Full version: Plectranthus ernstii
NilaM
Hej!
Jag glömde bort min plectranthus ernstii över sommaren och undrar nu. Kan man klippa bort förvedade grenar utan att den skadas av det?
Jag har ingen som helst erfarenhet av den (haft den ett år) och har tidigare tagit skott på de unga gröna grenarna, men nu har den vuxit omkring sig och samtidigt förvedat sig snabbt.

Och om man klipper bort de förvedade grenarna, kan man då använda dem som vanliga sticklingar?

Tack på förhand!
Jultorpet
Tror inte det är något problem att klippa in på förvedade grenar. Jag tycker den verkar skjuta nytt lite var som helst. Klippte mina ganska hårt i våras och det var inga problem alls.

Om de förvedade grenarna rotar sig bra vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det går också. De gröna skotten rotar ju väldigt lätt.
batski
Oj vilken cool växt! Är de svåra?
NilaM
Tack Jultorpet! Då ska jag gå lös på den så den inte ser lika vild ut wink.gif
Ska ta och testa med att sätta de förvedade i jord. Skadar väl inte att försöka. Undrar om man ska försöka skala bort lite "bark"? Kanske på en stickling i alla fall...

Batski. Jag tycker nog inte den är svår alls, annat än hur man ska beskära den då wink.gif
Jag hade den länge bortglömd på ett ställe med alldeles för lite ljus, och då fick den bara ljusare blad, men när jag satte den i ett fönster med mer ljus så tog den sig på tre dagar. Har väl inte planterat om den på över ett år och som Jultorpet sa, så skjuter den nytt lite varstans.

Ett stort plus är dess lite kryddiga doft när man rör vid bladen. Det är definitivt en växt jag kan rekommendera till dem som är intresserade av bonsai men inte orkar med allt pilljobb.

batski
CITAT (NilaM @ 19-09-2011, 14:48) *
Det är definitivt en växt jag kan rekommendera till dem som är intresserade av bonsai men inte orkar med allt pilljobb.

Det låter verkligen som en växt för mig tongue.gif Jag har redan en Pelargonium cotyledonis just för att jag diggar den typen av utseende och så har jag lite andra växter som jag försöker pseudobonsaia tongue.gif

Men var köpte du din? Jag kan inte minnas att jag nånsin sett en sån i handeln, eller så har jag bara missat det.
NilaM
Jag har nog aldrig heller sett en sådan i handeln. Jag köpte min av en privatperson på Botans Dag i Uppsala förra eller förrförra året.

Skulle gärna erbjuda sticklingar, men jag har lovat bort till en vän och de förvedade bitarna vet jag inte ännu för säkert att de klarar av att fixa rötter. Ifall de klarar sig så finns det senare.
Annars kanske det finns på tradera eller liknande.

Jultorpet
CITAT (batski @ 19-09-2011, 10:48) *
Oj vilken cool växt! Är de svåra?

Nej, jag tycker inte heller den är svår. Ibland när man misskött den på nåt sätt (mina brukar bli utan vatten ibland blush.gif , kanske mest på övervintringen i o f s), kan den tappa blad och bli nästan kal men dör gör den inte. Sköter man om den igen så blir den snart grön och fin igen. Lite skör är den, lätt att bryta blad och grenar om man kommer åt den.
Jultorpet
CITAT (batski @ 19-09-2011, 20:55) *
Men var köpte du din? Jag kan inte minnas att jag nånsin sett en sån i handeln, eller så har jag bara missat det.

Jag brukar sälja både här hemma och på Tradera, tror jag köpte min på Tradera från början också.

Nu tror jag inte jag har några små kvar som går att skicka och lägga ut på Tradera. Som sagt är de väldigt sköra och en av de växter som är allra svårast att skicka med Posten faktiskt. Sticklingarna växer ganska fort också och blir snabbt för stora att skicka. SKulle iofs kunna erbjuda orotade sticklingar, det finns nog så jag kan ta.
batski
CITAT (Jultorpet @ 19-09-2011, 23:07) *
SKulle iofs kunna erbjuda orotade sticklingar, det finns nog så jag kan ta.

Jaaaaa! biggrin.gif Skulle du vilja göra det? Jätteschysst! Jag betalar så klart. PMa mig gärna om detaljerna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon