Full version: vårkänslor
andreas i uppsala
Nu har jag verkligen fått enormt starka vårkänslor. Snart är det tillräckligt varmt för palm att åka ut. I morgon måste jag iväg och köpa en massa små engångs plastkrukor för nu börjar vårsådden på allvar. Jag har räknat ut att jag kommer behöva runt 200st sådana. Jag väntar nämligen en STOR leverans av palmfrön från Bulgarien. Paket borde komma vilken dag som helst och innehållet är guld värt för alla som vet något om palmer och andra exotiska växter. Paketet innehåller bl.ast bulgariska väderkvarnspalmfrön. (här ska sås) biggrin.gif

Vad har ni andra på gång nu när vi närmar oss och befinner oss mitt i våren

Vår vår vår. Det låter så härligt att denna långa vita vintern är förbi biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
pejori
änglatrumpeter, änglatrumpeter laugh.gif laugh.gif
åtta olika sorter. wub.gif wub.gif
riddarsporrar i blandade färger, samt stockrosor flitiga lisa nattljus salvia blå och röd och pelargoner ochsurfinor blink.gif blink.gif vet inte hur jag ska få plats. javisst ja krassen får jag inte glömma. blink.gif
idag skickade jag efter diverse lökar för närmare fem hundra kronor. smile.gif smile.gif
och kallor och kannor pust. wacko.gif wacko.gif rolleyes.gif
andreas i uppsala
Vad för lökar? Om man köper cannalökar och afrikas blå nu på våren kommer de att blomma till sommaren då? och hur mycket växer dom?
kerstin z5-6
canna växer snabbt, de brukar blomma , med afrikas lilja kan man få vänta ett tag smile.gif
renate
Här ska det sås Dalia i dag,lite luktärt med,har inte plockat fram miniväxthus än.Jag köpte en Afrikas blå lilja 'alba' förra våren och den blommade med en blomma samma år.
Det är roligt att så unga killar som du Andreas är växtinteresserat och skriver så flitigt i detta forum.Lycka till med dina Palmer.
Hälsningar Renate
Tesa
...idag har jag skolat om mina första plantor, chili, tomat, kronärtskockor, heliotrop,mimosa, okra, svavelnejlika och stockrosor..... hur 17 ska jag få plats när det dags för resten?????... men det brukar lösa sig alla andra år så det gör det nog i år också.... rolleyes.gif
andreas i uppsala
Jag tycker också det är kul att vara växtintresserad

Idag när jag var ute på promenad hittade jag bakom en södervägg ett helt hav med vintergäck(?) Säkert tusentals. Det fanns dessutom en hel del snödroppar.
Mina damer och herrar, våren är här!!

va f** . Det går ju inte att lägga in bilder på detta j***** forum. ***** **** ****
mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Och sen så går det inte att lägga in vissa bilder som endast är på 640 x 480. Vissa bilder går att läggga in men inte min finaste bliombild. j***** skit mad.gif

Det var iallafall riktig fint
renate
Det går att lägga in bilder på detta forum,jag var lika frusterat i början.Gör som regel att dina bilder är inte större än 93kb,ibland måste du går ner till 500x400 eller ännu mindre så funkar det./Renate

tongue.gif rolleyes.gif unsure.gif wink.gif
andreas i uppsala
Det var det jag blev tvungen att göra med en av de 640x480. Den fina sad.gif
andreas i uppsala
ok, nu har jag fixat allt som går att fixa. smile.gif

Nu är det vår
Kajsa
Nu fick du till det andreas, och lycka till med alla palmer. rolleyes.gif
Ella
Wao vilket fantastiskt vintergäckshav! De är så fina, en av mina favoritblommor!

Lycka till med dina palmer! Ska du göra om lägenheten till en djungel...
andreas i uppsala
nä, bara trädgården.

Den här ska ut denna månad , och när tempen tillåter så ska den ner i jorden för gott.
Blomstertanten
wub.gif Vad vackert med all vintergäck ! Och vilken palm !

Men så tomt i fönstret ohmy.gif Inte en enda blomma !

Här är det överfullt i fönstren, utom i sonens rum. Han har utropat sitt rum till en blomfri zon ! sad.gif

Har satt frön i dag (var ska jag få plats med dom ?)
Känguruäpple Elefantöra Blomman för dagen
Spikklubba "Belle Blanche" Och "La Fleure"

Håll tummarna för att det tar sig ! tongue.gif
andreas i uppsala
Just nu står det två stora fatsior bredvid palmen, men alla mina växter har jag i förrådet under lysröret. Där har jag säkert 100 växter på 5-10 kvadratmeter bl.a en massa väderkvarnspalmer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon