Ti bee
5 - 10 grader (troligen varmare i solen på dagen), ljust?

En vänlig själ gav mig nämligen en idé. Jag har tillgång till en lokal och skulle kunna ha mina plantor där, för att överhuvudtaget få plats här hemma denna vår! rolleyes.gif Det vore toppen om det går att ha plantorna där!
Jag kan slussa plantorna (vänja dem ett tag) i ett rum som håller ca 15 grader, så blir det inte så stor kontrast mot innetemperaturen.

Vad tror ni gamla frörävar om det?
smile.gif
Sylvia
Kan du inte höja temperaturen i den lokalen en smula, till sådär 15 grader? Det finns bärbara små element som kan termostatstyras.

Och så måste du ha massor med ljus, lysrör eller högtrycksnatrium.
kerstin z5-6
Det blir Lysande smile.gif Sån tur du har -Håller med Sylvia smile.gif
Ti bee
Då höjer jag värmen ett snäpp! Har åtminstone ett löst element ledigt och kan stänga av ett rum i lokalen där jag kan hålla lite högre gradtal.

Plantorna skulle jag flytta dit först om en tre veckor eller så, alltså mot slutet av mars. De skulle alla stå i söderfönster med mycket ljus. Behövs extralampor då? (har inga fler lediga)

Då kanske vi kommer att få plats här hemma ändå då! laugh.gif Med flera hundra olika sorters fröer att sätta och relativ novis (andra så-året) så blir man lite orolig kring vad man egentligen sysslar med och hur stor plats allt till slut kommer att ta! rolleyes.gif

Nu har jag nämligen sått en omgång till bestående av:
Stockros (aprikos enkel, chamois fylld bärnsten-aprikos, rosavit, vinröd, ljuslila, svartvinbär)
tobak (diverse färger och sorter)
dahliavallmo
malört
snokört
bolltistel 2 färger
grekisk vädd
flera sorters rudbeckia (vit amado, starlight, white swan, rocky top hybrids)
wahlenbergia
gyckelblomster
ngn slags vild aster från Pustan i Ungern
balloon flower, hakone double blue (svenskt namn?)
pärlhirs purple majesty
parakrasse spilantes tandvärksplanta
timvisare
tremastarblomma (tror jag?)
nässeltistel
paradisblomster

och ikväll är det dags för fler sorter (bl a en ny - för mig i alla fall - sorts dahlia - octopus, hög, samt agastache).
Hur vi skulle få plats här hemma till slut är ett mysterium, så det var ju bra att det går att lösa!! laugh.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon