Full version: lampa för krukväxt
agnetalo
Är det någon som har tips på extraljus till krukväxterna under vintern? Vad skall man ha?
Anki på Öland
Jag använder skrivbordslampor som man kan skruva fast på hyllorna - lampor som har små lysrör.
kerstin z5-6
ett vanligt gammaldags lysrör smått eller stort 15 cm över gör underverk.På 12-14 tim / dag
RB9310
Jag kör med 36w lysrör 06-22 och det växer som ogräs.
KRT
Jag har enstaka växter jag vill ge lite extraljus (står ändå i söder), kan jag ta en vanlig lågenergilampa till det?
johanlotta
Absolut.
Allt extraljus är bra. Jag har odlat upp många växter under lågenergilampor. Fungerar jättebra faktiskt. Själv brukar jag satsa på 20w och uppåt.
Mvh
/Johan
Alexander-VG-zon3
kallvita lågenergi är bra, kan vara svårt att hitta men finns. Annars kör jag numera på Sylvania aquastar.
zaxxon
Lysrör (Kallvita 6st) och jag har nyliggen köpt två kallvita ledlampor. Får se hur bra dom är.

tepa
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-09-2011, 19:32) *
ett vanligt gammaldags lysrör smått eller stort 15 cm över gör underverk.På 12-14 tim / dag

Hej

Jag kör också lågenergilampor i fönstren. Alla utom ett, där jag har Novemberkaktusar, för tillfället är dom utomhus, men dom ska snart in. Dom ska väl inte ha extra ljus nu.

Kerstin, har du lampa på hela dagen?

Hälsn Tepa
addo
Akvarielysrör för akvarieväxter (med en bra reflektor) är nog bäst, men min favorit är ändå Kjell och Companys "studiolampa för digitalfoto" [Belysning / Lågenergilampor / 63897] (går ej att länka). Den drar 23W och har inbyggd reflektor.
Sainty
CITAT (addo @ 19-09-2011, 16:33) *
Akvarielysrör för akvarieväxter (med en bra reflektor) är nog bäst, men min favorit är ändå Kjell och Companys "studiolampa för digitalfoto" [Belysning / Lågenergilampor / 63897] (går ej att länka). Den drar 23W och har inbyggd reflektor.

http://www.kjell.com/?item=63897&path=45000000,77000000
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon