Mia i trädgården
Hej
Är det någon som kan förtydliga detta med planering av växter, buskar, rosor och träd?

I olika inlägg har det så bra beskrivits att organiskt material inte skall läggas nere i planteringsgropen när man planterar träd, utan det skall ligga uppe vid markytan, med tanke på gaser som bildas vid nedbrytning kan skada rötterna. Det låter rimligt med tanke hur naturen fungerar själv med organiskt nedfall som förmultnar på markytan och att näringen dras ner av maskar, regnvatten m.m.

Men hur funkar det med planering av rosor? Där står ofta att kompost skall läggas i gropen med rosornas rötter. Och rötterna ligger ofta långt ned under markytan eftersom ympstället på rosor skall ligga under markytan.

Är olika växter och rötter olika känsliga för dessa gaser?

Också en fråga om förhöjd bädd vid planering av fruktträd. Hur långt ut från stammen skall denna förhöjning vara med tanke på att rötterna sprider sig ut längre från stammen vid tillväxten, och att det är de fina i ytterkanten som behöver förhöjningen även längre fram i framtiden?

Kluriga frågor? sweatingbullets.gif

Hälsningar
Mia i trädgården
ingrids
Kan bara svara på en del av din fråga - att planera träd på en upphöjd liten kulle är något man oftast gör ifall man inte kan gräva i jorden eller det är dåligt dränerat. Kullen hjälper i första hand trädet under etableringsfasen och mot stående väta, efterhand kommer rötterna att söka sig ner i marken utanför kullen.
Mia i trädgården
Tack för svar!
Cilla
I rosensällskapet har vi diskuterat detta en del. Jag är inte aktiv nu men var det för några år sedan när jag fascinerat såg att i princip allt var olikt med rosor. Jämfört med träd alltså. Smala rotsystem rätt ned i underjorden, rekommendationer om smala och djupa växtbäddar mm.

Det visar sig att många rostokar tvekar en del om det goda i att lägga kogödsel längst ned i de ganska djupa gropar som rosexperterna råder till (70 cm). Särskilt nu efter två vintrar som tagit kål på mångas rosor. Många rosor avmognar för sent, mina gör det i stort sett inte alls och håller sig lite vintergröna hela vintern...

Jag greps några år av rosfrenesi och satte ca 200 rosor. De flesta med djup, ganska smal (70 cm) grop eller diken och en hel del kogödsel i hela gropen. Men också upphöjt och med kogödslet på topp.

Så kom de här två blöta höstarna, följt av svinkalla vintrar. Många av mina rosor, särskilt klätterrosorna, dukade under. Jag har/hade en roskupol med 55 olika klätterrosor, nu är det väl ca 25 rosor som lever och försöker komma igen. De som har överlevt står på vad jag trodde var sämsta sidan, den som får minst ljus på sommaren, som är mest upphöjd, har minst lerjord och där jag inte orkade gräva så djupt. Den andra sidan har god lerjord, där grävde jag rejält och lade massor av gojs i botten...

Hur rosor klarar nedbrytningen (förruttnelsen och gaserna) har jag ingen aning om, men helt klart är att rosor som växer i sin maximala zongräns måste avhärda tidigare än mina gjort. I alla fall om de ska klara kalla vintrar fäljda av blöta höstar. Och för att få dem att sluta växa i tid och avmogna bör mindre gödsel till. Tror jag.
Cilla
CITAT (Mia i trädgården @ 18-09-2011, 11:39) *
Också en fråga om förhöjd bädd vid planering av fruktträd. Hur långt ut från stammen skall denna förhöjning vara med tanke på att rötterna sprider sig ut längre från stammen vid tillväxten, och att det är de fina i ytterkanten som behöver förhöjningen även längre fram i framtiden?

Det viktigaste är att 1) stambasen står lite högre, gärna hela trädets liv, och 2) att trädet de första åren får hjälp med dränerat och snabbt uppvärmt på våren

Det går inte att lägga en kulle på marken i efterhand. Det är när man planterar man kan styra detta. Och om man gräver vida växtbäddar, minst 1,5 m i diameter, så blir hela detta område lite högre, med stammen på högsta punkten.

Om man tycker att kullen blir för brant kan man flacka ut den genom att lägga jord också över markskiktet invid.

Gjorde en skiss här http://www.tradvardskolan.se/plantering.html
Mia i trädgården
TACK, himla bra skiss, den skall jag spara på!

Visst är det klurigt med de olika rötterna! Jag gjorde en rosenplantering i somras, blir spännande att se hur den växer nästa år.
Jan Lindgren
Hej!
Jag berättar inte för mina växter att de inte tål gödsel underst i bäddarna. Jag brukar lägga färsk gödsel i botten när jag gör nya bäddar och sedan torv och grus ovanpå. Med surjordsväxter har det fungerat bra de senaste 30 åren. Taggiga buskar har jag aldrig odlat.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
smile.gif jag odlar taggiga buskar dvs rosor jag med.Jag tror att dels är det svårt att bedöma efter bara två hemska vintrar då folk från skåne till Norrbotten förlorade allt över snöhöjd oavsett plantering och zon.
Jag begraver mina ympade rosor djupt djupt.Jag har sällan kogödsel i botten men väl på toppen av planteringen ,jag planterar enbart på våren och göder aldrig rosor efter midsommar.Jag vintertäcker ytterst få.Jag väljer rotäkta framför ympade.
Träd o buskar är det rakt motsatta förhållanden som går bäst -och det har Cilla redan beskrivit bra.
Bassam

Hej

Jag ser att de som planterar på den här sätt , de glömmer att de får sur jord, som passar inte alla växter , så om man ska plantera växter som behöver kalk jord , man måste blanda lite kalk med jorden.

H.Bassam

Mia i trädgården
Tack för era svar. Kul att höra hur ni gör och tänker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon