Full version: Fågelläten
Myosotis
Har hittat en jättebra sida för att lära sig eller träna på fågelläten! Den är schweizisk men man kan även välja engelska (eller franska) som språk, dessutom är där bilder. Jag har fastnat där, man kan välja olika nivåer när man spelar så man lär sig massor! Testa!

Bird Song Quiz
malcolm
Jag brukar använda mig av den här sidan som är på svenska:

http://www.wildlifegarden.se/fagelsidor/blames.html
Myosotis
Den var också bra! tummenupp.gif Jag gillar att de har med så många olika läten, inte bara sång utan även lockläten som nästan är viktigare att kunna! Bara lite för få arter för min smak, men i den schweiziska är det för många istället, arter som inte finns i Sverige.
silos
Tack Myosotis och Malcolm för dessa sidor!
Jag blev alldeles tagen och lycklig och glad av att lyssna på fåglarnas sånger! wub.gif
Myosotis
Ja visst blir man. Dubbeltrasten är min favorit.
Eva i Skåne
Jag skulle gärna vilja kunna skilja på fågelläten, men jag är hopplös sad.gif.
Köpte en cd med ca 20 svenska fåglar och lite berättande om dom förutom läten. Var jätteglad när jag lyssnat på två och kände att dom här kan jag skilja på, men efter tre, fyra, fem och fler var allt en röra i mitt huvud och inte ens de första två funkade längre.
Tror inte jag har fågelöra wink.gif . Har inte öra för musik heller. Toner som toner?
Myosotis
Jag tror att det blir för mycket på en gång när man försöker lära sig som du gjorde. Lär dig en vanlig på vintern tills du känner igen den, sen efter några veckor en till kanske. Istället för att försöka lära sig 20 på en gång på våren när alla fåglarna pratar i munnen på varandra, det är ju hopplöst. Själv lärde jag mig genom att lyssna på kassettbanden om och om igen, nästan varje kväll när jag skulle somna, det fastnade utan att jag aktivt jobbade på det.
Myosotis
Kom på en sak, ett tips kanske. Man kan koppla olika ljud till olika händelser på datorn, inte bara fåniga förinställda trudiluttar och tutar utan även egna ljudfiler. Man skulle kunna ha en koltrast när den startar, en talgoxe när batteriet är slut, en bofink när det ploppar upp en fråga... Då hör man dem varje dag, behöver inte tänka på dem men när man sen hör en bofink i skogen kommer den att låta bekant och det blir lättare att koppla ihop den med ett namn.

Jag har ljudfiler som jag kan maila vid behov.
Eva i Skåne
CITAT (Myosotis @ 18-09-2011, 19:10) *
Kom på en sak, ett tips kanske. Man kan koppla olika ljud till olika händelser på datorn, inte bara fåniga förinställda trudiluttar och tutar utan även egna ljudfiler. Man skulle kunna ha en koltrast när den startar, en talgoxe när batteriet är slut, en bofink när det ploppar upp en fråga... Då hör man dem varje dag, behöver inte tänka på dem men när man sen hör en bofink i skogen kommer den att låta bekant och det blir lättare att koppla ihop den med ett namn.

Jag har ljudfiler som jag kan maila vid behov.

Tack Myo smiley_small_hug.gif Idén verkar smart och jag ska tänka på ditt erbjudande. Det är ju bara det att jag aldrig brukar ha ljud på datorn...
Myosotis
Inte jag heller, det är det första jag gör på en ny dator, att stänga av alla enerverande trudiluttar. Den där windows-start-grejen gör mig aggressiv. Men ett tag hade jag faktiskt citat från filmen "Dead Poets Society", det är en annan sak när man själv har valt det.

Men du förstår själva grejen, om man hade kunnat göra så att det låter kungsfiskare varje gång du öppnar kylskåpet, och telefonen ringer spillkråka osv. Att höra det så ofta att man till slut får det som en melodi i örat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon