CITAT (rutae @ 21-09-2011, 11:46)

kan inte riktigt släppa tankarna runt olika planteringsmetoder ( ni får ursäkta

) läser mycket bra tips här om olika "jord" men inte så mycket om att plantera i sand med gräsklipp ,enligt det jag hittar verkar det vara en jättebra planteringsmetod ! , har en kompis som bor i min zon -5-6 och hon gör det med gott resultat , vi har båda lerjord men det verkar fungera i många år om man lägger mycket sand , blir lite nyfiken på era åsikter och om det är tillgången till gräsklipp som gör att man ev väljer bort denna ganska enkla metod , som också blir rätt lättrensad , nyfiken

Bra fråga. Bor i zon 6, har Halllon och potatis på detta sätt. Hade Hallon i zon 7 på samma sätt tidigare.
Väldigt lättsamt. Sand (ej grus) och gräsklipp på ytan (inte blanda). Växer väldigt bra, stor skörd, mindre sjukdomar tycker jag MIG se....
Visst går det åt en hel del gräs, men inte så mycket ändå. När tillväxt startar på våren lägger jag 1-2 cm lager gräs. När lägret minskar fyller jag på med 6-10 cm lager. Efter midsommar fyller jag inte på mer, lägger ut halm om lagret blir för tunt.
Sand håller lagom fuktigt, blir aldrig för blöt, jmf med ett sandtag, kan se torrt ut men gräver man i sand ser man att den alltid är fuktig en bit ner......