Full version: Växtplantering
Ingela_67
Jag gjorde en damm i fjol med ett vattenfall. Planterade inga växter alls i själva dammen, utan bara en blombänk på ena sidan. Har även 5 st guldfiskar inneboende i dammen under sommaren. Det visade sig efter några veckor att vattnet blir fullt av alger och jag började leta info. på internet vad det kan bero på. Hittade bland annat att man förebygger detta genom att plantera växter.

Har någon tips på bra växter, som trivs både runt om och i själva dammen? Jag bor i gränsen mellan zon 5/6.

Finns det några firmor som man kan beställa från via internet?

En annan fundering jag har är hur man planterar dessa? Har sett att det finns sk planteringskorgar som man kan använda sig av i själva dammen men hur gör jag med dem som ska planteras vid själva dammkanten? Måste jag ta hål i själva dammfolien?, eftersom den går ca 30-40 cm utanför själva dammkanten.

MVH Ingela.
kerstin z5-6
Hur djup är dammen ? Näckrosor kanske , strandiris,smal kaveldun.
Det finns vattenväxter på vanliga plantskolor med under våren o sommaren .Mina växter är planterande i sand på botten.
Näckrosor i min damm
Ingela_67
Tror jag gjorde dammen alldels för grund, det är bara ca 50 cm djup ohmy.gif Men nu är den som det är, och jag får väl anpassa mig till det sad.gif

Tack för tipsen Kerstin..och din bild på dammen är jättefin. Den handelsträdgården jag brukar handla i har inga vattenväxter som man kan ha i själva dammen. Däremot såna växter som man har vid sidan om kan jag nog hitta där. Därav frågan om det finns firmor man kan beställa via internet.

Hur har du gjort när du grävt ner växterna på sidan om..har du dammfolie på sidan som gör att man måste ta hål i den eller? Min folie går som jag sa i ovanstående inlägg ca 30-40 cm utanför själva dammen och jag vill ju ogärna ta hål i den, men det kanske är ett måste....sleep.gif

// Ingela.
kerstin z5-6
Jag har grusgång på framsidan närmast dammen -De växter jag planterat I dammen täcker upp bra där -På ett ställe -långt ifrån dammen har jag gjort ett hål i duken för randgräset tex .Myosotis palustris -Vatten älskande förgätmigej växer i 10 cm tjock ,fuktig sand o grus ovanpå duken smile.gif
Internet , maila dessa o hör om närmaste åter försäljare tex
aqua
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon