solrosen56
17-09-2011, 12:27
Hej!!
Skulle bli jättetacksam om Ni kunde hjälpa mig med följande:
Hur tar jag hand om mina fuchsior nu inför vintern. Jag köpte några sticklingar i somras och de har vuxit till sig och blivit
riktigt fina (Blue Mirage). Kan jag göra på samma sätt som med mina pelargoner?
Sedan planterade jag vitlök förra hösten som nog är färdiga nu. De måste väl tas upp innan frosten kommer?
Tack på förhand från Solrosen!!
Åsa, mälardalen zon 2
17-09-2011, 15:28
Jo vitlöken ska upp kanske lite sent ofta är den klar i juli-augusti och sitter den för länge lossnar ytterhöljet och klyftorna trillar isär men det går ju bra även om klyftorna börjat lossna bara lägg vitlöken varmt och torr efter upptagningt. (spar de största klyftorna till utsäde)
Hej
I Skåne behöver inte övervintra men övriga sval+10 plus ljus frostfri.
H.Bassam
pionkvinnan
19-09-2011, 11:21
Hej!
Är rätt ny här på Odla men har läst här länge.
Jag brukar sätta in mina fuchsior och pelargoner i min matkällare, där finns ett litet fönster och en temperatur mellan +10 och +2 grader. Det brukar fungera ganska bra. Vad jag förstår kan de även övervintra helt mörkt, bara det är svalt och torrt. Tar fram dom i mars och börjar vattna lite försiktigt, sen får de stå under ett lysrör. Omplanterar och klipper ner efter ett par veckor när de kommit igång.
Bor i norra Skåne. De två senaste vintrarna har vi haft -20 grader en stor del av vintern samt minst en halv meter snö. Så även här måste vi ta in sommarväxterna för övervintring.
Pionkvinnan
solrosen56
24-09-2011, 12:05
Hej Allihopa!
Tack för Era kloka svar. Det är så bra med detta forum!!! Ska genast ut och ta upp min
vitlök!!! Det verkar ju också enkelt med att spara sina fuchsior över vintern!!
Tack för alla svar!!
Hälsar Solrosen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.