Full version: Mystisk gurka.
zdib
Min mor har satt, vad hon trodde var 3 plantor squash, men det visade sig ganska fort att den ena inte var en squash. Men vad är det för något? Plantan ser som en gurkplanta men jag lyckas inte hitta vilken sort det är.

Frukten är inte helt mogen på bilden, insidan ser ut som en gurka. Har skördat några st 20cm långa frukter som är helt gula.
Iren
Melongurka kanske... har ganska vitt, massivt kött...
zdib
Kanske bör tillägga att den är odlad på friland i Umeå, zon 5.
catski
Ingen aning, ser rolig ut iallafall är den god?
Jag har melongurka och den ser inte ut så där min är lite hårig och väldigt lite räfflad eller vad man kallar det.
Kanske det finns olika sorter? jag är absolut ingen gurk expert vet bara hur min ser ut.på tal om gurkor så har jag odlat citrongurka iår och kan varmt rekommenderas= God och ger mycket frukt och klarar att stå ute lika bra som i växthus.
zdib
Nä, den är inte särskilt god. Hårt kött och jätte vattnig innuti. Den smakar nästan som en vanlig slanggurka fast mer vattnig.
Jultorpet
Jag tycker det ser ut som vanlig västeråsgurka som fått sitta för länge. Det låter ju som det skulle stämma med smaken också.

Såg dom inte ut som vanlig inläggningsgurka innan de blev gula och runda, förväxta?

Förväxt druvgurka är jag ganska säker på alltså.
zdib
Nä, dom blev ganska snabt gula och runda för att sedan bli lite mer avlång.
Jultorpet
CITAT (zdib @ 19-09-2011, 13:53) *
Nä, dom blev ganska snabt gula och runda för att sedan bli lite mer avlång.

Ja snabbt går det ju, en del sorter blir ju förväxta på några dagar. Har haft en sort själv i år som egentligen inte skulle ha varit inne i växthuset men det råkade bli så. Den har fått en del frukter som sett ut precis så där, lite taggigare bara, men korta, runda och gula.

Ska kolla i morgon om jag har någon jag kan visa.

Men det är klart det finns ju en massa ovanliga gurksläktingar också.
Jultorpet
Nu kan jag visa ett par bilder på mina förväxta gurkor av sorten 'Vert petit de Paris'. Det är särskilt nu på slutet som de blivit korta och nästan runda, tidigare var de längre och mer avlånga.

Den stora baktill i mitten bröt jag itu och det rann ut en massa kärnor.
Den gröna till höger är plockad när den är lagom som gurka.

20110920164.jpg

20110920169.jpg
EKLO
Jag fick frön av en god vän i våras, det blev en gul gurka, jag tror den kallas äppelgurka. Den växte på friland (zon 2) och blev snabbare ätmogen än jag han blinka - jag skulle tro att det kan vara en sådan?
Jultorpet
CITAT (EKLO @ 28-09-2011, 19:47) *
Jag fick frön av en god vän i våras, det blev en gul gurka, jag tror den kallas äppelgurka. Den växte på friland (zon 2) och blev snabbare ätmogen än jag han blinka - jag skulle tro att det kan vara en sådan?

Sån har jag också haft en gång men de såg inte ut så där, de var mer plattrunda. Ser dina ut så där?
EKLO
Mina ser faktiskt precis ut som på din bild! Men att de heter äppelgurka är eg. inget jag kollat, det bara sas så av dem jag fick fröna från, kanske hade de fel?

PS - fast kanske är de ändå inte helt lika, för mina var inte så där gröna och "västeråsgurklika" i början, de var ljusa och gulnade till mer och mer mättat gult. Goda hur som helst...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon