asklara
18-09-2011, 16:29
Hej!
Jag sådde lavendel i våras i kruka och har under sommaren haft den ute på balkongen i låda tillsammans med krasse, basilika och persilja. Den verkar ha trivts i vanlig blomjord för den har kraftig stam och många grenar, men problemet är att de mest kryper över jorden och över lådkanten. Blir inte alls så hög och rak som köpt planta ser ut.
Kan jag klipp ner den nu på hösten (även om jag läst i flera trådar att det ska göras på våren)? Ska ta in den i lägenheten nu över vintern har jag tänkt.
Den har inte blommat nu under sommaren, men det kanske de inte gör första året?
Tacksam för hjälp!
kerstin z5-6
18-09-2011, 17:17
jag tror inte den trivs inne alls..låt den stå i skyddat hörn på balkongen på en frigolitbit,skydda ev med vinterväv.Klipp i vår
Alexander-VG-zon3
18-09-2011, 17:35
Har övervintrat lavendel inne (tänt 18timmar när det är som mörkast med 2x sylvania aquastar, 38w i svalrusmtemp) även salvia, rosmarin har övervintrat så. Bara man håller koll på vattningen så går det. Utan extraljus kan det gå sämre.
asklara
18-09-2011, 18:54
Oj, jaha då ska jag nog låta den vara ute, att ha extra lampa på även när man inte är hemma tar lite emot.
Får väl ha tålamod beträffande det estetiska nu när jag inte ska ha den inne.
Men det här med blommandet stämmer det? Att den blommar först efter nåt år?
Alexander-VG-zon3
18-09-2011, 19:03
Lavendel kan vara lite knepig att övervintra ute, det är inte alla år den har övervintrat ute hos mig i kruka (även med skydd) vissa vintrar har den klarat sig, vissa inte.
Viktigt är att krukan har mycket jordvolym (jämnare klimat). Därefter sätt den som kerstin skrev och hoppas att den klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.