TirreSthlm
Nu är det ju rea hos trädgårdsbutikerna. Men vi flyttar inte in i huset förns 28 okt och det är väl lite för sent att få de i jorden då? Jag bor i Sthlm. Kan jag köpa nu och förvara på balkong tills vi flyttar och sen i garaget tills våren? Eller ska jag tillfälligt låna mammas trädgård, plantera de där nu och sen till våren flytta de till vår trädgård? Vilket tror ni är bäst?
Eva 33c
låna mammas trädgård är mitt tips, eller vänta med att köpa växter till våren. Balkong + garage är en sämre lösning.
Fast jag bor i zon 5, här är 28 oktober väl sent för plantering, men hur det funkar i Stockholmstrakten vet jag inte...
Peztis
Det beror ju alldeles på hur hösten blir. Om det är en mild höst och sen vinter så kan du fortfarande plantera då. Men problemet är ju att du aldrig vet...

En variant är ju om du kan kontakta de nuvarande/förra ägarna och be dem om lov att komma dit en timme nu och bara peta ned de växter har köpt (det räcker med att du tar med plantorna och några säckar med jord och häller ut jorden i en hög och sätter plantorna däri). Du behöver inte ta ur dem ur krukan utan plantera bara ned dem som de är. I vår kan du sedan plantera dem där du vill ha dem. Har du tur är hösten mild och du kan plantera om dem redan när du flyttar in.
Men troligen har du en hel del annat att grejja med då...

Skulle du få komma dit med växterna så kan du när du flyttar in även ösa upp en massa torra löv och ris över dem så klarar de vintern ännu bättre.
Jultorpet
Det går att plantera så länge det går att gräva i jorden, dvs tills det blir tjäle. Problemet med att plantera sent är att växterna inte hinner rota sig och då kan hela jordklumpen komma upp ur jorden när tjälen går ur. Då gäller det att vara där och trycka ned dom igen innan de hinner torka ut för mycket. Men klarar vintern gör de även om du planterar sent.

Plantera dom i mammas trädgård är väl annars en bra idé. Som sagts tidigare behöver du inte ta bort krukorna heller utan gräva ned dom med krukorna kvar. Då är det ju enklare att ta upp dom sedan och flytta dom dit du vill ha dom.
Peztis
Om det där med krukorna kvar...
Förra året grävde jag upp alla blommor i en rabatt och satte perennerna i krukor. Dessa planterade jag sedan ned i rabatten igen. Låter helknasigt men det fanns en orsak. Jorden var rätt dålig och jag ville veta var jag hade alla blommorna, de kommer ju upp lite olika och jag visste inte riktigt när jag skulle ah möjlighet att ta hand om rabatten och jordfärbättra. Just då hade jag absolut inte en chans eller möjlighet.

Förra helgen tog jag tag i eländet. Då var det så enkelt att bara plocka upp alla krukor, på vissa hade rötterna börjat hitta utanför och i vissa var det lite ormbo, men alla mådde bra och hade utvecklat fina rotsystem i krukorna.

Efter att ha blandat ned en massa gödsel och fixat till så kunde jag sedan plantera ned allt så som jag ville ha det och växterna mådde bra.

Hade jag grävt upp alla växter utan att sätta dem i krukor förra året så hade de börjat bli rätt så hängiga då det tagit längre tid, då hade det tagit minst tre-fyra dagar att fixa till hela rabatten i stället för som nu två dagar. Växterna visar inga hängighetstecken alls! Jag väntar med spänning på nästa säsong för att se hur allt växer ihop.
Bassam
Hej

Jordförbättring kan inte göra på slutet av hösten eller på vinter på att gödsel 
går till grundvatten.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon