Mia i trädgården
18-09-2011, 10:23
Hej
Jag ympade några små äppelträd i våras, alltså ymp på grundstam. De har tagit sig fin och vuxit ca 40 cm och är nu spön som jag skall ha till en spaljé. Tre av träden är ympade på B9 grundstam och 1 på A2 grundstam.
Hur skall jag bäst övervintra dem? De står nu i ca 10 liters stora krukor.
Klarar de att stå kvar i sina krukor UTE över vintern? Mannen som höll kursen berättade att de kan stå i krukan i ett svalt utrymme på ca +10 grader. Men jag har tyvärr inget rum med denna temperatur hela vintern. Antingen blir det ouppvärmt garage eller källaren som håller högre temp än +10 grader.
Eller skall jag försöka plantera dem TILLFÄLLIGT UTE och planera om dem till våren när jag hunnit göra i ordning platsen vid spaljén?
Några kloka tips?
Huggorm
18-09-2011, 10:44
Du kan ha dem ute på en lugn och vindskyddad plats, med krukan nedgrävd i marken. Det är inte bra att ha krukan ovan jord, eftersom temperaturen då varierar kraftigt när solen lyser på dagen och det blir kallt på natten.
Mia i trädgården
19-09-2011, 04:55
Jättbra, tack, bra förslag!
mamamaggan
19-09-2011, 10:11
Har en fråga som jag tycker passar in här .
När man grävt ner krukorna med " spöna " , hur skyddar man dem från älgar , rådjur och harar ?
*Stintan*
19-09-2011, 11:15
CITAT (mamamaggan @ 19-09-2011, 11:11)

Har en fråga som jag tycker passar in här .
När man grävt ner krukorna med " spöna " , hur skyddar man dem från älgar , rådjur och harar ?
Hägna in dom med nät.
Jag skulle också haft dem i kruka, nedgrävda. Grattis förresten Mia till lyckade ympningar!
Vilken typ av häck ska du göra, och hur lång? har du idéer för hur du ska sätta A2-orna i häcken? Grindstolpar?
För att skydda måste man näta in dem, hönsnät brukar funka. Om man sätter dem på rad och gör en "tunnel" av t ex armeringsjärn eller asp/poppelgrenar kan man klä över med hönsnät.
Man kan också satsa på att bara skydda från harar, och sätta svarta rutnätet (stamskyddet) över och satt ned en och annan kraftigare pinne eller stolpe invid. Om rådjuren tar topparna är det inte hela världen, de ska ju ändå bort sedan. Men att skydda från hargnag långt ned är viktigt. Stolpar eller kraftigare pinnar runt om nedstuckna i marken brukar kunna avvärja rådjur från att feja hornen.
Det brukar gå med tilfälligare varianter också. Jag har tagit de färdigköpta järnen som håller ihop pioner och annat, ställt runt om och lite slarvigt virat hönsnät runt om. Har funkat.
mamamaggan
19-09-2011, 12:46
Som jag trodde alltså , då är det bara att köpa hönsnät.
Mia i trädgården
20-09-2011, 17:30
Tack, visst är det roligt att lyckas med experiment som bygger på sin nya kunskap. Jag gjorde dessa 4 småträd på två kurser, vid tillfället visste jag inte hur jag skulle på plats på tomten men efter kurserna, när jag såg att alla träden tog sig kom jag på att jag kunde spaljera de på B9 mot ett insynsskydd som vi planerade mot grannen. Vi gjorde den gles med tanke på att träden skall växa där.
Spaljén är ca 5 m lång, ca 1,6 m hög, i västlig riktning= eftermiddagssol och väldränerat. Det blir vårens arbete att få ner träden.
Trädet på A2 får nog bli ett fristående träd i trädgården. Eller går det att spaljéra ett träd på A2? Jag såg på Blomsterlandet att de sålde spaljerade äppelträd på A2, min första tanke var att det skulle vara för starkväxande för att spaljera, eller vad tror ni? Var brukar spaljéträd ha för grundstam?
Tyvärr ser jag nu att ett av mina spön har fått ett kräftangrepp på ympkvisten. Jag antar att det inte är värt att plantera och spaljéra?
Jag antar även att kräftsmittan har gått ner i grundstammen, eller vad tror ni? Så det inte är värt att försöka att ympa om vill våren och använda roten igen?
Hur mycket plats bör jag räkna för varje träd på spaljén?
Hur blir det med rötterna? På fristående träd brukar man ju säga att rötterna går lika långt ut som trädet är högt. kommer spaljerade träd att nöja sig med mindre utbredning eftersom de får stöd av spaljén och inte behöver rotsystemet för stabilisera sig utan bara för närings- och vattenupptaget?
Sista frågan, gnagskydden i svart plastnät... känns som en baggis för en hare att gnaga igenom för att få lite smaskig bark, eller gillar de inte strukturen av nätet och låter därför bli?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.