|
CharlotteF
18-09-2011, 10:56
Hur är det med physalis, måste de mogna klart på busken eller kan man plocka av dem och låta mogna inomhus? Har hundratals men de är fortfarande gröna, och är rädd att första frosten bara är nån vecka bort nu.. Hur ska man göra? En enda hade hunnit mogna när jag kikade igår kväll, den var underbart god! Sorten är denna om jag inte minns fel; gyllenbär från Lord Nelson: http://static.froer.nu/image/cache/250x0-i...cb8b523ded0.jpg
mamamaggan
18-09-2011, 13:39
Har du ingen möjlighet att ta in plantan ? Jag odlar physalis i kruka i växthusmiljö , brukar aldrig bli under 15 grader där , och skördar bär fram till jul .
Vet iinte om de mognar om man plockar av dem men tror inte det.
CharlotteF
19-09-2011, 11:37
Hälften av plantorna är planterade ute i trädgården, resten i krukor. Väldigt, väldigt många krukor.. Kan de stå i rumstemperatur då, det blir inte för varmt? Har tyvär inget bra fönster, så det får isåfall bli morgonsol (ca 7-13 har jag för mig).
KatteLatte
19-09-2011, 12:12
Jag har ett liknande "problem" - min planta står i växthus (har bara satt en enda), den har dock svällt över alla bredder, tagit över hela den halvan av växthuset (och därmed gör försök att konkutrrera ut min mango, avokado, palm, kiwi, chili och ingefära  ), så igår bröt jag mig in i växthuset med hjälp av en sekatör.... Var tvungen att offra en del grenar så det hamnade rätt måga på komposten, med halvmogna fruktkapslar; sen föreslog en FB-kompis att jag skulle kunna lägga de i fönsterbrädan och få de att självmogna som tomater; är det någon här som vet ifall det skulle funka?
skånepåg
19-09-2011, 12:42
Det var några år sen jag odla physalis i spannar men de tog jag in på hösten och satte på golvet vid ett söderfönster, var knappt de fick plats där  Och jag hade också bär ända till julen men de försvann snabbt efter mamsen var där och nalla Självmognad läste jag nånstans här då men det är ju bara till att testa ^^
mamamaggan
19-09-2011, 12:43
CITAT (CharlotteF @ 19-09-2011, 12:37)  Hälften av plantorna är planterade ute i trädgården, resten i krukor. Väldigt, väldigt många krukor.. Kan de stå i rumstemperatur då, det blir inte för varmt? Har tyvär inget bra fönster, så det får isåfall bli morgonsol (ca 7-13 har jag för mig). Jag skulle iaf prova att ta in dem . Vet inte hur de kommer att reagera men står de kvar ute så kommer de iaf att frysa ner och dö. Ljuset kanske räcker nu i början iaf , jag har lysrör åt mina men jag har inte tänt dem än.
kan man plantera dem nu i höst? är det buskar som kan leva i många år eller driver man upp en ny planta varje år?
Myosotis
22-09-2011, 14:37
CITAT (Inez @ 20-09-2011, 11:13)  kan man plantera dem nu i höst? är det buskar som kan leva i många år eller driver man upp en ny planta varje år? Jag tycker det är svårt att hinna få frukt när man sår på våren. Sår man på hösten och övervintrar den som liten planta, som krukväxt i ett fönster, så har den ett försprång på våren. Nu har jag tre stora plantor i en bytta, får väl ta in den för att skörda vad som finns, men jag har inte plats att övervintra den så utan tänkte ta sticklingar och försöka på det viset, ingen aning om det går.
mamamaggan
22-09-2011, 19:59
Tror att det går bra att göra som du tänkt. Ta skott , plantera och förvara över vintern.
Jag har plats att ha buskarna kvar , då får jag en lång säsong med bär.
solbrud
22-09-2011, 20:53
jag läste någonstans igår att de mognar sen man plockat av dem. Chansa med växter du inte kan ta in, inte så mycket att välja på. Jag ska testa att ha mina som krukväxter så länge det går, har läst att de ska fungera också.
KatteLatte
23-09-2011, 06:06
Har den en chans att överleva vintern om man låter den stå kvar i växthuset förrresten, tro? (Kostar ju iofs inget att prova)
mamamaggan
23-09-2011, 11:25
Beror väl på hur kallt det blir men har du ingen värmekälla så tror jag att den dör.
Tog fröer från köpt frukt idag....
Måste säga att det är dom minsta fröer jag någonsin sett. Stämmer det eller fick jag ett omoget ex?
Lina och Olav
23-09-2011, 19:23
CITAT (RB9310 @ 23-09-2011, 15:07)  Tog fröer från köpt frukt idag....
Måste säga att det är dom minsta fröer jag någonsin sett. Stämmer det eller fick jag ett omoget ex? Dom är väldigt små ja, så dom kan helt säkert vara mogna.
Tack då ska dom sättas. Torkar dom ett par dagar och sen åker dom i kruka
CharlotteF
23-09-2011, 20:48
Tack för alla svar! Jag gör så att jag tar in de jag kan (och de som får plats), och plockar av frukterna på de som är planterade ute. Hur jag ska få plats med all frukt i ett soligt fönster har jag inte en aning om. Behöver de avplockade frukterna mycket ljus för att fortsätta mogna föresten?
Robbanp
14-10-2011, 13:50
Det händer ju att man köper en packe i affären ibland som inte är riktigt mogna. Får de bara ligga kvar i sin lilla låda ett tag så mognar de rätt snart. Jag kan aldrig tänka mig att de plockas och packeteras färdigmognade för då skulle de hinna bli dåliga innan de når butik här uppe i Sverige. Jag har en planta som är inne på andra året. Tyvärr har det inte blivit av att sätta ut den utan den står i ett norrfönster. Den har växt upp i taket och döljer det mesta av fönstret men inte en enda blomma har synts till. Det vill nog till att den får lite mer sol för att sätta frukt. Ska nog ta ett par sticklingar för nästa år men även låta den stora stå kvar och se vad som händer med den i vinter. Hade en planta för några år sedan som fick övervintra i badrumsfönstret, den presterade ett tiotal frukter där men man var inte så sugen på att äta dem efter att de blivit luftgödslade där inne.
Hej
Växter behöver lite kalt under vinter tid för att känna sina liv hotat för att börjer blomma .
H.Bassam
Jag har både övervintrat från år till år och tagit sticklingar, det funkar bra. De som mognar inne tycker jag har en tendens att bli surare, men det går!
Hans_o_Ingrid
21-10-2011, 13:01
För att snabba på mognaden så kan man klippa av utvalda grenar och sätta dem i vas inne. När alla bär blivit skörda på dessa grenar så kan man klippa av nya och sätta in i värmen. På så sätt blir man av med den skrymmande plantan snabbare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|