Full version: Att odla ros i rabatt
Singoalla
Jag har en odlingslott (drygt 40 kvadrat) som självklart inte räcker till för allt jag vill odla. Har nu förhandlat (med maken) mig till en rabatt i ena kanten av lotten. Denna rabatt blir ca 40-45 cm bred. Går det att klämma in någon småvuxen ros där eller blir det för trångt?
Jag blev extra sugen nu efter att odla.nu skickar erbjudande på massa fina rosor sad.gif
star k
Hej
Jag planterade 2 Visby rosor och en klematis Jackmanni i påskas på ytan 50 x50 och de har alla växt så det knakat hela sommaren. Rosorna har blommat ordentligt och har fortfarande knoppar! Men då har dom fått både rosjord, näring och gödsel under intervaller och Mycket vatten!
octachoron
Det finns många odlingsvärda krukrosor som klarar detta smala utrymme. Då menar jag de som säljs på Coop osv i kruka. Nackdelen är att de sällan säljs med namn så man har svårt att hitta de sorter som man vet går bra utomhus.
Singoalla
CITAT (star k @ 20-09-2011, 18:39) *
Hej
Jag planterade 2 Visby rosor och en klematis Jackmanni i påskas på ytan 50 x50 och de har alla växt så det knakat hela sommaren. Rosorna har blommat ordentligt och har fortfarande knoppar! Men då har dom fått både rosjord, näring och gödsel under intervaller och Mycket vatten!

Härligt att höra! Heter rosen Visby alltså? Det var lite svårt att googla på smile.gif
octachoron
CITAT (Singoalla @ 20-09-2011, 19:32) *
Härligt att höra! Heter rosen Visby alltså? Det var lite svårt att googla på smile.gif

http://tradgarn.com/produkt.php?sd_esp_1_pid=791
Ezereht
Bland odlas erbjudanden var det en vit ros som såg småväxt ut. Sen den rosa/laxfärgade Leonardo da vinchi blir kanske inte jättestor, om du har den i hörnet?
kerstin z5-6
Vet inte vilken zon du har men väljer du Tehybrider klarar de alla sig med mkt litet utrymme på bredden.De flesta blir 50-60 cm höga.
Singoalla
CITAT (octachoron @ 20-09-2011, 21:51) *

Jo, den sidan hittade jag också, men de andra sökträffarna var mängder av sidor om "rosornas stad" och inget om någon som faktiskt odlade den och hade åsikter.

CITAT (Ezereht @ 21-09-2011, 11:48) *
Bland odlas erbjudanden var det en vit ros som såg småväxt ut. Sen den rosa/laxfärgade Leonardo da vinchi blir kanske inte jättestor, om du har den i hörnet?

Snow Ballet var det ja, den skulle inte bli så stor. Och inte Amber Queen heller tror jag. Båda är absolut intressanta alternativ!

CITAT (kerstin z5-6 @ 21-09-2011, 12:46) *
Vet inte vilken zon du har men väljer du Tehybrider klarar de alla sig med mkt litet utrymme på bredden.De flesta blir 50-60 cm höga.

Åh, tack, jättebra! Då vet jag vilken grupp jag ska leta inom. Jag bor i Göteborg, det räknas väl till zon 2/3.
kerstin z5-6
I den zonen klarar du nästan alla inom den gruppen- här kan du se ett stort urval
Du kan även i samma lista titta på gruppen Rabattrosor.
Roslistan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon