Full version: Samma namn = sant?
kalksten
Hej!

Har precis köpt Syrener från den Holländska plantskolan Esveld och ska plantera dem som häck. Men efter en liten ändring här hemma så blev avståndet lite längre mellan varje buske, nämligen 130cm.

Jag tyckte det blev lite väl långt så jag köpte en extra Syren på den lokala plantskolan här hemma. Namnet är exakt samma på alla Syrener nämligen: Syringa chinensis 'Saugeana'. Men som ni ser på bilderna så ser dom inte likadana ut.

Tror ni dom kommer se likadana ut när dom växt ett tag?
Eller ska jag strunta i den sista Syrenen? 130cm kanske inte är för långt avstånd?
Huggorm
Det har ju förekommit en del fusk när det gäller namnsorter av växter. Men det kan också bero på jordmån, tillväxt vattning och liknande. Jag skulle plantera ut den udda plantan längst ut i kanten, det ser bättre ut än en annorlunda mitt inne i häcken.

Jag tycker nog 130cm är för långt. Visserligen sprider sig syrener med rotskott och bildar med tiden fler stammar, men det kommer se väldigt glest ut i ett antal år. Jag vet inte vilket avstånd som gäller för just syrener, men generellt för häckar är runt 50cm lagom avstånd mellan plantorna.
kalksten
Glömt tacka för svaret!

Jag skippade den nya växten. Tror det blir bra med 130cm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon