Full version: Älgjaktvecka nr två
Överbölingen
Ett litet jaktminne.

Resten beskriver jag i min blogg
[attachment=64912:shaddow.jpg]
Motti
Aha !det enda du såg var älgliknande skuggor då giggle.gif Grattis då har du fått öva synen inför stor Älgen:)här'är ska gubben ut med sitt jaktlag om två veckor de har 750 hecktar att jaga på två kalvar en stor !lite dålig utdelning på så stora kan man tycka sad.gif men de kan få tillstånd på en kalv till om de skjuter de två de har .Men så där är det med jakt !man kan va i skogen hur mycket som helst och jaga med kompisar och ha det jätte trevligt utan att ha lagt ner någet villt och ändå vara ganska nöjd med tillvaron :)Skjuter ni storoxen får du lägga in en bild smile.gif
kerstin z5-6
cool.gif på ett sätt förstår jag det inte , men på ett annat gör jag det -lycka till
emmas matte
Här är det ingen Älgjakt i år, jag säljer ju Torpet, klarar inte att ha det kvar,Sambon Bertil dog ju under Älgjakten förra året. så nu är det slut med torp och trädgård, blir en 2:a i stan istället, bara att axeptera. Ha det bra och trivs i skogen nu älgjägare och var rädd om er och andra
Biggan_
CITAT (emmas matte @ 19-09-2011, 23:51) *
Här är det ingen Älgjakt i år, jag säljer ju Torpet, klarar inte att ha det kvar,Sambon Bertil dog ju under Älgjakten förra året. så nu är det slut med torp och trädgård, blir en 2:a i stan istället, bara att axeptera. Ha det bra och trivs i skogen nu älgjägare och var rädd om er och andra

trostar.gif

smiley_small_hug.gif
Motti
Men oj va tråkigt Biggan !måste varit tungt för dig .Vore ju hemskt om något sådant skulle hända här med min gubbe .Kram på dig kompiskram.gif Som sakt !livet är inte rättvist.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 20-09-2011, 00:34) *
Men oj va tråkigt Biggan !måste varit tungt för dig .Vore ju hemskt om något sådant skulle hända här med min gubbe .Kram på dig kompiskram.gif Som sakt !livet är inte rättvist.

'Det blev nog lite fel där Motti wink.gif

CITAT (emmas matte @ 19-09-2011, 23:51) *

trostar.gif smiley_small_hug.gif
Myosotis
När börjar älgjakten i Skåne, någon som vet?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 20-09-2011, 15:09) *
När börjar älgjakten i Skåne, någon som vet?

10 oktober..
Överbölingen
Kanske vore på plats med en bildtext också.

Lördagen blev den enda solskensdagen. Bilden är ett självporträtt när solen vid niotiden kastade en skugga av mig och tornet på myren nedanför.
Gossen Ruda
Här är något att se fram mot: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.727655-...t-femtontaggare
Myosotis
Tack aq!
herkules
en sällsynt vit älg har dödats, fy så trist! sad.gif
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 21-09-2011, 14:42) *
en sällsynt vit älg har dödats, fy så trist! sad.gif

En älg med defekta gener har avlägtsnats från naturen, tack för det. Sånt som vargarna skall hålla efter.
Red Top
Defekta gener; kanske. Men defekten drabbar ju bara de vita älgarna själva. smile.gif
herkules
vad menar du Ruda, är vita älgar sjuka?
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 21-09-2011, 17:06) *
vad menar du Ruda, är vita älgar sjuka?

En definitionsfråga, genmodifierade iaf. biggrin.gif De kanske lider av sitt bleka utseende, det vet vi inte. Bara att de blir vuxna säger inget om deras hälsotillstånd. Finns nog inga djur som aktivt tar livet av sig pga sjukdomar.
*Stintan*
Tycker man borde ta bort alla genmodifierade jägare istället för dom är definitivt för många. Det är inte de vita älgarna!
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2011, 18:15) *
Tycker man borde ta bort alla genmodifierade jägare istället för dom är definitivt för många. Det är inte de vita älgarna!

Det är Länstyrelsen som bestämmer hur många älgar som skall skjutas, oavsett hur många jägare som är ute i skogen.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 21-09-2011, 19:19) *
Det är Länstyrelsen som bestämmer hur många älgar som skall skjutas, oavsett hur många jägare som är ute i skogen.

nja som får skjutas inte som skall skjutas eller hur Gossen Ruda.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 21-09-2011, 19:21) *
nja som får skjutas inte som skall skjutas eller hur Gossen Ruda.

I princip och i praktiken samma sak.
gnon49
Men visst är det väl skillnad på en vit älg och en albinoälg. Tror alla älgar kan bli vita om det var till fördel för överlevnaden.
Biggan_
Albinos har väl röda ögon?
Red Top
De vita älgarna är inte albinos.

Dessutom passar färgen på de vita älgarnas päls alldeles utmärkt på vintern.
Anma
Skulle alla älgar vara vita skulle nog olyckor med bilar och älg minska. I alla fall den snöfria delen av året. Dessutom skulle jägarens jobb bli mycket enklare. På gott och ont.
Gossen Ruda
Jag försökte få fram huruvida älgarna är albinos eller inte men hittade inget svar. Bara att det finns olika typer av pigmentförlust men inte vad älgarna led av.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 21-09-2011, 17:50) *
En definitionsfråga, genmodifierade iaf. biggrin.gif De kanske lider av sitt bleka utseende, det vet vi inte. Bara att de blir vuxna säger inget om deras hälsotillstånd. Finns nog inga djur som aktivt tar livet av sig pga sjukdomar.

men visst tycker väl många att genmodifierat är bra? trist att älgar ska dödas och spikas upp på väggen bara för att de har "fel" färg.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 22-09-2011, 09:23) *
men visst tycker väl många att genmodifierat är bra? trist att älgar ska dödas och spikas upp på väggen bara för att de har "fel" färg.

Älgjakten är trots vad många tycker en nödvändighet. Annars skulle älgarna översvämma landet med skogsskador, trafikolyckor och förstörda trädgårdar som följd. Om man sparar en del av det fällda som minne eller troféer må vara hänt, det är inte det som är viktigast trots jaktmotståndarnas försök till smutskastning.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2011, 10:59) *
Älgjakten är trots vad många tycker en nödvändighet. Annars skulle älgarna översvämma landet med skogsskador, trafikolyckor och förstörda trädgårdar som följd. Om man sparar en del av det fällda som minne eller troféer må vara hänt, det är inte det som är viktigast trots jaktmotståndarnas försök till smutskastning.

den som har djurhuvuden på väggen är fan störd!
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 22-09-2011, 11:29) *
den som har djurhuvuden på väggen är fan störd!

Din åsikt och en del andras, inte min eller en del andras. Jag har ett helt skåp från golv till tak fyllt med insektstroféer men jag betraktar mig inte som störd. Mig stör det iaf inte, laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon