Full version: Köp en lärkruta!
Myosotis
Har tidigare läst om "sånglärkefönster" i tyska åkrar, dvs. ytor för sånglärkorna där det inte växer något. Antingen kan bonden avstå från att så där eller så sprutar man gift, det låter ju helt galet men tom de besprutade ytorna är bra för sånglärkorna som har minskat väldigt mycket. Nu stötte jag på fenomenet i Sverige under namnet "lärkruta", man kan sponsra lantbrukare som på detta sätt tar hänsyn till fåglarna genom att köpa en eller flera lärkrutor. Det är i Uppland, men jag hoppas att det kommer att sprida sig.

CITAT

De stora strukturomvandlingar som skett i lantbruket med större åkrar och färre diken har skapat en livsmiljö där sånglärkorna har svårt att klara sig. Till detta kommer tätare grödor vilket gör det svårt för en lärka att hitta föda...

Det finns en åtgärd som visat sig påverka sånglärkornas häckningsresultat mycket positivt. Detta är anläggande av lärkrutor. En lärkruta är ett cirka
20m2 stort område i ett sädesfält som inte sås. Den anläggs genom att bonden tillfälligt lyfter på såmaskinen och därmed skapas ett mindre område utan tätt växande gröda. Lagom är att ha två rutor per hektar. Denna enkla åtgärd gör att sånglärkorna lättare kan hitta mat och därmed
kan få ut fler ungar på vingar.

Lärkruta
Huggorm
Jag har en känsla av att dessa lärkrutor hamnar på platser där det är svårt att komma åt med traktorn eller där det är blött eller på annat vis olämpligt för odling. Men det gör säkert en del nytta i alla fall smile.gif
Myosotis
Det kan ju hända. Men om lantbrukaren är intresserad och förstår vitsen lägger han dem nog inte där det är blött i alla fall, ingen tvingas till det utan i många fall är det nog så att de gör det frivilligt redan och blir glada över att kunna få lite kompensation. Jag ska nog köpa en ruta i alla fall.
malcolm
Hela min tomt är en "lärkruta". naughty.gif
Myosotis
Du kanske kan få bidrag biggrin.gif Fast jag tvivlar på att en sånglärka skulle vilja bo så nära ett hus, de vill ha öppet.
Huggorm
Hur är det med "öar" i odlingsmarken, alltså stenrösen, uppstickande berghällar och liknande? Sådant är väll kanske inte så vanligt i de riktiga jordbruksbygderna på slätterna i Skåne, Skaraborg, Uppland och så vidare, men här finns mängder med sådant. Ofta står det något träd där, eller är buskage. Hjälper sådant lärkorna?
amaira
Svar, Nej Huggorm, det hjälper inte ett dugg. Tyvärr. Men lärkrutor gör. smile.gif

Vilket bra initiativ! Tack för länken Myosotis.
Myosotis
Det hjälper inte just sånglärkorna men är viktigt för många andra arter. Bredare åkerrenar med buskage och ogräs är bra för rapphönan, stenrösen för stenskvättan osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon