6
De trivs överallt:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon