Molngrabb
Hallå!

Jag har ett citronträd, en liten kumquat samt två olivträd i kruka. Dessa har jag nu i mitt halvöppna uterum. Jag undrar hur jag gör bäst för att övervintra dessa?
Förra året hade jag ett citronträd och ett olivträd inomhus över vintern men båda tappade allt och dog så inomhus är inget alternativ för mig.
Till mitt förfogande har jag fibersäckar, säckar/huvor av tunnare fleece och säckväv. Kan jag över vintra samtliga träd på plats tro?
Peztis
Det beror på var i landet du bor och om det är ett utsatt läge samt vill/vågar ta risken.

Annars är väl idealet 10 grader under extra belysning. Finns inget garage eller förråd du kan få låna en hörna eller hyra in dig lite i?

Som jag har förstått det så är inomhusluften den största boven under vintern, det är för torrt. Sedan behöver både citrus och oliv vintervila för att blomma och sedan sätta frukt.
Alexander-VG-zon3
Bor du milt och får mycket snö (så att växten blir helt begravd) kan man klara oliverna ute.

Jag övervintrar mina citrusar och oliver inne, även om dom tappar alla blad så kan dom komma igen. Ibland väldigt sent på sommaren.

Mina citrusar har jag ute så länge det går (hur länge och hur mycket kyla dom tål beror på sort, art). Citron ska helst in innan frosten kommer, dock har den invintrat så tål den lite frost. Kumquat är en som tål frostnätterna på hösten bättre än Citron, men det gäller att den har invintrat (inga frukter, blommor, nya skott tål frost på citrus växter även om ''växten'' gör det). Men sedan när jag haft citrusarna ute så får dom vintervila under hösten. Sen får de ''vår inne'', mina citrusar har normal fuktighet i luften i svalrusmtemp och extraljus tända när det är som mörkast 18timmar (använder sylvania aquastar). I denna typ av övervintring vaknar citrusarna tidigt och ger frukt mitt i vintern och blommar tidigt.

Oliverna låter jag stå ute tills det blir frost ibland också snö. Sedan tas dom in och sätts i samma utrymme som citrusarna. Oliverna blommar väldigt tidigt och får också därmed kart tidigt, lite blad fäller dom och bladlöss kan komma. Men klarar sig gör dom.

Jag tycker du ska testa en gång till inne, men att ge så mycket extraljus du kan ge och att hålla koll på vattningen så det verken blir för mycket eller för lite.

Alt är ju annars att försöka hålla det frosfritt där dom står och/eller använda sig av ett mindre växthus och hålla det frostfritt, eller som Peztis skrev om du har nåt utrymme som håller runt 10grader det funkar också bra, speciellt för oliven och kumquat som är i behov av vintervila mer än citron.
acacia
[attachment=64948:_DSC1260.JPG]
Här är bilden av min Lime buske.Ingen övervintring.
Min Lime har stått i samma ställe för 3 år.Den har inte varit ute på sommaren.Den har inte heller övervintrat i kallare rum.
Dessa tropiska träd har vanligen ingen övervintring i tropikana.Den tappar blad eftersom den fick annan temperatur.Min lime står i matsalen på golvet nära fönstret och vi har värme pump uppe.Den har stått i samma temperatur hela året runt,det var inga problen.Fick nya frukter,en del fortfarande gröna och en del var från förra året och var helt grön hela året precis som i deras hemland.
Alexander-VG-zon3
Det du har ser ut som en Kalamondin - Citrus × microcarpa, en citrus som faktiskt funkar bra att odla inne åretrunt. Dock mår den inte dåligt av att få komma ut heller. Men inget måste. Lime som du säger är en tropiskväxt har redan tagit in mina lime brukar göra det någon gång i sept. tummenupp.gif Dom är också dom som kommer ut sist på våren, så dom inte fryser.

Här är några som jag vet som kan odlas inne åretrunt och som funkar bra inne åretrunt;
Citrus × sinensis, Apelsin
Citrus x microcarpa, Kalamondin
Citrus x Kucle, Dominik's kucle
Citrus × floridana, Limequat
Citrus × aurantiifolia, Key Lime
Citrus x latifolia, Persian Lime
Citrus medica, Sukatcitron
Citrus hystrix, Papeda

Finns en Citrus art som fäller bladen Citrontörne (hette innan poncirus), Annars är dom ju städsegröna. Inom arterna finns det en viss variation i hur dom vill vintervila exempel Yuzo och Satsuma som inte trivs i tropisktklimat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon