VitaFingrar
16-09-2011, 15:51
Har en borstaloe (Aloe Aristata) som inte alls verkar må bra av skötelsråden jag fick med plantan. Stod att den gärna ville stå i full sol, men jag är skeptisk. Sidan som står mot fönstret, altså den sidan som står mot solen och ljuset har blivit alldeles brun och liksom utmärglad. Detta medan sidan som står in mot lägenheten och inte mot ljuset är hur grön och fyllig och fin som helst. Provade at vrida blomman så att den bruna sidan stod inåt lägenheten och den gröna sidan ut mot fönstret men efter några månader hade färgerna skiftats så att det åter var solsidan som var brun och icke-solsidan som var grön. Allt jag läst på om växten säger att den vill ha mycket sol, men min verkar minst sagt ljusskygg. Vd är det för fel på den?
Det är nog inte ljuset, utan värmen bakom glaset som den inte mår bra av. Är det ett söderfönster?
VitaFingrar
16-09-2011, 16:56
Nä, kvällssol. Typ... Nordväst tror jag. Vid den här tiden börar solen titta in genom fönstret. Så den allra starkaste solen får den ju ändå inte på sig. Tips på vart jag kan ställa den annars?
Det var skumt. Ett nordväst-fönster borde funka hur bra som helst... Har du något fönster som vetter mot öster eller nordost?
Jag tror också att det är för varmt. Aloe aristata växer i naturen oftast på hög höjd där det inte är så varma somrar. De härdigaste provenienserna av arten kan man till och med odla på friland i landets mildaste delar då de kan klara -20 grader. På de höjderna är somrarna mycket svala.
VitaFingrar
17-09-2011, 02:01
Tack så mycket för svar! Tyvärr har jag inget fönster åt annat vädersträck. Tror ni det hjälper om man öppnar föstret lite på glänt? Har fönster man öppnar nerifrån och utåt. Basilikan kanske inte blir så glad nu när det börjar bli kallare, men den är nog inne på det sista nu ändå.
Har du nån plats där du kan ställa den som är ljus men en bit ifrån glaset? Annars kan du försöka med att öppna fönstret, men kommer inte du att frysa då?
VitaFingrar
17-09-2011, 16:02
Haha, jag har köpt en supervarm filt som behöver få kommas till användning.

Och man kan ju ha fönsret öppet under dagen, sen sätnga det under natten, då är det nog inte så varmt bakom rutan längre. Fast först kan jag ju prova ställa växten i bokhyllan, tror att ljuset räcker in dit, annar får jag väl möblera om lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.