Full version: Ej störa skator...
KatteLatte
Jag har en hemmasnickrad "palm" som inte riktigt längre ser ut som jag skulle vilja ha den..[attachment=64923:Palmen.jpg]

Översta grenrosetten skulle behövas tas bort, och ev skulle jag vilja tynga ned de återstående grenarna på den. Och hänga upp ett gäng kokosnötter.....

Problemet är bara att ett skatpar har insett att det ju var toppenläge för som att bygga bo just där. Och eftersom jag gillar skator fick åtgärden på palmen förståss vänta. Men NU borde de väl vara färdiga med eventuella kullar för året.

Kan jag gå in och mixtra på trädet nu eller har skatorna behov av boet under vintern, som skydd? Någon som vet?
Gossen Ruda
Du kan ta bort boet nu, de skall vara klara. Jag hade gjort det redan när det byggdes. rolleyes.gif
sparvuggla
yes.gif
CITAT (KatteLatte @ 20-09-2011, 07:47) *
Jag har en hemmasnickrad "palm" som inte riktigt längre ser ut som jag skulle vilja ha den..[attachment=64923:Palmen.jpg]

Översta grenrosetten skulle behövas tas bort, och ev skulle jag vilja tynga ned de återstående grenarna på den. Och hänga upp ett gäng kokosnötter.....

Problemet är bara att ett skatpar har insett att det ju var toppenläge för som att bygga bo just där. Och eftersom jag gillar skator fick åtgärden på palmen förståss vänta. Men NU borde de väl vara färdiga med eventuella kullar för året.

Kan jag gå in och mixtra på trädet nu eller har skatorna behov av boet under vintern, som skydd? Någon som vet?

Den bästa tiden för sånt är just nu. Dom hittar ett annat ställe att övernatta om dom har använt just det boet för övernattning. Skatungarna brukar flyga ut senast juni.

Hoppas du har andra skatbon i närheten, för skatbo på tomten lär betyda lycka och lyckligt liv enligt kineserna.
Gossen Ruda
Småfåglarna håller inte med, de varnar inte för skatorna av misstag.
KatteLatte
Jag GILLAR skator. Tycker de är vackra och även de har ett existensberättigande, sina matvanor till trots.

Kanske kan plocka bort översta grenarna utan att behöva ta bort boet; även om det inte blir riktigt lika ombonat och mysigt längre för "mina" skator.
Gossen Ruda
CITAT (KatteLatte @ 21-09-2011, 07:29) *
Jag GILLAR skator. Tycker de är vackra och även de har ett existensberättigande, sina matvanor till trots.

Kanske kan plocka bort översta grenarna utan att behöva ta bort boet; även om det inte blir riktigt lika ombonat och mysigt längre för "mina" skator.

Det tråkiga är att skator och andra kråkfåglar har förmåga att utnyttja människors dumhet vad exempelvis gäller fågelmatning så att de är alldeles för många i stadsmiljö och därvid orsakar för stor skada på småfågellivet.
Orkidétjuven
Vore det egentligen bättre om vi skapade en miljö som inte gynnar skatorna och kråkorna, en som de inte föredrar. Det är alldeles för mycket öppna ytor och gräsmatta i bostadsområdena. Som vi bor och bygger och anlägger ytor så skapar vi rätta habitat just för kråkfåglar.

Sitter just nu och lyssnar på flertalet skator utanför balkongen och här har man kapat 2 tredejedelar av alla fullvuxna träd och tagit bort alla buskage för att öppna upp och få en "säker" miljö.
Slutsaten mer kråkor och skator tror jag. Så folk ska inte gnälla. De har sig själva att skylla. Vi orsakar nog mer skada på småfågelivet i stadsmiljö än vad skatorna gör. Bara för att vi bor och bygger och anlägger ytor som vi gör.

batski
CITAT (Orkidétjuven @ 21-09-2011, 09:25) *
Så folk ska inte gnälla. De har sig själva att skylla. Vi orsakar nog mer skada på småfågelivet i stadsmiljö än vad skatorna gör. Bara för att vi bor och bygger och anlägger ytor som vi gör.

yes.gif 000.gif
Gossen Ruda
CITAT (Orkidétjuven @ 21-09-2011, 09:25) *
Vore det egentligen bättre om vi skapade en miljö som inte gynnar skatorna och kråkorna, en som de inte föredrar. Det är alldeles för mycket öppna ytor och gräsmatta i bostadsområdena. Som vi bor och bygger och anlägger ytor så skapar vi rätta habitat just för kråkfåglar.

Sitter just nu och lyssnar på flertalet skator utanför balkongen och här har man kapat 2 tredejedelar av alla fullvuxna träd och tagit bort alla buskage för att öppna upp och få en "säker" miljö.
Slutsaten mer kråkor och skator tror jag. Så folk ska inte gnälla. De har sig själva att skylla. Vi orsakar nog mer skada på småfågelivet i stadsmiljö än vad skatorna gör. Bara för att vi bor och bygger och anlägger ytor som vi gör.

Tror inte orsaken är miljön, det är beteendet. Fågelmatning, sopor, avfall mm. Det är inte ovanligt att kajor och säkert andra kråkfåglar hoppar ner i papperskorgar och kommer upp med slängd mat.
sparvuggla
CITAT (KatteLatte @ 21-09-2011, 07:29) *

Skatorna är dessutom småfåglarnas bästa vänner och räddar många liv i.o.m. att deras uppmärksamhet gör att dom snabbt slår larm om rovfåglar och katter tex.
Och av någon anledning är ugglor det värsta dom vet, får dom syn på en uglla då blir det ett herrans liv kan jag lova.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 21-09-2011, 17:13) *
Skatorna är dessutom småfåglarnas bästa vänner och räddar många liv i.o.m. att deras uppmärksamhet gör att dom snabbt slår larm om rovfåglar och katter tex.
Och av någon anledning är ugglor det värsta dom vet, får dom syn på en uglla då blir det ett herrans liv kan jag lova.

Hur många fågelungar och ägg försvinner då? Även större arter, en tidigare granne såg en gång hur ett gäng skator hackade ihjäl un ung turkduva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon