Full version: POLSTJÄRNAN
star k
Hej!
Har en Polstjärnan som jag planterade i våras och den växer, har kommit igång så det knakar! Har dock lite problem med att få den att "anta" spaljen - den vill inte utan envisas med att "hänga ut" som en buske! Är det någon som vet hur jag ska få "upp den" på spaljen och vilken typ av spalje den helst vill ha. Jag har gett den både en i trä, solfjädersmodell i plast och trädgrenar men inget "duger" åt rosen....! Den kan ju bli rätt HÖG så framöver behöver den väl stöd upp mot husets tak, sä hur göra. Ska jag binda upp den en tid längst ner eller har jag fel typ av spalje?
Hoppas någon vet!!
Sedan funderar jag över om den ska klippas, men det ska den väl inte? smiley_small_hug.gif
ingrids
Lite osäker på hur du menar så eventuellt säger jag just nu det självklara, men klätterrosor klättrar inte av sig själva på en spalje, de behöver bindas upp på den. Många klätterrosor blir stora buskar om de lämnas åt sig själva, däribland polstjärnan.
malarmaster
har två stycken som ingång till mitt rosarie o ja,man får binda upp dem.släpper man dem fria blir det stora hängande buskar. ulf
star k
Många Tack för det!

Aha den ska bindas upp alltså - ja är man nybörjare så är man....! Kanske en dum fråga då - Men vad binder jag upp den i, alltså vilken typ av tråd/snöre ska jag använda för att inte skada den? Har inte haft några klätterrosor tidigare så detta behöver man lära sig från början!
Spelar det någon roll då vilken typ av spalje jag använder eller går det med vad som? Den måste alltså bindas upp mot väggen även när den når höjd upp mot flera meter?
Ska den klippas ner då - isf när?
kerstin z5-6
ja den bör bindas upp, inte med ståltråd utan en mer mjuk variant, nej den ska inte klippas annat än galllras ur VB
Ezereht
Den lata varianten till klätterrosor är rostorn. Runda metallcylindrar i nät. Då behöver man inte binda upp så mycket. Man kan göra själv av armeringsjärn eller köpa färdiga oftast i metall eller svarta pulverlackade. Dock kanske Polstjärnan bli för stor för det, men mera "normalstora" klätterrosor fungerar det väldigt bra med.

Annars tre långa stadiga pinnar som en triangel och så snurrar man ihop rosen mot dem. Att binda upp gren för gren mot en solfjäderformad spalje på väggen är ganska petigt jobb.

Jag använder hampasnören när jag binder, måste bytas efter en sesong eller två för de nöts sönder, men jag tycker ändå man måste oftast ändra efter vintern.
star k
Tack Alla för goda råd om detta! Nu hittade jag ngt som heter "uppbindningstråd", kanske kan vara ngt att pröva. Annars testar jag hampa eller annan grov fibertråd.
Jaha så Polstjärnan blommar bara en gång - vad trist. Men det finns andra ytor som kan passa den bättre. Jag vill ha blommor hela sommaren på dess plats eftersom det är vid entren och en plats vi är vid väldigt mycket. Får leta lite och se vad som hittas. Ska kika på Kerstins tips för den rosen är ny för mig, vad den nu hette...! Tydligen kan Polstjärnan också gå som buskros - någon som vet hur hög den blir isf?
Nadjasrosor
Eller så har du fått fel ros. Det verkar som polstjärnan alldeles för ofta blandas med finlands vita ros ( heter juhannusruusu ,, midsommarros i finland) Polstjärnan är en klätter ros och finlands vita en buskros. Båda är jätte tåliga med vita rosor men är absolut inte samma sort. Latinska namn för Finlands vita: rosa pimpinellifolia plena och för Polstjärnan Kallas ävan för wasastiernan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon