Full version: Finn
Kajsa
Minns du att vi diskuterat dessa klematis förut, min stora är köpt som Summer Snow men det är nog fel igår mätte jag blommorna dom är vita och 2 cm, medan Summer Snow skulle ha större blommor 4 - 5 cm. Du sa att om man klipper ner Skogsklematisen så kan det ta två år till den blommor, min har nu frusit ner två vintrar och börjat om nerifrån men blommar ändå på enstaka rankor. Ulla Hårde skriver i sin klematis bok att båda sorterna ska beskäras hårt grupp 3, men då missar man en massa blommor så där blir jag rådvill ?

Det är sorgligt med denna röra av dessa två klematis !

Blommorna 2 cm bara så troligen Skogsklematis

Finn Klematis
Hej Kajsa!

Det stora problemet är att det inte finns någon klematis som heter
Summersnow,men det finns två olika klematis som säljs under det
namnet.
Paul Farges. Blommar från årsved.är steril och tillhör klippgrupp 3.
Vitalba. Blommar från årsved,men slår sina blommande rankor inte
från basen utan från flerårsved. Fryser den helt ner eller blir helt
nerklippt kan man få vänta i två år på blomning. Många med begrän-
sad kunskap om klematis tror att då den blommar på årsved så till-
hör den Klippgrupp 3. Ulla Hård är tyvärr inte den enda som har fel.

Finn
Kajsa
Den frös helt i botten de två sista vintrarna men jag fick lite blommor först nu, enstaka rankor men jag tror nu att det är en Vitalba. Köpte en Vitalba ( på etiketten ) för två år sedan som inte blommat än, bladen är lite olika, kanske det är en Paul Farges, ska jämnföra blommorna en dag. Böcker skriver fel, handelsträdgårdar skriver fel namn, kan det bli annat än virrigt för oss vanliga.
Tack för svar !
Finn Klematis
Hej Kajsa!

Kolla fröställningarna. Paul Farges små fröställningar.
Vitalba stora fröställningar.

Finn
Monarda
Här ser man skillnaden.

[attachment=65081:PA210526.jpg]

[attachment=65082:PA210528.jpg]
Finn Klematis
Hej Monarda!

Mycket bra. En bild säger mer änn tusen ord.
Lägg in namn på bilderna,så undviks alla miss-
förstånd.

Finn
Kajsa
Bra bilder Monarda, ska titta noga senare när fröställningarna kommer. Jag borde minnas hur dom såg ut men tvekar.
Ezereht
Är den nedre en Paul fagres-fröställning då? Svårt att avgöra storleken på en närbild utan skala.
Monarda
Svar ja, den nedre är en Paul Farges.
Fågelvägen
Ifall de nu inte blommar eller har fröställningar, visst är det skillnad på bladen också?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon