gurga
Hej,

Jag bifogar en bild för enklare diagnosticering.[attachment=64774:kakti.png]

Min kaktus har drabbats av något som äter upp den inifrån, eller möjligen bara på utsidan. Jag vet inte riktigt när den blev sjuk, men området har i princip varit lika stort hela tiden men under det senaste året har det börjat ta mer fart. Den har stått på lite olika platser under åren och varit med om ett par flyttar(lägen, sol, skugga osv), följt med i flyttlass samt blivit omplanterad - ungefär varannat år. Den har alltid växt dåligt, men trots angreppet syns det att det iallafall växer lite på toppen där den är väldigt grön. Beläggningen i sig är grå, ganska hård och aningen utbuktande.

Jag tänkte att det skulle ordna sig med tiden. Uppenbarligen hade jag fel då den håller på att förlora slaget(tror jag). Kaktusen är varken fin eller livskraftig, men har ett stort affektionsvärde. Den är 4 år gammal och gavs till mig och min dåvarande partner.

Vad bör jag göra åt detta? Omplantera i kaktusjord, byta läge, tillsätta näring, vattna oftare(vattnar ca 1 till varannan gång per månad)? Kan det här döda den om jag inte gör något?

Tacksam för svar.

Mvh Gurga
teo
Du kan alltid skära av den ovanför det skadade området och sedan plantera om toppen efter att snittytan har torkat ordentligt (några veckor). Sätt den i riktig kaktusjord - ingen torv i jorden utan lite grov sand/grus, små leca-kulor eller Perlite. Låt den stå utan att vattna minst några veckor (tills rötter bildats). Du kan även skära bort den skadade undre delen (om den nedersta delen mot roten verkar OK) och vänta så borde även den skjuta nya skott från roten.

P.S. Det kan inte vara s.k. corking som drabbar gamla kaktusar, i så fall är det helt naturligt. Det brukar iofs börja vid roten och gå uppåt.
Bassam
Hej

Kaktus är mycket tåliga mot insekter och ohyra men ofta de blir sjuka om de haft mera vatten .

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon