Full version: Funkia
KatteLatte
Har ett antal olika funkior i rabattera, bla en sort sommhar enormt stora blad och som jag är rätt sugen på att föröka. Den har även gått i frö, sitter kapslar på.

Är det för sent att ta tillvara dom, tro? Visst, prova ka man ju alltid...

Och för sådden; är det något speciellt att tänka på? När ungefär bör de sås, och behöver de stratifieras? Förkulitivering, eller skulle det funka med direktsådd i rabatten?
kerstin z5-6
Bör förkultiveras tidigt under våren(feb-mars), ingen stratifiering-tvärtom! sås varmt o fuktigt gärna undervärme med plastpåse runt till de grott-de är små o växter långsamt i början.Trots detta utplanteringsbara under sommaren om sås tidig vår.
Finns frö i frökapslarna är det absolut rätt tid att skörda nu
KatteLatte
OK, thanks.gif !!!

Sådd i Februari (alltså när det kliar som värst i fingrarna), undervärme och ingen stratifierng - det låter ju alldeles perfekt, så här skall det skördas frökapslar biggrin.gif
Peztis
Tänk på att de kan ta lite tid på sig att gro samt att de sedan tar sin lilla tid på sig att växa sig stora. Så har det i alla fall varit för mig.

Och som du nog redan vet så blir ju inte alltid fröplantorna som mamma-plantan.

Oj, vad pessimistisk jag låter! Sorry. Tänkte bara förvarna dig lite att det kan ta lite tid innan du får fina plantor!

Lycka till!!!
kerstin z5-6
ja visst de tar sin tid, men mitt kriterium är att de ska vara utplanteringsbara år ett och de är de särskilt om de får näring 14 dagar efter omskolning
År två är de fullt accepterbara hostor i storlek
Peztis
Kerstin, mina som står på in inglasade altan är väldigt små, de är kanske dryga cm i bladen, vågar man plantera ut dem nu i höst eller riskera att de torkar inne på altanen?
Bassam
Hej

Plantor som kommer från egna frö , de kommer inte lika med mammor , om man har lite växt som står inne och växa bra , varför ska man ta till ute och riskera frost.

H.Bassam

kerstin z5-6
Tveksamt -skulle testa hälften i pallkrage i skyddat läge-o minns att de är ursena att komma upp på våren! Samt restan inne i så fall
Peztis
Fast jag har ju bara tre småttingar... Jag få se hur jag gör. Visserligen så har jag mina funkior rätt skyddat intill en tujahäck och man borde ju kunna ösa på löv eller så.
Och jag vet det där med att de är så sena så man börjar undra om de inte klarade vintern och sedan så är där plötsligt en liten grön eller lila spets som tittar upp.

Om jag planterar ut dem så tror jag jag planterar i en kruka och planterar sedan ned krukan. Då vet jag var de är. Risken är ju att de också försvinner i den stora röjaren inne på altan till våren när jag byter ut jord i lådorna osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon