Miss Mi
Jag far erkanna att jag ar total nyborjare pa det har med en tradgard. Vilka grönsaker ar tvååriga? Jag ar ardd for att grava upp ngt som kanske kommer vaxa igen. Eller betyder bara tvaarig att man kan sata dem nu och skorda dem nasta ar? Jag har bl a mangold, persilja, bladersilja, chili (men den star inomhus nu), rodbetor, fankal, mynta, rosmarin, citronmeliss, timjan plus en hel del annat... Tacksam for hjalp!
Peztis
VÄLKOMMEN TILL ODLA!

Persiljan är definitivt tvåårig. Mangolden tror jag också är det men jag undrar om det inte finns lite olika.
Chili o paprika är ju eg en liten buske om man förvarar den frostfritt under vintern.
Rosmarin klarar normalt inte vårt klimat ute så den bör du också ta in.
Timjan brukar klara sig precis som myntorna (håll koll på spridningen där, de äkan bli hopplösa!).

Många rotfrukter är tvååriga även om vi drar upp dem första året. Andra året kommer de att blomma och sätta fröer som man kan ta hand om så slipper man köpa nya.
Miss Mi
Tack for svaret! Det har ar ju fantastiskt - forsta gangen jag har varit med i ett forum och sa far man svar direkt smile.gif

Hur ar det med tomatillos? Den har blivit ganska hog o ger fortfarande frukt, sa jag har tagit in den inomhus. Det ar ju en tomat men ocksa en buske - kan den ge ngt nasta ar ocksa eller galler det att forsoka spara lite fro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon