RB9310
Försökte i en redan befintlig tråd utan resultat så jag skapar väl en egen tråd.

Det här är säkert ogräs. Den växte upp bland mina chilis och har förmodligen följt med blomjorden.

[attachment=64871:ogr_s.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
jordgubbsplanta? g.gif
RB9310
Skulle vara kul men vad tusan gjorde den i en påse jord från Weibulls? Är det vanligt att olika fröer följer med jorden?
Peztis
Jisses ja, det kan nog följa med lite allt möjligt!

Förra året så växte det enorma ogräs direkt ifrån påsarna med plantjord där de låg hos Plantagen! Att ingen anställd ens kunde bemöda sig och ta bort de skämmiga ogräsen är mer jag förstår.
Jag hade tidigare på våren köpt samma billiga sort och den var full med små groende frön. Och dessa påpekade jag för dem när jag var där några veckor efter det.
Köpte INTE den sorten i år.
Jultorpet
Jag har också haft sådana med i jorden i år och jag tror att det är någon sorts fingerört, Potentilla av något slag. Helt klart ogräs i alla fall, inte jordgubbe tyvärr.

Har haft väldigt mycket ogräs i säckarna från Hasselfors i år, mest pilört men även en del målla och sådana som på bilden.
Eva i Skåne
CITAT (Jultorpet @ 19-09-2011, 08:21) *
Jag har också haft sådana med i jorden i år och jag tror att det är någon sorts fingerört, Potentilla av något slag. Helt klart ogräs i alla fall, inte jordgubbe tyvärr.

Fingerört tänkte jag också på när jag såg bilden, men räknar du dom som ogräs? Jag har tre sorter som jag köpt och som blommar fint, men det finns kanske ogräsvarianter också?
Jultorpet
CITAT (Eva i Skåne @ 19-09-2011, 15:53) *
Fingerört tänkte jag också på när jag såg bilden, men räknar du dom som ogräs? Jag har tre sorter som jag köpt och som blommar fint, men det finns kanske ogräsvarianter också?

Ja, visst, jag har en del odlade sorter med stora fina blommor jag också men sen finns det ju vildarter som man kanske inte vill ha i sina odlingar. Det finns revande sorter och dom som fröar av sig allt för mycket dessutom har dom oftast ganska små och oansenliga blommor. Oftast är det ju så också att om de vilda blommorna hamnar i trädgården i fin jord så blir dom alldeles för många.
RB9310
Googlade lite efter fingerört men hittade inget som var riktigt likt. Kanske letade dåligt?
Helen i Piteå Zon 5
kan mycket väl vara en Fingerört, googla på Potentilla
Jultorpet
CITAT (RB9310 @ 20-09-2011, 12:23) *
Googlade lite efter fingerört men hittade inget som var riktigt likt. Kanske letade dåligt?

Neej, jag har bläddrat i min flora och hittar inte heller något riktigt likt i vår vilda växtvärld men den boken jag tittat i är inte fullständig. De vanligaste vilda Potentillorna vi har verkar ju ha fem flikar på bladen, t ex femfingerört men det finns ju de med tre blad också det vet jag ju.

Var lite inne på Geum också men de har ju inte riktigt de där tredelade bladen heller.... tror jag. Tänkte mest på vanlig nejlikrot då det är ju ett riktigt ogräs. Vet inte riktigt hur de ser ut innan de går i blom. Neej, hittade en bild och det stämmer inte alls.

Ja men nu då! Vad tror ni om norsk fingerört då? Den verkar ju ha tredelade blad i början, ja längre fram också enligt texten på följande sida:

http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukka...norsk-fingerort
RB9310
Blir inte riktigt klok på detta. Hade velat ta den av daga då den tar onödigt mycket plats trots att den är liten men nyfikenheten låter den vara kvar. Får återkomma med fler bilder om det börjar komma blommor eller dyl.
bloel2
Norsk-fingerört
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon