Full version: Alliumlök mot sork?
soab
Hej!

Har haft mycket sork i min trädgård i sommar.Har läst att man kan sätta alliumlök,för då håller sorken sig borta.Finns det alliumlök som passar Zon 7?
Peztis
Som jag har hört det så är det särskilt kirgislök som sorkarna skyr.
Här hos mig har rådjuren aldrig ätit dem (de brukar också marknadsföras som råddjurssäkert). Hur det är med sorkarna vågar jag inte svara på för de rabatter jag har kirgisklök i ligger en bit från de ibland sorkinvaderade ställena.

Men man kanske ska sätta en sträng med kirgislök runt hela trädgården? Gast då behöver jag mååånga lökar och även om jag har i mängder och de sprider sig villigt så tror jag inte att det räcker ändå. biggrin.gif
hattstugan

Hm tror inte riktigt på det där då sorken käkade upp flera av mina Alliumlökar i vintras!
De enda den inte rörde var Påskliljorna annars var det kalas på allt vad lökar heter!

Till den här vintern hoppas jag att rabatterna får vara ifred för Kisse har tagit massor med sorkar!
varghem
ja inte hjälper nån lök mot sork... satte vårlöken för den skulle ju vara så bra mot sork... hmmmmmmmmm finns inte en enda kvar (vårlök alltså)
Jultorpet
Samma erfarenhet här. Det sägs att kejsarkrona ska vara bra mot sork och de lökarna luktar ju riktigt illa men mina åt dom upp det året vi hade sorkinvasion här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon