batski
Ursäkta att jag kommer med denna mörka nyhet men jag fick precis reda på detta och är skadad:

Trots enorma protester stoppas inte avrättningen av Troy Davis

"Idag kl 15 svensk tid beslutade Georgias benådningsnämnd att avrättningen av Troy Davis ska genomföras som planerat natten till torsdag, kl 19.00 lokal tid den 21 september. Med detta beslut väljer delstaten Georgia att avrätta en person trots att det råder starka tvivel om hans skuld och trots de mycket allvarliga bristerna i rättsprocessen. Amnesty beklagar djupt detta beslut."

Enormt tragiskt och vidrigt! crying.gif
silos
I U.S.A mördas många med rättssystemets hjälp . thumbdown.gif
gnon49
En del har väl blivit frigivna när man gått igenom gamla fall och använt modern dna-analys. Det amerikanska rättssystemet är ju betydligt hårdare än det svenska, på gott eller ont. Men dom flesta av Usa:s stater har väl inte dödsstraff. Tror jag.
Aqvakul
Barbariskt med dödsstraff, särskilt som rättssäkerheten i många delstater i USA befinner sig påen skrämmande låg nivå..
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 20-09-2011, 16:35) *
--- Men dom flesta av Usa:s stater har väl inte dödsstraff. Tror jag.

De flesta har (35 st) men en minoritet tillämpar det (18 st)..
Huggorm
Vad var det för fel på förra tråden?

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111223
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 20-09-2011, 17:02) *

Det kan man verkligen undra...
batski
CITAT (Huggorm @ 20-09-2011, 17:02) *

Tack för påpekandet! Tänkte bara helt enkelt inte på att man kunde fortsätta där. Sorry folks!

Tänkte förut på hur det måste kännas för honom. Att veta att man in te har mycket mer än 24 timmar kvar att leva. Man kan nog inte riktigt föreställa sig det, men det måste vara fruktansvärt! Stackars människa crying.gif

Och så kom jag att tänka på denna film: Last Dance Jag är inte särskilt förtjust i Sharon Stone, men hon är faktiskt grym i den här filmen.
Huggorm
Och då var det utfört. Varför gjorde de inte slag i saken redan för tjugo år sedan, då hade aldrig den här diskussionen ens uppkommit?
silos
CITAT (Huggorm @ 22-09-2011, 16:28) *
Och då var det utfört. Varför gjorde de inte slag i saken redan för tjugo år sedan, då hade aldrig den här diskussionen ens uppkommit?

Undrar om du hade skrivit på det viset om det var någon av dina nära och kära som hade blivit avrättat?
Huggorm
CITAT (silos @ 22-09-2011, 16:33) *
Undrar om du hade skrivit på det viset om det var någon av dina nära och kära som hade blivit avrättat?

If you can't do the time, don't do the crime
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 22-09-2011, 16:47) *

Hmmm, uppdagas det att man är oskyldig kan man bli frisläppt och fortsätta sitt liv om man sitter inne på livstid..... Har man straffas med döden kan man ej få tillbaka livet om det sen uppdagas att du är oskyldig.

Sen finns en stor fel till, dödsstraff motsäger sig självt... "Staten visar hur fel det är med mord genom att själv mörda". Ska det vara någon vital med tanken "tand för tand" (som dödsstraff bygger på) ska man väl följa den tanken fullt ut. Dvs mord straffas med döden, misshandel straffas med misshandel, våldtäkt med våldtäkt etc......
Aqvakul
CITAT (Jubbe063 @ 22-09-2011, 16:56) *
Hmmm, uppdagas det att man är oskyldig kan man bli frisläppt och fortsätta sitt liv om man sitter inne på livstid..... Har man straffas med döden kan man ej få tillbaka livet om det sen uppdagas att du är oskyldig.

Sen finns en stor fel till, dödsstraff motsäger sig självt... "Staten visar hur fel det är med mord genom att själv mörda". Ska det vara någon vital med tanken "tand för tand" (som dödsstraff bygger på) ska man väl följa den tanken fullt ut. Dvs mord straffas med döden, misshandel straffas med misshandel, våldtäkt med våldtäkt etc......

tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Jubbe063 @ 22-09-2011, 16:56) *

De har haft 22 år på sig att ordna fakta som säger att Troy Davis är oskyldig, men det har inte hänt. Några vittnen har dragit tillbaka sina vittnesmål, kanske efter hot från Davis vänner eller släktingar?

Dödsstraffets vara eller icke vara kan man diskutera, men det jag hänger upp mig mest på är att det skall behöva ta 20 år att verkställa domen. Det bästa för alla parter vore om det gjordes direkt efter domslut.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 22-09-2011, 17:06) *
De har haft 22 år på sig att ordna fakta som säger att Troy Davis är oskyldig, men det har inte hänt. Några vittnen har dragit tillbaka sina vittnesmål, kanske efter hot från Davis vänner eller släktingar?

Dödsstraffets vara eller icke vara kan man diskutera, men det jag hänger upp mig mest på är att det skall behöva ta 20 år att verkställa domen. Det bästa för alla parter vore om det gjordes direkt efter domslut.

Fungerar så i alla demokratiska länder med , även Sverige. Dvs. Dom kan ej verkställas om överklagande kommer in. Så länge rättsprocess pågår får inte dom verkställas. Principen heter rättssäkerhet. Visst drar många processer ut på tiden, det får man ta om man inte vill tumma på rättsprinciperna. Finns minsta tvivel om skuldfrågan har man alltid rätt att begära omprövning.
Huggorm
CITAT (Jubbe063 @ 22-09-2011, 17:13) *
Fungerar så i alla demokratiska länder med , även Sverige. Dvs. Dom kan ej verkställas om överklagande kommer in. Så länge rättsprocess pågår får inte dom verkställas. Principen heter rättssäkerhet. Visst drar många processer ut på tiden, det får man ta om man inte vill tumma på rättsprinciperna. Finns minsta tvivel om skuldfrågan har man alltid rätt att begära omprövning.

Och då fanns alltså egentligen inte minsta tvivel kvar i fallet Troy Davis längre?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 22-09-2011, 17:35) *
Och då fanns alltså egentligen inte minsta tvivel kvar i fallet Troy Davis längre?

Sju av nio vittnen har ändrat sig . En av de två återstående pekas ut som den verklige mördaren.. Ingen teknisk bevisning! Ingen möjlighet till rättelse!
Visst känns det bra.. naughty.gif
Eva i Skåne
Ruggigt angry.gif
gnon49
Nej dödsstraff känns inte förenligt med en modern demokrati. Men är det inte ett federalt brott så bestämmer ju delstaterna straffpåföljden. Och livstid utan chans till benådning, som väl hade varit alternativet, är väl mer kännbart egentligen. Men då finns ju alltid chans att ta upp fallet igen. Kanske bätte man såg över vapenlagarna och minskade antal vapen först.
Gita
Dödsstraff är på inga villkor värdigt ett samhälle som vill kalla sig civiliserat
Gita
silos
CITAT (Huggorm @ 22-09-2011, 16:47) *

Du skriver rena rama bullshit här!!!!! thumbdown.gif Men kan förstå dina tankar eftersom du bor i Sverige och inte straffas med dödsstraff om du skulle misstänkas för att ha dödat en medmänniska!
Huggorm
CITAT (silos @ 23-09-2011, 09:00) *
Du skriver rena rama bullshit här!!!!! thumbdown.gif Men kan förstå dina tankar eftersom du bor i Sverige och inte straffas med dödsstraff om du skulle misstänkas för att ha dödat en medmänniska!

Vad är värst, dödsstraff eller inlåsning på psyket livet ut? Det ena är förbjudet i Sverige men inte det andra, och jag vet inte vilket som är värst...
silos
CITAT (Huggorm @ 23-09-2011, 15:33) *
Vad är värst, dödsstraff eller inlåsning på psyket livet ut? Det ena är förbjudet i Sverige men inte det andra, och jag vet inte vilket som är värst...

Svaret är givet:DÖDSSTRAFF är VÄRST!!!
Huggorm
CITAT (silos @ 23-09-2011, 19:02) *
Svaret är givet:DÖDSSTRAFF är VÄRST!!!

Varför är du som är kristen så rädd för döden?
xlxl67
USA är bra på de flesta sätt men dödsstraffet är en stor skam för landet.
USA är 5 på listan över flest dödsstraff under 2010 (Wikipedia).
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 23-09-2011, 19:43) *
USA är bra på de flesta sätt men dödsstraffet är en stor skam för landet.
USA är 5 på listan över flest dödsstraff under 2010 (Wikipedia).

Finns mycket dåligt i USA men dödstraff är verkligen en skam!

CITAT (Gita @ 22-09-2011, 21:58) *
Dödsstraff är på inga villkor värdigt ett samhälle som vill kalla sig civiliserat
Gita

Så värst civiliserat är det väl frågan om USA är sleep.gif
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 23-09-2011, 21:15) *
Så värst civiliserat är det väl frågan om USA är sleep.gif

Varför skulle de inte vara det?
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 23-09-2011, 21:17) *
Varför skulle de inte vara det?

Hur civiliserat är det med ett land som har dödstraff?
Hur civiliserat är det med ett land där det finns människor som inte får vård för att de saknar pengar?
Hur civiliserat är det med ett land där vissa människor måste ha 4-5 jobb för att överleva?
Hur civiliserat är det med ett land där många går omkring beväpnade?
Listan kan göras längre .....
gnon49
Allt är ju relativt, men i stort är USA en mycket stabil demokrati likt vår egen. Ryssarna o Kineserna har mycket att lära innan dom kommer dithän.
Möjligheternas land är fortfarande möjligheternas land. För vem skulle komma på den galna iden att emigrera till Ryssland. crying.gif
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 23-09-2011, 22:57) *
Allt är ju relativt, men i stort är USA en mycket stabil demokrati likt vår egen. Ryssarna o Kineserna har mycket att lära innan dom kommer dithän.
Möjligheternas land är fortfarande möjligheternas land. För vem skulle komma på den galna iden att emigrera till Ryssland. crying.gif

Ett gäng kirunabor provade en gång att emigrera till Ryssland, och det gick väll "sådär"
zaaritha
Blomstertanten; du har så rätt!
Aqvakul
CITAT (Blomstertanten @ 23-09-2011, 21:33) *
Hur civiliserat är det med ett land som har dödstraff?
Hur civiliserat är det med ett land där det finns människor som inte får vård för att de saknar pengar?
Hur civiliserat är det med ett land där vissa människor måste ha 4-5 jobb för att överleva?
Hur civiliserat är det med ett land där många går omkring beväpnade?
Listan kan göras längre .....

Hur ociviliserat som helst!

Samtidigt finns det mycket gott och livskraftigt i det dynamiska amerikanska samhället..
silos
CITAT (Huggorm @ 23-09-2011, 19:36) *
Varför är du som är kristen så rädd för döden?

Rädd för döden är jag inte,förhoppningsvist får jag träffa Jesus då!
Det är Satan som jag är rädd för!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon