|
Jubbe063
15-09-2011, 14:39
Hittade två halshuggna huggormar idag. Så onödigt.
Kan inte folk respektera att alla groddjur och ormar är fridlysta.......
Myosotis
15-09-2011, 14:59
 Här har huggormen nästan försvunnit, jag vet inte varför men jag har hört folk säga att de slår ihjäl dem så fort de ser dem för att de är ett hot mot barn och husdjur. Trafiken tar också många ormar.
Jubbe063
15-09-2011, 15:14
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 15:59)   Här har huggormen nästan försvunnit, jag vet inte varför men jag har hört folk säga att de slår ihjäl dem så fort de ser dem för att de är ett hot mot barn och husdjur. Trafiken tar också många ormar. Mmmmm. Gamla föreställningar lever kvar, ormar är inte något stort hot mot barn etc. Ormarna biter som absolut sista utväg om de ej kan fly eller gömma sig. Lär man barn att respektera vilda djur behöver inga olyckor ske.
CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 16:14)  Mmmmm. Gamla föreställningar lever kvar, ormar är inte något stort hot mot barn etc. Ormarna biter som absolut sista utväg om de ej kan fly eller gömma sig. Lär man barn att respektera vilda djur behöver inga olyckor ske.
sparvuggla
15-09-2011, 17:41
Jag har räddat massor av ormarnas och kopparödlornas liv, då dom legat mitt på vägarna har jag sett till att dom slingrat sig till gräset i vägkanten där dom är skyddade både mot trafiken och oförståndiga människor.
Sånt här borde ingå i undervisningen i skolan hur man ser skillnad på snok, huggorm och kopparödla. Kan väl inte vara så svårt?
Huggorm
15-09-2011, 18:30
CITAT (sparvuggla @ 15-09-2011, 18:41)  Jag har räddat massor av ormarnas och kopparödlornas liv, då dom legat mitt på vägarna har jag sett till att dom slingrat sig till gräset i vägkanten där dom är skyddade både mot trafiken och oförståndiga människor.  Problemet är att de snart ringlar ut i solen igen
Det är bara okunskap att folk dödar såna i tron att dom är farliga.Det finns inga giftiga ormar i Sverige.Ormar,ödlor äter ju insekter och mygg.En del tror att koppar ödlor är en orm och dödar dom också,suck!
Huggorm
15-09-2011, 18:52
CITAT (acacia @ 15-09-2011, 19:47)  Det är bara okunskap att folk dödar såna i tron att dom är farliga.Det finns inga giftiga ormar i Sverige.Ormar,ödlor äter ju insekter och mygg.En del tror att koppar ödlor är en orm och dödar dom också,suck!  Inga giftiga ormar i Sverige? Det låter också misstänkt likt okunskap
CITAT (xlxl67 @ 15-09-2011, 19:19)  Sånt här borde ingå i undervisningen i skolan hur man ser skillnad på snok, huggorm och kopparödla. Kan väl inte vara så svårt?  CITAT (Huggorm @ 15-09-2011, 19:52)  Inga giftiga ormar i Sverige? Det låter också misstänkt likt okunskap  Inte dödligt giftiga för människor väl?
CITAT (batski @ 15-09-2011, 20:24)   Inte dödligt giftiga för människor väl? Gamla, barn och de med allergiska problem har större riskfaktor men normalt är huggormen för liten för att vara dödlig. Att bli biten av andra vilda djur är nog så farligt då de kan bära på sjukdomar. Stelkramp är väl alltid att föredra och serum.
Kryddan03
15-09-2011, 19:38
CITAT (batski @ 15-09-2011, 20:24)   Inte dödligt giftiga för människor väl? Huggormsbett kan vara nog så allvarliga kan leda till död även om det är relativt ovanligt. http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...uggorm.278.htmlhttp://www.giftinformation.se/intro.asp?CategoryID=6372
CITAT (Kryddan03 @ 15-09-2011, 20:38)  Ok, tack för info!
Skruttis
16-09-2011, 08:23
Då kanske jag kan komma med ett lite glädjande besked. Här har vi fler huggormar än någonsin. Vi ser dem överallt på vägen och dikeskanterna, levande alltså. För någon månad sedan skulle vi gå förbi en som låg på vägkanten och solade. Trots att vi gick på andra sidan så reste den på huvudet och väste åt oss. Snarstucken liten rackare.
CITAT (Skruttis @ 16-09-2011, 09:23)  För någon månad sedan skulle vi gå förbi en som låg på vägkanten och solade. Trots att vi gick på andra sidan så reste den på huvudet och väste åt oss. Snarstucken liten rackare.  Man måste visa att man är stark och lite farlig ju
theresen
16-09-2011, 10:14
är inte rädd för orm men skulle inte ta i en huggorm precis.
en ex kompis syster har lyckats bli biten flera gånger och hon är allergisk så det blir till sjukhus för henne.
en kompis till min kusin blir helt hysterisk så fort nåt slingrar sig fram, spelar ingen roll om det är en kopparödla eller en huggorm det ska dö, även om det är ute i skogen.
folk är rädda för getingar också, slår ihjäl dom till höger och vänster. inne slår jag också ihjäl dom om jag inte får ut dom lite kvickt men inte ute. min mor är allegisk så hon är ju sketa rädd för dom. mitt ex blev stucken nästan mitt på huvet och halva ansiktet svullnade upp ordentligt.
jag har spindelfobi så spindlarna lever farligt hos mig men bara om dom är inne, ute kan man ju gå runt dom. så jag tror det handlar lite om fobier och sånt, men är djuren och insekterna ute kan de gått får vara i fred.
jag har dock aldrig sett en huggorm, men barnen och djuren särskilt hundarna ska hålla sig borta från dom, men då får man ju som förälder och djurägare ha lite koll helt enkelt.
kerstinbern
16-09-2011, 16:20
När vi har en justitieminister som uppmanar folk att döda ormar (och begå brott), så kanske man inte kan begära så mycket mera av andra medborgare? http://politikerbloggen.nyheterna.se/2009/05/06/19334/
CITAT (kerstinbern @ 16-09-2011, 17:20)  När vi har en justitieminister som uppmanar folk att döda ormar (och begå brott), så kanske man inte kan begära så mycket mera av andra medborgare? http://politikerbloggen.nyheterna.se/2009/05/06/19334/Åh den idioten, jag är allergisk mot henne!
Orkidétjuven
16-09-2011, 18:20
wtf. Alltså när ska vi börja tillåta skyddsjakt på människor? Folk som gör så här får ju bara inte sprida sina gener vidare!
och på råga av allt sitter de i regeringen...
CITAT (Orkidétjuven @ 16-09-2011, 19:20)  wtf. Alltså när ska vi börja tillåta skyddsjakt på människor? Folk som gör så här får ju bara inte sprida sina gener vidare!
och på råga av allt sitter de i regeringen...
CITAT (Jubbe063 @ 15-09-2011, 15:39)  Hittade två halshuggna huggormar idag. Så onödigt.
Kan inte folk respektera att alla groddjur och ormar är fridlysta....... Halaj! Suck. Troll. Pictures or it did not happen. Det kryllar ju inte précis av huggormar så fort man kommer utanför knuten. Men nu har du varit ute i busken och sett två st. med huvet borta. Visst. Dra den om båten också. /T
Jubbe063
17-09-2011, 00:09
CITAT (Tapio @ 16-09-2011, 20:16)  Halaj!
Suck. Troll. Pictures or it did not happen.
Det kryllar ju inte précis av huggormar så fort man kommer utanför knuten. Men nu har du varit ute i busken och sett två st. med huvet borta. Visst. Dra den om båten också.
/T Kram...... Fotar inte alla ting jag ser och bär inte kamera 24 timmar om dygnet... Med eller utan foto är det lika förbjudet att ha ihjäl reptiler...... Kram.
sparvuggla
17-09-2011, 06:40
Jag har räddat livet på bl. a. dessa två
[attachment=64808:snok__7_.jpg]
[attachment=64809:huggorm.jpg]
Men det är kopparödlor som jag räddat allra mest.
Myosotis
17-09-2011, 07:59
CITAT (kerstinbern @ 16-09-2011, 17:20)  När vi har en justitieminister som uppmanar folk att döda ormar (och begå brott), så kanske man inte kan begära så mycket mera av andra medborgare? http://politikerbloggen.nyheterna.se/2009/05/06/19334/Jaa vilken bra minister  [attachment=64810:kotz_.gif]
malcolm
17-09-2011, 08:27
Jag har sett många ormar när jag vait ute med min kanot men det skulle aldrig falla mig in att döda dem, dessutom lär det dö fler människor av getingstick än av ormbett i Sverige.
CITAT (Myosotis @ 17-09-2011, 08:59)  Jaa vilken bra minister  [attachment=64810:kotz_.gif] Vilket pucko! Otroligt klumpigt sagt.
CITAT (malcolm @ 17-09-2011, 09:27)  Jag har sett många ormar när jag vait ute med min kanot men det skulle aldrig falla mig in att döda dem, dessutom lär det dö fler människor av getingstick än av ormbett i Sverige. Jag jag läste en gång att getingen är Sveriges farligaste djur pga att de är dödligt giftiga för människor som är allergiska mot deras gift. Första gången jag var i Thailand räddade jag och en kompis en orm. Den låg mitt på vägen, så jag stannade jeepen och vi gick ut och fick den att flytta på sig bort från vägen och in i djungeln.
malcolm
17-09-2011, 11:59
En gång när familjen var vid vår stuga på semester hade vi en annan familj på besök där, mannen i familjen och jag satt ute på altanen och drack varsin öl en dag och båda två fick varsin geting i munnen som krupit in under locken på burkarna. Hade vi svalt dem och blivit stugna i halsen hade det kunnat gå illa men efter det hällde vi alltid upp ölet i glas innan vi drack.
Huggorm
17-09-2011, 12:09
CITAT (batski @ 17-09-2011, 12:20)  Första gången jag var i Thailand räddade jag och en kompis en orm. Den låg mitt på vägen, så jag stannade jeepen och vi gick ut och fick den att flytta på sig bort från vägen och in i djungeln. Jag tror inte någon thailändare tackade dig för det. I länder där det finns mycket giftiga ormar står de inte direkt lika högt i kurs som här i Sverige. Jag pratade en gång med en indier som hade varit ute och fiskat en gång som ung. Först nappade det och han fick en fisk, sedan nappade det igen och han fick en fisk till. Sedan nappade det en tredje gång och han fick en orm. Han släppte spöet och sprang, och har sedan dess aldrig fiskat igen
CITAT (Huggorm @ 17-09-2011, 13:09)  Jag tror inte någon thailändare tackade dig för det. I länder där det finns mycket giftiga ormar står de inte direkt lika högt i kurs som här i Sverige. Kanske inte men ormen hade nog gjort det om h*n kunde  CITAT (Huggorm @ 17-09-2011, 13:09)  Jag pratade en gång med en indier som hade varit ute och fiskat en gång som ung. Först nappade det och han fick en fisk, sedan nappade det igen och han fick en fisk till. Sedan nappade det en tredje gång och han fick en orm. Han släppte spöet och sprang, och har sedan dess aldrig fiskat igen  Hahaha, bra det
Jan Lindgren
17-09-2011, 14:58
Hej! Det bästa sättet att lära barn att huggormarna är tämligen ofarliga är att ta in dem i klassrummet. Nu för tiden är det förmodligen olagligt. Jag brukade sätta barnen i en ring på sina stolar efter att ha berättat om fobier och låtit barn med ormfobi gå ut. Det är sällan man ser elever så intresserade av en lektion som när de har en huggorm på golvet. Vi brukar spela blockflöjt för ormen så att den dansar. Efter det så kommer ungarna ihåg att ormar saknar hörsel och att kobror inte dansar. Jag brukar också visa hur nära man kan stå en huggorm utan att riskera att bli biten. De första gångerna jag tog huggormar till skolan var det några lärare som blev lätt irriterade. Efter några lektioner så insåg även de mest negativa att det var ett bra sätt att lära sig lite om ormar. Barnen med ormfobi brukar ofta smyga sig in i klassrummet och titta lite på avstånd. Ett bra sätt att bli av med fobin. Efter att under lugna förhållanden ha sett en huggorm så tror jag inte att barnen kommer att slå ihjäl några. Förmodligen kommer de istället att peta ner huggormen i en hink och bära bort den. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 17-09-2011, 15:58)  Hej! Det bästa sättet att lära barn att huggormarna är tämligen ofarliga Jag antar att du menar att de är lätta att hantera och lätta att undvika att bli bitna av, för det är de. De är fullständigt icke-aggressiva och anfaller aldrig, de kan inte hoppa, de är lättskrämda och enkla "schasa bort" genom att vifta lite med armarna, och de kan inte bita igenom ens lätta skor av typen tennisskor. Om man inte springer runt i naturen barfota eller hanterar huggormar med händerna blir man helt enkelt aldrig biten. Och det är tur, för bettet är otrevligt. Gift är "dyrt" för ormen, och huggormar injicerar oftast inte gift när de biter, det är därför man hör folk snacka om att de inte är värre än getingar och liknande. OM ormen injicerar gift blir man rejält dålig även om man inte är allergisk. Jag har blivit biten tre gånger, injicerad med gift en gång. Jag blev biten i tummen, är inte allergisk, och fick ligga på sjukhus i tre veckor med armen i gips pga att den blev blå och svullnade så kraftigt att det fanns risk att huden skulle spricka. Normalt sett blir den bitne kraftigt illamående, men min reaktion var lindrig och förutom att armen blev ett enda jättestort blåmärke blev jag inte dålig. Jag fick inget antiserum eftersom det (åtminstone på den tiden) gjordes på hästblod och i sig kunde ge dödlig anafylaktisk chock, så det gavs bara till de som var allergiska mot giftet. Giftet är sensibiliserande, dvs blir jag nånsin biten igen kommer jag att reagera kraftigare och bli sjukare.
Gossen Ruda
17-09-2011, 20:48
CITAT (Huggorm @ 17-09-2011, 13:09)  Jag pratade en gång med en indier som hade varit ute och fiskat en gång som ung. Först nappade det och han fick en fisk, sedan nappade det igen och han fick en fisk till. Sedan nappade det en tredje gång och han fick en orm. Han släppte spöet och sprang, och har sedan dess aldrig fiskat igen  Inte helt fel, havsormarna tillhör de allra giftigaste. Som tur är bits de sällan.
Jan Lindgren
18-09-2011, 08:50
[quote name='Azur' date='17-09-2011, 21:27' post='1462990'] Jag antar att du menar att de är lätta att hantera och lätta att undvika att bli bitna av, för det är de. De är fullständigt icke-aggressiva och anfaller aldrig, de kan inte hoppa, de är lättskrämda och enkla "schasa bort" genom att vifta lite med armarna, och de kan inte bita igenom ens lätta skor av typen tennisskor. Om man inte springer runt i naturen barfota eller hanterar huggormar med händerna blir man helt enkelt aldrig biten.
Hej! Även huggormar är individer. Det finns enstaka exemplar som är mycket aggressiva och anfaller direkt. Jag har aldrig blivit biten kanske beroende på att jag bär bort huggormarna från tomten. När jag hanterar dem så lyfter jag dem i svansen eller använder en ormkrok. I somras var jag tvungen att ta en huggorm som dök upp på gräsmattan på min kompis turistfälla. Eftersom det var ett hundratal barn och vuxna på besök så var det bara att ta tag i svansen på den stackars ormen och leta reda på en hink så att jag kunde köra ut kräket långt bort i skogen. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 17-09-2011, 15:58)  Hej! Det bästa sättet att lära barn att huggormarna är tämligen ofarliga är att ta in dem i klassrummet. Nu för tiden är det förmodligen olagligt. Jag brukade sätta barnen i en ring på sina stolar efter att ha berättat om fobier och låtit barn med ormfobi gå ut. Det är sällan man ser elever så intresserade av en lektion som när de har en huggorm på golvet. Vi brukar spela blockflöjt för ormen så att den dansar. Efter det så kommer ungarna ihåg att ormar saknar hörsel och att kobror inte dansar. Jag brukar också visa hur nära man kan stå en huggorm utan att riskera att bli biten. De första gångerna jag tog huggormar till skolan var det några lärare som blev lätt irriterade. Efter några lektioner så insåg även de mest negativa att det var ett bra sätt att lära sig lite om ormar. Barnen med ormfobi brukar ofta smyga sig in i klassrummet och titta lite på avstånd. Ett bra sätt att bli av med fobin. Efter att under lugna förhållanden ha sett en huggorm så tror jag inte att barnen kommer att slå ihjäl några. Förmodligen kommer de istället att peta ner huggormen i en hink och bära bort den. MVH Jan Lindgren Låter ganska pedagogiskt, men var hittade du ormarna och vad hände med dem sen?
Jan Lindgren
18-09-2011, 10:05
Hej! Huggormar hittar jag på tomten och sedan kör jag iväg med dem långt ut i skogen där jag släpper dem. Jag försöker hitta ett bra område med sork och möss exempelvis ett hygge. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 18-09-2011, 11:05)  Hej! Huggormar hittar jag på tomten och sedan kör jag iväg med dem långt ut i skogen där jag släpper dem. Jag försöker hitta ett bra område med sork och möss exempelvis ett hygge. MVH Jan Lindgren Det låter som att det är gott om huggormar på din tomt  Kul med följten förresten
CITAT (Jan Lindgren @ 18-09-2011, 09:50)  Även huggormar är individer. Det finns enstaka exemplar som är mycket aggressiva och anfaller direkt. Jag har stött på huggormar som bitit vilt omkring sig när jag hanterade dem, men jag har aldrig sett nån huggorm som kom emot mig för att bita mig, eller jagade mig när jag gick undan. Mitt intryck har alltid varit att de agerat av skräck och vilja att fly, inte ilska och vilja att slåss.
Jan Lindgren
18-09-2011, 16:25
Hej Azur! Vi är överens. Huggormar förföljer aldrig människor. De flesta är lugna eller rädda när man närmare sig men enstaka individer flyttar sig inte utan hotar i stället. MVH Jan Lindgren
Jubbe063
18-09-2011, 18:19
CITAT (Azur @ 18-09-2011, 15:31)  Jag har stött på huggormar som bitit vilt omkring sig när jag hanterade dem, men jag har aldrig sett nån huggorm som kom emot mig för att bita mig, eller jagade mig när jag gick undan. Mitt intryck har alltid varit att de agerat av skräck och vilja att fly, inte ilska och vilja att slåss. Håller med. Anfall är ytterst riskfyllt och oekonomiskt för huggormar. Har aldrig förekommit vad jag känner till att de anfallit utan orsak och inte förföljer de människor heller. I första hand flyr de flesta långt innan vi ens är medvetna om dem. I andra hand varnar de genom att väsa och gå i försvarsställning. Till sist gör de oftast skenutfall eller biter beroende på hur trängda de känner sig. Visst, en del individer är aggressivare och snabbare till att nyttja anfall, men även den mest aggressiva individ anfaller bara som sista utväg. Backar man undan eller går omväg runt ormen så klarar man sig alltid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|