Peztis
Tänkte i år ta och skicka fröer till STA för första gången. Men hur ska jag göra? Ska jag fylla kuvertet med det jag har eller ska man dela upp det i portionspåsar?
Alltså, jag tänker ju inte hälla ned alla fröer i ETT kuvert utan de är så klart sorterade efter sort. slap.gif
Och är det endast blommor som gäller eller är det även buskar, träd, frukt och grönsaker?

Vissa - eller egentligen de flesta - växter har man ju inte aning om hur fröet blir, jag menar jag vet ju inte vad aklejan har haft för sig med de andra aklejorna intill eller med grannens. Eller jo, det vet jag ju. biggrin.gif Men vad jag menar är ju att bara för att mamma akleja är blå så blir ju inte bebisarna det, inte sant. Ska man notera att de är öppet pollinerade?
Och är t ex just aklejfrön något att skicka?
Eva 33c
Egentligen borde du väl ställa frågan på STAs egna forum kan man tycka biggrin.gif Men vi är nog flera även på det här forumet som skickar fröer till STA. Jag har gjort det ett antal år nu bl a. Du lägger varje frösort i ett eget kuvert, dela inte upp i portioner det gör de sedan i "fröhanteringsgruppen". Hur mycket fröer du ska skicka är helt upp till dig, det bör ju räcka till minst en portion i allafall. Generellt är det bättre med fler sorter än stora portioner. Vissa växter ger ju ett överflöd av lättskördade fröer, och då kan man ju tänka att den sorten skickar nog fler in fröer av så var och en behöver inte bidra med nån jättemängs. Du behöver inte skriva att fröerna är "öppen pllinerade" i detta fall, eftersom det gäller för alla fröer på en amatörlista. Kanske man kan skriva om det INTE är öppen pollinerat.
Alla fröer är nog välkomna, men intresset i föreningen är ju i första hand prydnadsväxter och då fleråriga. Men både blommor buskar och träd är välkommet. Det finns en del ettåringar med också, men knappast av sommarblommetyp som petunior och tagetes mm. Oftast är det då vilda örter tex.
Tyvärr såg jag att den gamla listan inte finns kvar på STAs hemsida, annars är det ju ett bra sätt att se vad som brukar skickas in. Jag har den nog på min dator som pdf-fil om du skulle vilja se den. PMa mig i så fall.
Peztis
Tack Eva,

Jag mailade faktiskt fröinformationen men har inte fått svar ännu och så tänkte jag att jag frågan här eftersom jag vet att det är flera som är med! biggrin.gif

Visste inte ens att där fanns ett forum på STA men nu vet jag! Tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon