Hej!
Köpte en Änglatrumpet i våras som har kommit igång bra hos mig. Nu undrar jag hur jag ska göra med den till vintern! Den ska väl in och måste stå frostfritt? Men hur ska den stå och hur sköta den? Källaren, ljus, vatten? Man ska väl inte ta in den i bostaden då den är giftig och avger "luftdroger"? Ska den stå varmt eller räcker det med några få grader? Ska den klippas och hur gör jag isf om jag vill få den med stam i framtiden? Just nu är den ca 60-70 cm hög bara.
Tacksam för råd då jag är helt "grön" på änglatrumpeter!
Hej
Man kan övervintra den utan ljus frostfri med +5-10 grader och ger skvätt vatten en gång varje månad och du kan beskära lite om du har inte tillräcklig plats.
H.Bassam
Ugglemormor
02-10-2011, 13:48
Tackar också för infon.....

Frösådde i våras och de har klarat sig bra, så nu åkte de i garaget efter lite "tilltuffsing"....
Alexander-VG-zon3
02-10-2011, 13:56
Dom är bara giftiga om man förtär dom, annars går de övervintra på nästan vilket sätt som helst. Är det kallt och mörkt mindre vatten är det varmt och ljust lite mer vatten. Numera övervintras mina änglatrumpter i en mörkkällare som håller +15c som lägst, har innan också övervintrat dom mörkt och kallt (men frostfritt) även som krukväxt utan nåt extra har fungerat.
Ugglemormor
02-10-2011, 15:22
Nä, men smaken är som ......

gillar mina trumpeter och brukar inte käka upp mina växter heller....
mimmi 1
05-10-2011, 11:28
Dom är inte kinkiga alls... har du plats utan nedklippning, så får du tidigare, och frodigare blomning nästa år, men låt den vissna ner. den behöver vila. Jag hade under många år ingen plats för min bamsestora, så jag klippte ner den ordentligt, och ställde krukan bakom soffan. nästan inget vatten alls under hela vintern. tog fram den i ljuset och vattnade i mars ungefär. gick hur bra som helst.
Samma stora har jag numer i källaren, nedklippt, rätt så mörkt, och det går tydligen lika bra.
Ett tips.. har din lilla änglatrumpet blommat i år? då har den ju gjort en sk. y-delning. klipp av dessa och du har fler blommande plantor till nästa sommar. sätt pinnarna i vatten, och i februari planterar du ner dom. jag gjorde så i våras, och den plantan står och blommar för andra gången i sommar, och är över en meter hög.