Orkidétjuven
20-09-2011, 13:03
Har börjat ecosourca hasselnötter i omgivningen sedan byggena omkring skövlade bort bestånden som satt på platt mark.
Ngn som har ngra tips på enklare uppdrivning?
Ställa ut i krukor med jord och bara vänta? Finns det ngt sätt att snabba på hela proceduren?
Kan inte få några träffar på tidigare trådar så jag öppnar en ny.
Mer hassel, mer nötkråka
Orkidétjuven
22-09-2011, 19:09
Ingen? JAg har för mig att jag har sett trådar och ämnet diskuteras, men får inga sökträffar. Kan ngn hjälpa mig?
Please
Jan Lindgren
23-09-2011, 09:29
Hej!
Så fröna färska. Skydda från möss. För att försöka snabba på processen kan du testa att ha fröna i vitmossa eller fuktiga trasor och lägga i kylskåpet. Det ger en bättre kontroll. Jag använder kylspåpet när jag har få eller dyra fröer.
Gå in på www.treeshrubseeds.com så får du tips hur man gör kommersiellt.
MVH
Jan Lindgren
Orkidétjuven
23-09-2011, 10:05
TAck.
Alternativt kunna vara att gömma dem ute i kanske små burar för att skydda dem mot möss etc. Antar att de börjar gro först nästa år, skulle man nu skynda på processen och de skulle gro innan skulle jag ev få problem med förvaring över vintern?
Skulle man ev behöva slipa ner skalen ngt?
Jan Lindgren
23-09-2011, 15:14
Hej!
Jag tror att du får problem att klara groende hassel inomhus. Har du tillgång till växthus så är det idé att försöka olika tekninker för att snabba upp processen. En månad varmt och fuktigt+ tre månader kyligt då är du inne i början av mars. Då behövs det inte mycket värme för att ett växthus ska vara frostfritt.
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
23-09-2011, 17:46
Tveksamt om man tjänar mycket på att låta fröna gro inne under förvåren. Visserligen får man en mycket god tillväxt medan plantan står inne i värmen och får vatten och omvårdnad, men när den planteras ut i verkligheten brukar den tvärstoppa och inte växa mer förrän nästa år, åtminstone ovan mark. Dessutom blir det ju jobb med avhärdning, plantorna är känsliga för ultraviolett ljus efter att ha stått inne. Vind kan också vara elakt mot en planta som är van vid vindstilla inomhusklimat.
Jag tror man får bäst resultat om man placerar ut nöten där man vill ha busken, och hoppas på att den får ligga ifred från hungriga djur. När plantan gror hjälper man till med vattning och ogräsrensning. Alternativt kan man flytta en redan grodd planta som råkar växa på något dumt ställe.
mamamaggan
23-09-2011, 19:40
Har ingen erfarenhet av hasselnöt men av ekollon. Tog in mossa till jul för några år sedan. När jag rensade ur adventstaken efer jul hittade jag ett ekollon som legat där och grott.
Satte den i en liten kruka , hade den inne tills det gick att ha den ute. Så fick den åka ut och in i sin kruka under två år , satte ut den till slut och den växte bra tills ett träd föll över den lilla plantatn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.