|
sparvuggla
20-09-2011, 16:58
Nu har det hänt igen. En mycket stolt och mediakåt jägare som poserar på bild för att han har gjort hjältedåd, nämligen skjutit en extremt sällsynt helvit älg. http://www.expressen.se/nyheter/1.2564728/...aggad-albinoalgDet är tragiskt, Vilken sevärdhet som brutalt skjuts och dessutom är jägaren "stolt" över vad han gjort. Det är inget jaktbrott, men även en majoritet av jägarna fredar dom vita älgarna. Denna kanske var den sista som vi hade i Sverige. http://blogg.vk.se/Mexan/2011/09/19/sagoal...e-fredas-288162http://www.jaktojagare.se/notiser/varna-de-vita-algarnaJag håller helt med Ann Helen Rudberg, citat: "Jag blir riktigt äcklad av dagens bild på en jägare, som sitter bredvid sin trofé: en vit älg. Det finns kanske omkring 100 stycken i Värmland. Och där är förstås en vit älg höjden av smetig jägarlycka" http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2011...vita-algen.htmlPS. Det finns högst 5-10 vita älgar i Sverige idag.
Vita älgar är handikappade, om man alls ska skjuta älg är det en utmärkt idé att skjuta vita älgar.
På 80-talet dök det upp en vit älgtjur i värmland, och jägarna beslöt att inte skjuta den för att den var sällsynt & stilig. Eftersom nästan hälften av alla älgar skjuts varje år, och tjurar skjuts i mycket större utsträckning än kor, blev den vita älgen pappa till ett stort antal avkomlingar, och på bara ett par år vimlade det av vita älgar. Här föll polletten att albinos är ganska sjukliga djur, och sen dess har man inte skyddat de vita älgarna. Det har dock visat sig mycket svårare att bli av med anlaget för albinism än det var att sprida det i populationen, så vita älgar dyker fortfarande upp rätt ofta.
Det finns förmodligen nån sensmoral här om att jägare borde fundera över vad de vill göra med älgstammen.
Piccante
20-09-2011, 18:47
Men är det verkligen en albino? Det verkar ju dels finnas ca 100 vita älgar i landet och jag undrar om albinism är dominant om det är en defekt? Sen verkar ju inte älgen handikappad på något vis eftersom den var 4 år gammal och ovanligt kraftig?
Enda nackdelen med att vara vit älg är ju att man syns bättre på sommaren men smälter in bättre på vintern (jagar vargen mest älg då tro?).
Annars är det väl typisk jägarlogik att ser man något ovanligt, skjut det genast så du hamnar i tidningen.
kerstinbern
20-09-2011, 19:16
I det här fallet är det ett större problem att en 15-taggars älgtjur skjutits, de riktigt stora kapitala tjurarna borde sparas, den svenska älgstammen har skjutits sönder i större delen av Sverige.
Vad jag vet så är inte de vita älgarna albino, det är bara pälsen som är vit, med tanke på snö och vita ensilagebalar så är det väl knappast ett handikapp!
Gossen Ruda
20-09-2011, 19:18
Det brukar inte vara så ofta man får läge för skott så det är en ganska stor uppoffring att inte skjuta, larv att påstå att man riktar in sig på just vita älgar. Fö håller jag med Azur, skjut bort dessa defekta anlag.
sparvuggla
23-09-2011, 13:49
Tack vare dom "skickliga och ansvarsfulla jägare" är det här den enda vita älgen som finns kvar snart: http://www.steffensminne.org/bilder/b_vita_algen.htmFör dom har 5-7 möjlgheter kvar att göra sina stora hjältedåd som dom drömmer om och sätta upp montage av horn på väggen, precis som den här mediakåta jägaren säger sig göra nu.
Gossen Ruda
23-09-2011, 15:59
CITAT (sparvuggla @ 23-09-2011, 14:49)  Tack vare dom "skickliga och ansvarsfulla jägare" är det här den enda vita älgen som finns kvar snart: http://www.steffensminne.org/bilder/b_vita_algen.htmFör dom har 5-7 möjlgheter kvar att göra sina stora hjältedåd som dom drömmer om och sätta upp montage av horn på väggen, precis som den här mediakåta jägaren säger sig göra nu. Jag måste framföra en ursäkt till sparvis, även om det bara var en tanke hos mig. Jag trodde faktiskt att du inte kunde sänka dig lägre än vad du gjort tidigare men det var fel. Du har nu lyckats skriva ett inlägg på en ännu lägre nivå. En fråga bara, skulle du kunna säga detta om du stod framför personen ifråga?
zaaritha
23-09-2011, 22:24
Azur m fl.: Så--man ska skjuta albinos? Varför? Det är alltså som mänskliga albinos: Döda dem! Eller? Varför ska mänskliga albinos få leva?
Gossen Ruda
24-09-2011, 09:35
Det är en nödvändighet att skjuta av älgarna eftersom de inte fattar att de skall sluta föröka sig. Har du hört talas om en älgtjur med kondom? Det är inte frågan om att inrikta sig på vita älgar, bara att man inte skall undanta dessa från jakt. Vissa människor har en knepig inställning att allt som skiljer sig skall tas till vara. Ok i den egna trädgården men helst inte i naturen.
*Stintan*
24-09-2011, 12:27
CITAT (zaaritha @ 23-09-2011, 23:24)  Azur m fl.: Så--man ska skjuta albinos? Varför? Det är alltså som mänskliga albinos: Döda dem! Eller? Varför ska mänskliga albinos få leva? Dom är inte albinos även om det kan finnas enstaka sådana också.
Flemming
05-10-2011, 19:21
En komplett idiot till Dansk har ställt till det för sig... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikke...?artid=10030532Jag skäms för att ha danskt påbrå i denna stund och hade det varit tillåtet med avskjutning av jägare,då hade han varit först på min lista... Tydligen skäms han inte men tycker det är tråkigt att han kom i rampljuset... http://www.bt.dk/udland/danske-ole-draebte...dis-elgen-albin
Albino-älgar är sjukligare än vanliga älgar, så det är en anledning att skjuta bort dem.
Annars vore det kanske en bra idé att freda vita älgtjurar. Inom något årtionde vore alla älgar i Sverige vita, och därmed förstås lättare att se vid jakt och bilkörning. Tänk så praktiskt.
Det vore kanske nåt för sveriges jägare att satsa på istället för att bara avla för storleksmässigt mindre älgar med mindre och pinnformade horn, som de gör nu.
Gossen Ruda
06-10-2011, 07:50
CITAT (Azur @ 05-10-2011, 22:47)  Albino-älgar är sjukligare än vanliga älgar, så det är en anledning att skjuta bort dem.
Annars vore det kanske en bra idé att freda vita älgtjurar. Inom något årtionde vore alla älgar i Sverige vita, och därmed förstås lättare att se vid jakt och bilkörning. Tänk så praktiskt.
Det vore kanske nåt för sveriges jägare att satsa på istället för att bara avla för storleksmässigt mindre älgar med mindre och pinnformade horn, som de gör nu. Det tar nog flera hundra år innan alla älgar är vita, så snabbt sprider sig inte de defekta generna. Hur skall man kunna se älgarna på vintern om de är vita?
*Stintan*
06-10-2011, 07:51
CITAT (Azur @ 05-10-2011, 22:47)  Albino-älgar är sjukligare än vanliga älgar, så det är en anledning att skjuta bort dem.
Det vore kanske nåt för sveriges jägare att satsa på istället för att bara avla för storleksmässigt mindre älgar med mindre och pinnformade horn, som de gör nu. Vad har du för belägg för att de vita älgarna är albinos och att de skulle vara sjukligare? Har de inte röda ögon är de ju inte albinos utan lider av leucism dvs reducerat pigment. Ett leucistiskt djur producerar melanin vilket inte albinos gör.
herkules
06-10-2011, 10:07
jag kan inte heller hitta belägg för att vita älgar skulle vara sjukare än andra, var hittar man fakta om det?
Orkidétjuven
06-10-2011, 10:15
Jag undrar varför de skulle vara sjukligare med. De bär jhu bara på en gen som framkallar vit färg istället för dess andra. Detta syns hos mängder av djur från däggdjur till fågel och de mår inte sämre för det. Albino är en sak, men detta är jhu ngt annat.
Kan detta vara en början på att älgarna inte behöver vara bruna längre? Avsaknaden på rovdjur- Början till en ny anpassning? Dunno?
skånepåg
06-10-2011, 10:31
Där lärde man sig lite nya begrepp och sjukdomar, det var intressant. Här är några bilder jag fått i ett mail =) Att man ser en vit älg men två på samma gång?  [attachment=65337:Vit__lg.jpg] Och denna gulliga zebra åsnan ^^ [attachment=65338:zebra_h_st.jpg]
sparvuggla
06-10-2011, 15:57
CITAT (Flemming @ 05-10-2011, 20:21)  En komplett idiot till Dansk har ställt till det för sig... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikke...?artid=10030532Jag skäms för att ha danskt påbrå i denna stund och hade det varit tillåtet med avskjutning av jägare,då hade han varit först på min lista... Tydligen skäms han inte men tycker det är tråkigt att han kom i rampljuset... http://www.bt.dk/udland/danske-ole-draebte...dis-elgen-albinDom sade i radion att jaktlaget fått flera mordhot efter händelsen. Det försvarar jag inte, men man märker tydligt att på andra håll kan inte jägare klanta till det så mycket och så ofta som här i Sverige. Jmf. med jägaren som sköt den vita älgen här, har sprang till media för att han trodde sig vara stor hjälte. Levande djur ger mer glädje än skjutna. Och speciellt såna här sällsynta vackra, som t.o.m dom allra flesta jägare vill spara.
Gossen Ruda
06-10-2011, 16:28
CITAT (sparvuggla @ 06-10-2011, 16:57)  Dom sade i radion att jaktlaget fått flera mordhot efter händelsen. Det försvarar jag inte, men man märker tydligt att på andra håll kan inte jägare klanta till det så mycket och så ofta som här i Sverige.
Jmf. med jägaren som sköt den vita älgen här, har sprang till media för att han trodde sig vara stor hjälte.
Levande djur ger mer glädje än skjutna. Och speciellt såna här sällsynta vackra, som t.o.m dom allra flesta jägare vill spara. vad har du för bevis för dessa påståenden? Att det var just han som meddelade media, kan ha varit vem som helst i laget, eller att han trodde sig vara en hjälte? Håll inne med skitsnacket. Fö är ditt inlägg återigen ett indicium på att du inte har en objektiv syn på naturen utan en syn som är färgad av subjektiva värderingar. Helt förkastligt. Det gäller även fler här. För att inte tala om synen på vargen. Många har också där en romantiserad syn och har svårt att fatta hela vidden av problemet.
herkules
06-10-2011, 17:04
men hallå, vaddå objektivt och subjektivt, om tom jägare, som ju ändå är i skogen för att döda djur, inte tycker att man ska skjuta vita älgar för att de är så sällsynta, och om inte vita älgar är sjukare än grå-bruna, varför döda dem? vad är problemet, förutom att det brinner i skallen på vissa jägare?
Gossen Ruda
06-10-2011, 19:31
CITAT (herkules @ 06-10-2011, 18:04)  men hallå, vaddå objektivt och subjektivt, om tom jägare, som ju ändå är i skogen för att döda djur, inte tycker att man ska skjuta vita älgar för att de är så sällsynta, och om inte vita älgar är sjukare än grå-bruna, varför döda dem? vad är problemet, förutom att det brinner i skallen på vissa jägare? Älgarna har varit bruna i tusentals år, förmodligen inte utan orsak. Vi vet inte hur det står till med de vita och därför skall vi inte medvetet gynna dessa genom att undvika att skjuta dem. Att vara objektiv är att bara betrakta älgarna som en grupp oaktat färg, uppdelad i kor, tjurar och kalvar. Utifrån beståndets storlek bestäms hur många och vilka som skall avskjutas. Lägger vi sen in en subjektiv värdering om att vita älgar är vackra och får inte skjutas beträder vi farliga stigar för vi vet inte de långsiktiga resultaten. Framför allt kommer den genetiska variationen att minska eftersom alla vita älgar troligen härstammar från ett muterat djur. Vi ser det hos hundar och katter. Man har oftast enbart avlat på estestiska värden, dvs man har subjektivt valt att vissa egenskaper är bra, utan att objektivt studerat rasen i sin helhet. Det är därför olika raser har olika genetiska fel som man inte har beaktat.
För 10-15 år sedan hörde en svensk djurpark av sig när vi hade vit älg och ville köpa en för 50 000 kr, söva den och placera den i parken, det är ett djurplågeri av guds ondo. Naturligtvis nekade jaktlaget. Nu är det så att jaktlaget bestämmer inte själva vad som skall/får skjutas utan det kommer direktiv uppifrån, tror det heter jaktvårdsstyrelsen, vet inte vad de säger om vit älg, jägargubben inte hemma så jag kan inte fråga.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2011, 08:50)  Det tar nog flera hundra år innan alla älgar är vita, så snabbt sprider sig inte de defekta generna. Anlaget sprider sig proportionellt mot hur stor fördel det ger bärarna, och eftersom jakttrycket på särskilt älgtjurar är mycket hårt, och varje avkomma av en vit älgtjur får anlaget, vore det en enorm fördel att vara vitfärgad. Dvs det kommer att gå fort. CITAT (Orkidétjuven @ 06-10-2011, 11:15)  Jag undrar varför de skulle vara sjukligare med. De bär jhu bara på en gen som framkallar vit färg istället för dess andra. Detta syns hos mängder av djur från däggdjur till fågel och de mår inte sämre för det. Albino är en sak, men detta är jhu ngt annat. De har en defekt gen. Den gen som tillverkar melanin är trasig, det är därför de är vita. Det innebär att de är lätta att upptäcka för t.ex. vargar, att de lätt får skador av stark sol, och att de har svårt att se i starkt ljus. CITAT Kan detta vara en början på att älgarna inte behöver vara bruna längre? Avsaknaden på rovdjur- Början till en ny anpassning? Dunno? Älgarna är bruna som kamoflage, för att skydda sig mot rovdjur. Rovdjuren påverkar inte älgstammen längre, jägarna gör det. Jägarna skjuter inte vita djur, därför är det en fördel att vara vit istället för viltfärgad. Så visst är det en anpassning, precis som den minskade storleken och de små pinnhornen.
Gossen Ruda
07-10-2011, 07:29
CITAT (Azur @ 06-10-2011, 23:12)  Anlaget sprider sig proportionellt mot hur stor fördel det ger bärarna, och eftersom jakttrycket på särskilt älgtjurar är mycket hårt, och varje avkomma av en vit älgtjur får anlaget, vore det en enorm fördel att vara vitfärgad. Dvs det kommer att gå fort. Vilket beror på om jägarna sparar eller inte sparar blekisarna. Dessutom är älgar rätt så lokalt förankrade, åtminstone här i söder.
KatteLatte
07-10-2011, 10:46
Om man sparar en individ (hanne) i avsevärd längre tid än andra hannar så kommer den hannen sannolikt att ge fler avkommor.
Dessa avkommor kommer sedan slumpmässigt att para sig och eftersom flera "tillgängliga" individer är avkommor tilll samma hanne så kommer inavelsgraden att öka framöver.
Om den individen som gett många avkommor levt länge pga friskhet, egenskaper osv så är detta naturligt utval och är bra för populationen. Han har bra gener att föra vidare.
Sparar men den individen av andra skäl (rolig färg) så är det rimligt att anta att han - som bäst - är som "genomsnittsälgen" egenskapsmässigt. Dvs han förbättrar inte genetiskt stammen lika väl som den älgen har gjort som har levt längst pga att han har haft så lämpliga"älgegenskaper".
Notera även att "udda" färger i andra, mera av människan syrda avelssammanhang, ofta innebär risk för genetiska hälsoproblem, t.ex. på vissa hundraser. Vill dock inte spekulera i ifall det bygger på att man har "dubbel" uppsättning av vissa genkombinationer ( i de fall båda föräldrarna måste nedärva anlaget för färgen, och då är det möjligt att även generna som sitter närmast har likannade anlag; om dessa är av sådan typ att de ger hälsoegensaper så kommer den typen av avel att ge problem), eller om det helt enkelt att man har avlat på en liten avelsbas med få individer och då även råkat avla på sjukdomsanlag.
-> Synd att skjuta den vita med tanke på att det var en "sevärdhet", men genetiskt troligen bäst för stammen. Ur individsynpunkt var det nog persoligen lika tråkigt för den vita älgen att bli skjuten som det är för dess brunpälsade kollegor. Men så är det ju med all jakt.
Flemming
09-10-2011, 08:15
Jägare är Adolf Hitlers lärjungar !
Skjut allt som inte passar in och döda gärna så många som möjligt.
Att konstant hänvisa till att "vi jägare" reglerar djurvärlden så att dom inte blir för många eller sjukliga,är en väldigt dålig ursäkt för att komma ut i skogen och döda... Skulle en tvåbent brottsling bli skjuten av polisen eller motståndarna,då blir det ett dj*vla rabalder i media och på alla forumen,men djur det är inget som man behöver ta hänsyn till...
Jag skyr jägare som pesten och uppmanar alla till civil olydnad ! Ut och stör jägarna,fråga vad dom gör,kliv ut i markerna så att dom inte kan skjuta djuren,ta reda på var dom bor och kör gärna förbi en extra runda... Allt som kan störa inom lagens råmärken skall användas !!!
Detta är min åsikt och den står jag för till 100%
Gossen Ruda
09-10-2011, 08:49
Har du inte nyktrat till efter lördagsbleckan?
Flemming
09-10-2011, 09:53
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2011, 09:49)  Har du inte nyktrat till efter lördagsbleckan? Ingen alkohol men fick helt plötsligt lust att skriva vad jag tycker och tänker ! Att det sedan gick ut över bl.a dig det kan jag leva med för alltid !
Gossen Ruda
09-10-2011, 12:31
CITAT (Flemming @ 09-10-2011, 10:53)  Ingen alkohol men fick helt plötsligt lust att skriva vad jag tycker och tänker ! Att det sedan gick ut över bl.a dig det kan jag leva med för alltid ! Jag är ingen jägare så du har fel där också.
Flemming
09-10-2011, 13:00
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2011, 13:31)  Jag är ingen jägare så du har fel där också. Men dina åsikter stämmer med jägarnas och då står vi helt plötsligt på var sin sida... Du kanske skulle vilja förklara dig lite närmare än bara skriva,du har fel...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|