Full version: Buskar runt kragarna
mamamaggan
Vi har varit och pysslat med odlingarna i våra pallkragar i dag. Min man fixade till två nya där vi ska sätta ner lite perenner ,som ännu inte hittat sin plats, över vintern .

När vi höll på där så slog det mig att jag skulle kanske vilja hägna in området med lite buskar , bärbuskar kanske.

Vad tror ni ? Skulle det funka ? Har t ex jordgubbar i flera av kragarna , blir det för mycket skugga om jag har buskar ?

Funderar också på om det t o m skulle bli ett bättre klimat , mikroklimat , om jag sätter buskar runt kragarna. Vad tror ni om det ?
mamamaggan
Puttar upp . Ingen som har något svar ?
Bassam
Hej

Det är inte bra på grund att perenner ska få lite ljus på grund att häckar täcker dem och häckar ska få lite vatten och näring på grund att perenner rötter ska få dem först .

H.Bassam
Krolliljan
Vet inte hur stort område du har dina pallkragar på. Själv har jag en planteringshörna som är 20 kvadrat( under uppbyggnad).
Den är är omsluten av en vägg, ett plank, en 2.70 hög thujahäckbit och en spaljevägg. Där inne blåser det väldigt lite och skapar en varm och lugn tillvaro. Jag får både skugga och sol.
Jämte thujahäcksbiten sätter jag perenner jag dragit upp, självsådda perenner och nödplantar av perenner jag inte riktigt vet var jag ska ha dem. Det är perfekt tycker jag. Lagom med skugga.
Vid väggen och planket är det sol och hett.
Så vad ville jag säga ??
Om du sätter buskar blir väl en del av pallkragarna i skugga. Och.. jag har ett helt annat klimat där inne än i resten av trädgården, varmt och vindskyddat.
Anette Nordlund
Hej,
jag har haft en liknande tanke när det gäller min låda med jordgubbar. Jag kommer att ha gurkört utanför lådan mot den kanten där jag har särskilt mycket sol som ligger på eftersom jag inte hann med att vattna ordentligt i år. Dessutom kommer jag att täcka med halm så fort jag rensat och vattnat igenom ordentligt i vår.
Perenna häckar låter som franska potager... där man har buxbom t.ex. som växer runt odlingarna. Jag tror bärbuskar kan fungera bra att ha runt om. Varför inte? Eller revande smultron, ringblommor eller varför inte krasse som jagar bort lite sniglar. Jag såg också någonstans där man höjt upp en solitär pallkrage på gödsel och planterade gurka i "backen" som blev runt lådan...

Prova din egen tanke vet ja!

Jag har tänkt att ha spaljerade bönor på ena kortsidan i en annan låda där jag kommer att så spenat, som i år gick i blom på nolltid, samt höga solrosor i den andra sidan i någon annan av planteringslådorna. (håller fortfarande på att ritar och funderar).

//Nettan på Lott 62
mamamaggan
Vi har åtta kragar som står i rader om två , kanske ytan är 15 kvm .

Kommer att sätta buskar runt kragarna till våren , bärbuskar får det bli. Dels blir det snyggt med avskiljare från resten av trädgården , dels satsar jag på att det blir bättre klimat innanför.

Kragarna står på ett soligt ställe så jag hoppas att det inte blir för mycket skugga med buskar runt .

Ingen annan som har erfarenhet av detta ?

Eva i Västerås
Jag får en känsla av att det blir svårt att komma åt lådorna, men jag tänker kanske på ett annat sätt än ni?
mamamaggan
CITAT (Eva i Västerås @ 20-09-2011, 15:11) *
Jag får en känsla av att det blir svårt att komma åt lådorna, men jag tänker kanske på ett annat sätt än ni?

Förstår hur du tänker men jag tänker plantera buskarna så långt ifrån själva kragarna att man kan gå emellan .
Eva i Västerås
OK. Men bärbuskar blir ju rätt breda om dom trivs. Och kommer dom långt från lådorna skuggar dom iofs inte, men ger heller inte så mycket lä.
Hur är det - 8-10 ggr höjden ger en häck lä. Var det så, eller minns jag fel?

mamamaggan
8 - 10 gånger höjden ? Nu är jag inte med alls .
Eva i Västerås
Lä räcker inte hur långt som helst, tydligen.
Bassam
Hej

för att solen kommer tillräckligt till små växter :

Om häck hög är 3 m så den ska blir lång bort 4 m, om hög är 2m så den ska lång bort 4m nästan , om hög är 1m ska blir lång bor nästan 2m nästan.

H.Bassam

Eva i Västerås
Citat från en utrdning på SLU om läplanteringar på Skåneslätten :=)
Utredning
Sidan 21.

"Höjden anses ha så avgörande betydelse för läområdets utbredning att detta oftast anges i antal
hinderhöjder, H. Något förenklat kan man säga att en genomsläpplig vegetationsridå påverkar
vindhastigheten 5-10 H på vindsidan och 25-30 H på läsidan. Bästa effekten fås där avståndet är
2 gånger lägivarens höjd, sen avtar läeffekten. (Olesen 1979) .....
En 10 meter hög häck kan påverka vinden på ett avstånd av 100 meter på vindsidan och 300 meter på
läsidan. (Efter Gustavsson & Ingelög 1994)

Tätheten
Tätheten i vegetationsridån bestämmer framförallt hur stor vindreduktionen blir på läsidan och
hur läet fördelas inom läområdet. Gles plantering ger ett mindre men jämnare lä över en längre
sträcka medan tät häck ger kraftigt lä på kort område."
Där är också en bild som jag inte får med.
Däe står mycket intressant om man bara tar sig förbi Akademian.
mamamaggan
OK förstod det mesta tror jag.

Tack.
beritskoloni
Jag odlar kärleksört intill mina pallkragar. Det är både vackert och bra eftersom det håller undan ogräs. Men jag har också ölandstok intill några pallkragar. Kan rekommendera buskar intill pallkragarna.
mamamaggan
Tack !

Bra att få svar från någon med erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon