Full version: Vad ska jag välja?
Lilla hjärtat
Hej!

Jag har till slut erkänt för mig själv att jag är lika ointresserad av att sköta krukväxter, som jag är intresserad av att pyssla i trädgården. Tyvärr sad.gif Vi har tre stora fönster i ett burspråk i köket. Läget är rakt åt norr, men det är ändå rätt ljust, eftersom det inte finns någonting som skymmer.

Jag skulle vilja ha förslag på vackra krukväxter som kräver minimal skötsel och som inte behöver vatten mer än någon gång ibland. Jag vill inte behöva plocka en massa torra blommor som på till exempel begonior. Och jag har tröttnat på orkidéer - de lägger av med blomningen efter bara ett par veckor hemma hos mig och blommar aldrig om igen. Jag vill helst slippa byta krukväxter varannan månad.

Jag vet att kraven är höga smile.gif Men om någon har förslag på växter (får inte vara giftiga för katter), så skulle jag bli överförtjust.

Solsken
//Linda
Bassam
Hej

Du kan gå till affären och vilja Kaktus växter , de har tjocka blad som täcka med någon som fet så de behöver inte skötsel eller mycket vatten , de kan liva inne så bra.

H.Bassam
acacia
Köp stora plastväxter istället så vattnar man aldrig dom.Kan stå samma plats året runt.Ingen skötsel.Ingen växt klarar av sig själv även kaktusar måste vattna också då och då. smiley_small_hug.gif
batski
CITAT (Bassam @ 15-09-2011, 21:15) *
Hej
Du kan gå till affären och vilja Kaktus växter , de har tjocka blad som täcka med någon som fet så de behöver inte skötsel eller mycket vatten , de kan liva inne så bra.

H.Bassam

Fast katusar vill ha mycket ljus väl?
Woodii
Hjärtan på tråd?
Bassam
Hej

Plast växter inte bra för att de har ingen själ .

Obs

Kaktus vill lite vatten en gång i veckan under sommar tid och en gång i månad under vinter tid.

H.BASSAM
Lilla hjärtat
Hej!

Tack för tipsen om kaktusar och hjärtan på tråd. Det senare passar nog oss utmärkt. Kaktusar är fina, men vi har en katt som stryker sig mot allt och så fort det finns minsta lilla tagg så förvandlas växten snabbt till en stor ulltuss smile.gif

Ha det så gott!
//Linda
Peztis
Sedan har du ju så klart garderobsblomma...

Har du provat självvattnande krukor? Visst måste man fylla på ibland men det går i alla lite längre tid emellan.

Om det är svårt att komma ihåg så kan man ju lägga en notering i kalendern, eller kanske mobiltelefonen kan ge ifrån sig ett pip på låt säga en gång i månaden eller så?

Gillar din inledning! Den spontana frågan är ju vad du gör i ett forum som är för trädgårdsfanatiker! giggle.gif
Obs! Inget illa menat, tyckte det bara va så skoj! kram1.gif
irhen
Ljust norrläge! Passar många växter, fredskalla, crassula, garderobsblomma, saint Paula , hängfikus (känslig för ut torkning), clivia, fågelbobräken, murgröna. Alla utom hängfikusen är väldigt torktåliga. Man får prova sig fram. Är själv slarvig med vattning emellanåt. Hängfikusen klarade jag därför inte av. De andra har gått bra med. Jo- hoya också, fast då tror jag inte att den blommar, men den är ju vacker som grön växt.

Vad som helst är bättre än plastblommor!

Irhen
Lilla hjärtat
Tack för tipsen! Ska kolla in växttipsen.

Peztis - jag läste just om min inledning och inser att jag nog har fått till det fel syftningsmässigt smile.gif Jag är trädgårdsfanatiker, men jag gillar inte att sköta om mina krukväxter inomhus wink.gif

Natti!
//Linda
varghem
Jag har fyra olika hoyor i ljust norrläge.... alla vattnas när andan faller på och alla blommar överdådigt då och då
Lilla hjärtat
Hoyor är fina. Har en i ett fönster mot öster och den är mycket riktigt väldigt tålig. Hur gör du med dina när de slingrar i väg? Min växer som ogräs. Ett tag var jag duktig och slingrade upp dem kring bågen, men nu har jag börjat klippa av dem i stället. Är det kanske dumt?

Tack!
//Linda
Bassam
Hej

Jag vet att det är svårt med växter inom hus på grund av hög grader och lite fuktighet och ljus men när man våga och börja med dem , det blir lätt , man börjar förstår sin växter och ger dem vad de behöver , så du är duktig att väljer växter som passar dig .

H.Bassam

varghem
CITAT (Lilla hjärtat @ 19-09-2011, 21:14) *
Hoyor är fina. Har en i ett fönster mot öster och den är mycket riktigt väldigt tålig. Hur gör du med dina när de slingrar i väg? Min växer som ogräs. Ett tag var jag duktig och slingrade upp dem kring bågen, men nu har jag börjat klippa av dem i stället. Är det kanske dumt?

Tack!
//Linda

Dom flesta i norrläge är så kallade ampelhoyor så dom får växa fritt. Kommer dom i vägen för nåt klipps dom och sätts i krukan. Dom slingrande är jag än så länge noga med att linda upp men bågen räcker ju bara ett tag. Klippa gör nog inget men blomningen kanske lider framöver??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon