Sainty
Durian är för oss en exotisk frukt, men för dem i asien, varifrån durian härstammar ifrån, är den lika speciell som en potatis för en europé. Kanske är det också anledningen till varför frukten har en sådan speciell kulturell historia. Mer om den på wiki för den intresserade.

Själv fick jag en hord med olika kärnor på lokala frukter under mitten av sommaren detta år från en polare som bor i Indonesien. I påsen fanns så klart durian-kärnor, en frukt som växer naturligt där nere och som jag tyckte var en av de mest spännade att får se gro.

[attachment=64899:durian_01.jpg]
Durian-kärnorna kom i olika storlekar och dessa varierade från mellan 4 cm till 8 cm. Här på bild ovan ser ni en kärna med en längd på ca 6,5cm lång, 3 cm hög och ca 2,5 cm bred.

[attachment=64900:durian_02.jpg]
Några av kärnorna åkte in i jorden medan en fick ligga i vatten så att jag kunde studera grodningsförloppet. Efter ca 3 dagar i vatten kunde man se en liten och kort ljusgul svans sticka ut. Egentligen är det rekommenderat att efter 2-3 dagar i vatten sticka ner kärnan i jorden men jag valde att fortsätta behålla kärnan för se hur saker och ting går till. Och det är jag tacksam för att jag gjorde, för efter ytterligare 4 dagar förvandlade sig den lilla svansen till en fyrkantsaktig rot.

[attachment=64901:durian_03.jpg]
En närbild på roten från sidan. Man ser tydligare här att roten inte är rund utan kantig.

[attachment=64902:durian_04.jpg]
En bild ovanifrån. Kärnan luktade lite som en durian luktar (illa), men det var inte alls obehagligt. Dessutom fick man föra kärnan väldigt nära näsan för att uppleva den välkända doften. Ytterskalet började spricka vid den här tidpunkten och lossna från kärnan. Slemmigt.

[attachment=64903:durian_05.jpg]
Närbild på den kantiga roten från ovan.

[attachment=64904:durian_06.jpg]
Efter ytterligare 7 dagar i vattnet (totalt 14) sprack kärnan nedantill och det hela liknande... ja, va heter det...
Nu började kärnan också lukta ganska starkt och förpestade rummet den befann sig i så här åkte min durian i papperskorgen.

[attachment=64905:durian_07.jpg]
Här är en bild på en durian som sattes i jord och var täckt med ca 1 cm jord. Här, två månader senare har roten tagit sig ner i jorden och börjat lyfta kärnan upp från jorden.

[attachment=64906:durian_08.jpg]
Vid kärnan ser roten skadad ut, som om någon bitit sönder den. Men tydligen ska det se ut så. Roten kommer att ploppa ut från kärnan och slå ut hjärtebladen (tänk fjärilslarv). Hjärtebladen finns nu i kärnan alltså. Vet inte hur korrekt detta är, men så har jag i alla fall fått det förklarat för mig av en till mig okänd asiat. Ska själv följa den här processen med kameran.

[attachment=64907:durian_09.jpg]
Här en annan durian som blev inlagd i jorden men täckt med ca 3cm jord istället för 1 cm som kärnan ovan. Av någon anledning så verkar den här ha slagit ut två rötter från kärnan och dessutom är roten brun och inte grönaktig som hos de andra plantorna. Ska bli intressant att se om rötterna blir två plantor eller en ihopväxt planta när de ploppat ut från kärnan och slagit ut sina hjärteblad. Är faktiskt lite sugen på att dra upp kärnan ur jorden och fotografera lite, trots risken för att skada den.

-----------------------------------------------------
Uppdatering: 24 sept 2011
-----------------------------------------------------

[attachment=65069:durian_11.jpg]
Den första kärnan som planterades i jorden har nu alltså skickat ner en rot rakt ner i jorden och sedan lossnat från kärnan.

[attachment=65070:durian_12.jpg]
Jag trodde att ur kärnan skulle hjärteblad komma ut, men det gjorde det inte. Istället är det någon form av en torr och grön pinne som sticker ut ur roten. Ser nästan ut som någonting gått av. Inga blad syns till och jag vet inte om allt ser ut som det ska. Det här tycker jag är oerhört spännande då jag aldrig sett något liknande innan.

[attachment=65071:durian_13.jpg]
Kärnan som lämnades kvar känns tom, som om näringen verkligen blivit utsugen till fullo (kärnan vägde en hel del i början).

[attachment=65072:durian_14.jpg]
Jag trodde att inne i kärnan var hjärteblad undangömda och de skulle dras ut av roten och blomma ut, men icke. De blev bara en torr pinne (se tidigare bild) på toppen av roten. "Kan det vara så att något gick fel och hjärtebladen knäcktes av och lämnades inne i kärnan?" tänkte jag och bestämde mig att skära upp den kvarlämnade kärnan.

[attachment=65073:durian_15.jpg]
Den uppdelade kärnan. Ser inga hjärteblad och utifrån uppbyggnaden av kärnan så set det ut som förloppet gått rätt till. Allt är torrt och stora porer syns till. Det bruna skalet runt om kärnköttet var mycket likt mjukt läder i konsistensen (otroligt skönt och lätt att skära i).

Notering: Ska föröka hålla det här inlägget uppdaterat med bilder så fort det finns något att rapportera!
strandskatan
Väldigt intressant och kul att se!
KatteLatte
Skojig bild- och beskrivningsserie.
Iren
Så intessant! Vilken jättekärna det var. Tack för du visar det! Blir spännande att se mer också...
Sainty
Kul att ni gillar det! Har nu uppdaterat första inlägget med nyare bilder och text! Mer kommer nästa vecka, förhoppningsvis får vi då se vad roten kommer att hitta på för att överleva det här hehe
silos
Vilken underbar bildserie!
Sainty
CITAT (silos @ 24-09-2011, 17:00) *
Vilken underbar bildserie!

Härligt att du gillar den, det kommer mera så snart jag det börjar hända grejor! smiley_small_hug.gif
cocosboll
Vilka bra bilder! Kul å se!
Peztis
Intressant, har det hänt något mer?
andersen
Håller helt med övriga, härlig bildserie, men akta dej så att du inte får färdiga frukter hemma i bostaden= dom luktar som fan!!! på bussarna i thailand så kan man se förbud mot att ta frukten på bussen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon