Mitt livs första ros, en Aicha, har nu stått i jorden i två somrar. Den är rätt så frisk, och växer nu så det knakar.
Jag försöker "styra" grenarna med uppbindning, så att de växer mest åt två håll (och därmed delvis mot en bodvägg), men nu är det flera kraftiga skott på över metern som vuxit upp från basen, och som växer åt "fel" håll så att de kommer att ta för mycket ljus om jag inte tar bort dem.
Kan jag skära av ända nerifrån marken, och när gör jag det bäst (det kliar lite i fingrarna)
tacksam för råd
Aicha blir en stor ros ca 3 x 2.5 m så den kommer alltid visa musklerna. Visserligen blommar den om svagt men den har bara ett stort huvudflor så klipper du ner den hårt får man nog inga blommor eller få, försök bind upp, sätt upp pinnstöd och låt den växa till sin naturliga storlek, eller ta bort bara dom enstaka grenar som växer fel. Enstaka grenar kan man ta nu men inte halva rosen. Busken blir ganska rund, tät så jag vet inte om man kan styra den åt två håll ?
Har inte min kvar då vi måste måla runt huset men den är mycket vacker när den blir en jätte.
Kajsa en sån vacker bild!!!
Jag har precis samma "Problem", andra året o den växer sig stor. Den växer vid ett träd så jag ska försöka leda den lite mot det o binda upp, hoppas det fungerar... Är väldigt nöjd med den och det läget den växer i.[attachment=64784:chili_2011_066.jpg]
tack,
jag tog bort två "felvända" grenar, men det kan inte vara mer än en femtedel av busken, så ur den aspekten ska det nog inte vara nån fara.
De andra grenarna har jag de här åren lyckats styra ganska bra, det blir en vacker "solfjäderformad" buske, alltså rätt "platt" men bred. På så sätt får också alla grenar max sol, plus att min bodvägg får ett vackert flor.
Blir nog snyggt med solfjäderformad, ska ha det i åtanke...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.