Eva i Skåne
Jag har ett par underlakan som jag tvättat minst 5-6ggr och senaste gången körde jag dom i 90grader, men dom är fortfarande sträva. Jag står inte ut att ha dom i sängen. Har provat flera gånger men det blir bara en natt, och sen i tvättkorgen igen, för det känns som jag får skavsår över hela kroppen. Nu har jag inte stort hopp om att dom ska bli mjuka.
Kanske om man manglar dom i en gammaldags stenmangel så dom blir extra släta... men vi har ingen mangel alls.
Gossen Ruda
Jag fick också tag på lite för sträva lakan men det visade sig att de blev ganska snart mjukare, det gäller att härda ut någon vecka.
*Stintan*
Du får skaffa dig en heltäckande nattsärk Eva smile.gif Har du möjlighet att hänga dom ute på tork? Sköljmedel?
Suz
CITAT (Eva i Skåne @ 19-09-2011, 20:41) *
Jag har ett par underlakan som jag tvättat minst 5-6ggr och senaste gången körde jag dom i 90grader, men dom är fortfarande sträva. Jag står inte ut att ha dom i sängen. Har provat flera gånger men det blir bara en natt, och sen i tvättkorgen igen, för det känns som jag får skavsår över hela kroppen. Nu har jag inte stort hopp om att dom ska bli mjuka.
Kanske om man manglar dom i en gammaldags stenmangel så dom blir extra släta... men vi har ingen mangel alls.

Jag har också råkat ut för det där...värdelöst!!
Mina har åkt längst in i skåpet och tas fram till gästerna coolgleam.gif
Nej då jag skojade bara, de spars i fall att...till reserv!
Lika tråkigt är det när de blir "noppiga", det går inte att sova på heller!
Motti
Personligen tycker jag att mjukmedel tar bort strävheten ,jag tvättar alla lakan innan jag annvänder dom för att få bort allt textilim i dom och annan skit som de har i dom .
Cacki
Häng ut dem några timmar i regnet om du har möjlighet. Det funkade i alla fall för mej när jag hade nya och otäckt sträva underlakan.
Meriona
Tumla. Funkar inte tvätt och tumling ett antal gånger så hade jag gett upp, en del blir bara aldrig osträva. Noppriga underlakan som Suz nämnde är ännu jävligare, SLÄNG!

Eva i Skåne
Sköljmedel och tumling kör jag med. Kan iofs testa att hänga ut i regnväder. Annars blir det reserv-reserv-längst in i skåpet. Fotsid nattsärk är såklart ett alternativ biggrin.gif , men inte för mig som alltid är varm
Peztis
Prova att stryka med strykjärn eftersom du inte har en mangel. Funkar inte det så kan du ha dem som överkast i soffan, dammskydd, göra trasmattor med eller andra projekt där man kan behöva tyg.

Vissa lakan är bara helt hopplösa, blir aldrig bra.
omk
Ge bort dem till Huggorm ! smile.gif
Har för mig att han gillar sträva lakan !

Edit; alltså läste på nån Odla-tråd, att det var så .... blush.gif
Biggan_
CITAT (omk @ 19-09-2011, 22:37) *
Ge bort dem till Huggorm ! smile.gif
Har för mig att han gillar sträva lakan !

Hur vet du det? angel_not.gif
omk
CITAT (Biggan_ @ 19-09-2011, 22:38) *
Hur vet du det? angel_not.gif

Se min Edit !
Vad konstigt det blev .... coolgleam.gif slap.gif a0a.gif
Suz
Vill man inte använda dem som dammtrasor etc kan man göra såna här....
[attachment=64913:korg.jpg]
[attachment=64914:korg2.jpg]

Obs...bilderna knyckta från nätet!!
Men det är superkul att virka i lakantrasor!
merlin68
Här kommer ett gammalt husmorstips:

Prova att tvätte dina lakan med vinäger istället för skjöljmedel. Det luktar visserligen när du tvättar dem men inte när de är torra. Då ska de vara jättemjuka tummenupp.gif
malcolm
Du kan ju alltid ha lakanen som spöklakan Eva. devil.gif
KatteLatte
Att stryka just lakanen brukar faktiskt vara värt besväret.

Torka ute är inte helt fel heller, men det börjar ju bli litet fel säsong för det nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon