Alexander-VG-zon3
Hej hej

Har klarat senaste vintern utan att frysa ner. Växer på norrsidan av mormors hus i torr grusig jord och får ingen skötsel. Växer och frodas och får stora fina härligt gröna blad.

Dom odlas på fler ställen i Sverige, men inte ens i Skåne har jag sett av dom så mycket, synd en tålig och bra växt för zon 1 och varma lägen i zon 2. även i kruka är dom vackra och blir snabbt fina och ståtliga växter.

Så här såg den ut nåt år efter plantering, har växt bra.

Dom kommer från södra Japan från svala fuktiga kustskogar. Trivs bra i skugga-halvskugga och trivs även bra i Sverige då den inte kräver så mycket värme, en nackdel känslig i början när det gäller vintern och blommar sent (väldigt sent).
Alba
Oh så vackra de blivit. Jag visste inte att man kan övervintra dem här - inte ens i zon 1.
För min del går det ju inte i zon 5.
Jag har haft Aralia som krukväxt men tycker de tappar så mucket blad - blir mest blad i toppen. Möjligtvis är inomhusluften för torr då jag ser att du skriver att de trivs i fuktig miljö.
Erland
Problemet är ju att hitta tillräckligt härdigt plantmaterial. Det verkar vara en stor skillnad på härdighet mellan de olika plantorna. Egentligen konstigt då de säljs som krukväxter kunde man ju tro att allt är från samma klon.
Min planta som dog i vintras klarade inte ens -14 grader utan begynnande bladskador och den blev mindre för varje år för att sedan kila. flaxss din planta borde du försöka sticklingsföröka och sälja plantor. Du kan nog göra dig en rejäl hacka på det när du har en planta som är så härdig. Köpte du den i en vanlig blomaffär?
Orkidétjuven
Vänta bara tills koltrastarna börjar festa på deras bär. Då är vi illa ute...
Men fin är den.
Huggorm
CITAT (Erland @ 16-09-2011, 18:49) *
Min planta som dog i vintras klarade inte ens -14 grader utan begynnande bladskador och den blev mindre för varje år för att sedan kila.

Det verkar vara ungefär där gränsen går, på wikipedia anges -15 som gräns. Synd, jag skulle gärna vilja ha en, men här kan bli nästan dubbelt så kallt vissa vintrar sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alba @ 16-09-2011, 09:59) *
Oh så vackra de blivit. Jag visste inte att man kan övervintra dem här - inte ens i zon 1.
För min del går det ju inte i zon 5.
Jag har haft Aralia som krukväxt men tycker de tappar så mucket blad - blir mest blad i toppen. Möjligtvis är inomhusluften för torr då jag ser att du skriver att de trivs i fuktig miljö.

Tack

Det finns sparsamt i zon 1 och 2, kanske andra zonknäckare har dom i zon 3 i bra lägen vet inte var den nordligaste i Sverige växer?. Jag är sugen på att sätta en här också (zon 3-4).

Även svalt klimat vill dom ha. Även om man nog i sverige kan ha dom i sol. Men har haft innan i sol och bladen blir finare i skugga tycker jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Erland @ 16-09-2011, 18:49) *
Problemet är ju att hitta tillräckligt härdigt plantmaterial. Det verkar vara en stor skillnad på härdighet mellan de olika plantorna. Egentligen konstigt då de säljs som krukväxter kunde man ju tro att allt är från samma klon.
Min planta som dog i vintras klarade inte ens -14 grader utan begynnande bladskador och den blev mindre för varje år för att sedan kila. flaxss din planta borde du försöka sticklingsföröka och sälja plantor. Du kan nog göra dig en rejäl hacka på det när du har en planta som är så härdig. Köpte du den i en vanlig blomaffär?

Ja det har du rätt i, har ju haft tre och två är kvar, en av dessa 3 som du vet? dog en ganska normal vinter. Den på bild är finast, har en annan som klarade vintern bra men där snön knäckte den så den halverades ganska snabbt. Sen vet man inte vad -19c och barmark hade gjort. Dessa har under de senaste två kallaste vintrarna varit begravda av snö.

Vet inte om jag tjärnar nåt på det, men finns det någon som vill testa kan man ju försöka ta sticklingar och sälja/byta.

Ja den är köpt i en vanlig liten blomsteraffär, ingen plantskola eller så.
Huggorm
Egnérs plantskola har väll den annars, tror jag
Alexander-VG-zon3
CITAT (Orkidétjuven @ 16-09-2011, 19:12) *
Vänta bara tills koltrastarna börjar festa på deras bär. Då är vi illa ute...
Men fin är den.

Jag har faktiskt fröplantor som kommer, vet inte om dom syns på bild. Men tror inte dom kan få en större spridning.

Dock är jag osäker om det är en sticklingsförökadplanta eller en frösådd, då kan där ju ha funnits frön i jorden. Dom har blommat men vet inte om det har blivit frön som kunnat gro.

Tack ja tycker med den är fin tummenupp.gif

CITAT (Huggorm @ 16-09-2011, 19:24) *
Det verkar vara ungefär där gränsen går, på wikipedia anges -15 som gräns. Synd, jag skulle gärna vilja ha en, men här kan bli nästan dubbelt så kallt vissa vintrar sad.gif

-23c var det ovanför snön där den står. Men sedan vet man inte vad -23c och barmark gör, visst hade dom bladskador men stammarna frös inte. Innan har det frusit lite på någon topp och så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon