Full version: hallon
katah
Kanske en konstig fråga om än växt som sprider som ogräs i trädgården.

Men jag behöver lite råd ändå.
Vi planerar att flytta om 3 år och plantera en ny trädgård någon annanstans.
Plantor kostar multum som välbekant är, därför tänkte jag köpa några hallonplantor
nu och dela dom så att jag skulle kanske kunna få 30 plantor av 3 som jag köper under 3 år.

Jag kan inte plantera dom på jorden då vår hallonland dog några år sedan och jorden är därmed infekterat av " vad det nu var" .

Tror ni att jag kan lyckas att dela hallonplantor och plantera dom till krukor.
Kan jag plantera krukorna i jorden under tiden , och hur skulle jag kunna skydda plantorna mot " vad det nu va" på jorden? Eller är det bäst att ha krukor på tex. altanen och ha bevattning på när vi är bortresta under sommaren?

Peztis
Jag läste om en gubbe som hade hela sin hallonodling i krukor och han hade hundratals! Så krukodling är ju jättebra, särskilt om man inte vill ha rymmande rötter.

Men nu är det ju så att du egentligen VILL ha rymmande rötter för jag tror det kan vara lite svårt att dela på en hallonplanta. Jag tror inte jag hade gett mig på att dela mina hallon på det sättet i alla fall då de ofta har en rot som det växer grenar ifrån.
Jag skulle hog ha köpt några säckar med påsjord och skurit hål i dem och planterat en i varje säck så att rötterna kan få sticka iväg och skapa rotskott som du då kan skära av och plantera i egna krukor.

Och varför inte köpa tre olika sorter som kanske har lite olika smak? Kanske en vit hallon, en hösthallon och en annan "vanligare"? Bara ett litet tips...

Just ja, jag hade inte planterat dem där du hade de gamla hallonen utan i så fall hellre på altan. Täck gärna med gräsklipp så torkar de inte ut så lätt.

Om jag minns rätt så odlade han med mycket sand och gräsklipp. Kan det ha varit Nils Åkerstedt? g.gif
Jan Lindgren
Hej!
Klipp rötterna i bitar 5-10 cm. Täck dem med ett tunnt lager jord. Varje rotbit ger en ny planrta. Räcker det inte så kan du bryta loss skotten och sätta som sticklingar. Då blir det nya skott från rotbiten. Är du inte alltför ambtiös så blir det åtminstone 50 plantor från varje planta, varje år. Anstränger du dig lite så bör din planta ge 50*50*50 plantor under tre år ca 125 000 plantor. Är du mycket erfaren och ambitiös så blir det många fler. Hallon går att föröka snabbt.
MVH
Jan Lindgren
katah
Tack för dagens härligaste skratt!

125 000 hallonplantor verkar vara precis vad jag behöver.
Och lika många jordgubbar om jag tänker efter.

Men så bra, då vet jag att jag har tänkt åt rätt håll i alla fall.

Jag har redan börjat ta avläggare av mina björnbär.

Så jag siktar nog nästa sommar till Jans demo-odlingar och handlar ett av varje sort...
hur många sorter det nu va 200 olika, minst.... smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Vi säljer inte särskilt mycket plantor. Vitsen med vår odling är att få folk att ställa lite krav på plantskolorna. Du är mycket välkommen men vi har nog betydligt fler sorters frukter och bär än 200. Jag har satt ca 160 olika äpplen, ca 50 vinbär, vi planterade ut en rad honungsbär och upptäckte att vi hade 20 sorter, ca 20 blåbär osv. Jag tror inte att det finns någon öppen odling med fler sorter av frukt och bär i Sverige. Just nu har jag beställt ett knippe nya bär från Tyskland. Beach plums, fler mullbär, fikon, Ribes odorata, osv. De får övervintra i källaren och planteras ut i vår. Så länge jag lever ska försöka plantera nytt.
www,denningarumsgard.nu
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon