Full version: Kannrankan Miranda
Woodii
Har skaffat mig lite små köttätande växter i sommar (och hoppas klara dem över vintern), och idag fick jag ett rejält tillskott till "samlingen", en Nepenthes "Miranda"! Så otroligt häftig med stooora spräckliga kannor! w00t.gif

Nu funderar jag på var hon skulle trivas bäst...
Jag har fönster i alla väderstreck.
Jag har ett stort öppet akvarium som den skulle kunna hänga ovanför, där är nog det fuktigaste stället i huset, och kanske lite varmare, men det är ju lite mörkare än i fönstren. Lite tillskottsljus skulle nog kunna fixas, om man kan använda någon mindre armatur, typ skrivbordslampa eller sänglampa. Bästa platsen rent praktiskt, så om den skulle trivas där vore det ju toppen.
(Och så har jag en glasveranda åt söder men där är inte fuktigt, stark sol vissa dagar och blir ju snart kallare, känns som det går bort?)

Vad tror ni skulle vara bäst?

En av kannorna har börjat torka lite och hänger mer vågrätt än lodrätt nu, brukar de göra så när de är "slut"? Jag menar om den hänger så kanske det börjar rinna ut skum vätska med döda flugor i, och det vill man ju inte ha var som helst...

Är vätskan giftig? Läste någonstans att folket någonstans festade till på kannrankevätska som var "intoxicating". Vill ju inte ha något farligt ovanför akvariet, min sköldpadda är nykterist! wub.gif
HOL
Har själv haft många olika nepenthes och flera Miranda.Dessa har visat sig ha mycket svårt att överleva i vanliga bostäder. 100% luftfuktighet och 35 grader varmt har man ju vanligtvis inte. Jag och sonen har besökt många botaniska trädgårdar och alltid har de olika nepenthes sett tråkiga ut med väldigt få nya kannor.
Vore kul om någon annan har en positivare upplevelse av dessa växter.
Vätskan som bildas i kannorna är nog lite frätande, jag har själv fått brännsårsliknande blåsor på huden när jag har spillt.
Kommer senare att lägga in lite om köttätare.

HOL
Woodii
Ja, det jag har läst varierande omdömen om hur svåra eller lätta de är... Kanske det varierar mellan olika "släkter"? Vissa växter har ju blivit lättare då man lyckats avla fram någon tåligare variant. Får göra så gott jag kan och hoppas det räcker!

Okej, bra att veta, då ska jag passa mig för vätskan!

Lägga in om köttätare, var då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon