Full version: potatis från frö
joulanta
Vi var några tappra som sådde olika potatissorter från frö för nåt år sen, ville bara kolla hur det går för er.
Jag sådde 3 olika soretr och fick ganska mycket men dom var inte så stora så jag sparade alla över vintern till sättpotatis. Satte dom i våras och nu har jag grävt upp dom. Oj va dom hadde vuxit och blivit många! Särskilt en sort med lila skal till formen ganska lik mandelpotatis. Dom andra blev inte lika stora och fina.
Så det vore kul höra hur det gick för dom andra.
Kan tilläggas att potatisen har vuxit i zon 7
Peztis
Här är en av de tappra!

Tyvärr slarvade jag rätt rejält föra våren när vi fick fröerna och jag hade tänkt att jag skulle ha sått igen i våras. Men näpp, fröerna ligger kvar.

Men förhoppningsvis tar jag fram dem nästa vår för det stod ju att de skulle hålla några år.

Men jag vet att det var flera som sådde och fick små potatisar förra året som de skulle använda som utsäde i år.
Hur har det gått för er!?

Själv har jag faktiskt tagit frö från min Amandine som fick frukter i år (sättpaotatis förra året som jag sparade några av och satte ned i våras igen). Ska bli skoj att se hur de blir om jag skärper mig och odlar dem till våren.
Crazy4Flowers
Jag hade massor med minipotatis som jag sparade i kylskåpet och planterade tidigt i år, jag har inte kollat dom ännu. Men kapade av dom för några dagar sedan, ska få vila lite för att lägga på sig skal, hoppas på fina potatisar. Dom är i en stor hink i år......
Anja Danmark
Jeg har fået mange fine kartofler til at spise i år - og de smager godt!

Jeg brugte læggekartofler fra dem, som jeg havde frøsået sidste år, så nu har jeg læggemateriale at bruge fremover.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon