Full version: Funkia
KatteLatte
Har ett antal olika funkior i rabattera, bla en sort sommhar enormt stora blad och som jag r rtt sugen p att frka. Den har ven gtt i fr, sitter kapslar p.

r det fr sent att ta tillvara dom, tro? Visst, prova ka man ju alltid...

Och fr sdden; r det ngot speciellt att tnka p? Nr ungefr br de ss, och behver de stratifieras? Frkulitivering, eller skulle det funka med direktsdd i rabatten?
kerstin z5-6
Br frkultiveras tidigt under vren(feb-mars), ingen stratifiering-tvrtom! ss varmt o fuktigt grna undervrme med plastpse runt till de grott-de r sm o vxter lngsamt i brjan.Trots detta utplanteringsbara under sommaren om ss tidig vr.
Finns fr i frkapslarna r det absolut rtt tid att skrda nu
KatteLatte
OK, thanks.gif !!!

Sdd i Februari (allts nr det kliar som vrst i fingrarna), undervrme och ingen stratifierng - det lter ju alldeles perfekt, s hr skall det skrdas frkapslar biggrin.gif
Peztis
Tnk p att de kan ta lite tid p sig att gro samt att de sedan tar sin lilla tid p sig att vxa sig stora. S har det i alla fall varit fr mig.

Och som du nog redan vet s blir ju inte alltid frplantorna som mamma-plantan.

Oj, vad pessimistisk jag lter! Sorry. Tnkte bara frvarna dig lite att det kan ta lite tid innan du fr fina plantor!

Lycka till!!!
kerstin z5-6
ja visst de tar sin tid, men mitt kriterium r att de ska vara utplanteringsbara r ett och de r de srskilt om de fr nring 14 dagar efter omskolning
r tv r de fullt accepterbara hostor i storlek
Peztis
Kerstin, mina som str p in inglasade altan r vldigt sm, de r kanske dryga cm i bladen, vgar man plantera ut dem nu i hst eller riskera att de torkar inne p altanen?
Bassam
Hej

Plantor som kommer frn egna fr , de kommer inte lika med mammor , om man har lite vxt som str inne och vxa bra , varfr ska man ta till ute och riskera frost.

H.Bassam

kerstin z5-6
Tveksamt -skulle testa hlften i pallkrage i skyddat lge-o minns att de r ursena att komma upp p vren! Samt restan inne i s fall
Peztis
Fast jag har ju bara tre smttingar... Jag f se hur jag gr. Visserligen s har jag mina funkior rtt skyddat intill en tujahck och man borde ju kunna sa p lv eller s.
Och jag vet det dr med att de r s sena s man brjar undra om de inte klarade vintern och sedan s r dr pltsligt en liten grn eller lila spets som tittar upp.

Om jag planterar ut dem s tror jag jag planterar i en kruka och planterar sedan ned krukan. D vet jag var de r. Risken r ju att de ocks frsvinner i den stora rjaren inne p altan till vren nr jag byter ut jord i ldorna osv.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon